Centrum Preferencji Klienta | Wykorzystanie danych

Dane zbierane przez Centrum Preferencji Klienta możesz dowolnie wykorzystywać, aby jeszcze lepiej personalizować doświadczenie swoich odbiorców. Wykorzystaj je do tworzenia rekomendacji produktowych, lepszego dopasowania treści i personalizowania komunikacji zarówno na poziomie przekazu, jak i preferowanego sposobu komunikacji. Pytaj o różne rodzaje danych istotnych dla twojego biznesu, takie jak wiek, rozmiar buta, ulubione miejsce na wakacje czy imię psa. Im więcej danych zbierzesz, tym lepiej zrozumiesz zainteresowania swoich kontaktów w obrębie twojej oferty.


Spis treści


1. Informacje ogólne

Jednym z czynników wymuszających zmiany we współczesnym świecie jest rosnące zapotrzebowanie na personalizację, co jest zrozumiałe i logiczne. Będąc podłączonymi do coraz większej liczby urządzeń, jesteśmy w pełni świadomi, że nasze życie prywatne oraz wybory konsumenckie nie należą już do nas. Niesie to za sobą konsekwencje. W 2019 roku tylko 54% konsumentów stwierdziło, że chętnie dzieli się swoim adresem e-mail i jest to spadek z 61% w 2018 roku. W tym samym czasie aż 86% konsumentów jest skłonnych zapłacić za lepsze doświadczenie klienta. Tym, co buduje dobre doświadczenie, są konsensualne relacje. W przypadku takich relacji kontakt i zbieranie danych zaczyna się w miejscu, gdzie będą one wykorzystywane, czyli w mediach własnych firmy. Od samego początku użytkownik jest informowany, że chcesz obserwować i rejestrować jego działania. Pytasz go o zgodę i informujesz, jak wykorzystasz dane. Innymi słowy: budujesz relację opartą na świadomej zgodzie. W całym procesie nie ma pośredników, nikt nie prowadzi kartoteki relacji i nikt nie może ci jej odebrać. To ty masz kontrolę nad rozwojem relacji i kierunkiem konwersacji.

Z Centrum Preferencji Klienta możesz zbierać wszystkie rodzaje danych typu zero-party i pytać ludzi o rzeczy istotne dla twojej działalności. Aby zbierać określone rodzaje informacji, wystarczy wybrać odpowiednią opcję w pierwszym kroku kreatora Centrum Preferencji Klienta. Wszystkie zebrane informacje możesz potem wykorzystać, aby doskonale personalizować doświadczenia twoich klientów. 


2. Jak wykorzystać dane zero-party zbierane przez Centrum Preferencji Klienta?

a. Profile 360°

Możesz łatwo uzupełnić profile 360° danymi z Centrum Preferencji Klienta (Dane osobiste) za pomocą pop-up’ów i formularzy. Użyj w tym celu Custom Modal Designera lub kreatora Pop-up Express. W Custom Modal Designer, tworząc pop-up, dodajesz formularz, a w nim pole wprowadzania danych z Kluczową informacją. Następnie wybierasz właściwą pozycję z listy i odpowiednio edytujesz pola. Podczas korzystania z Pop-up Express Designer, robisz to samo, ale pomijasz krok dodawania samego formularza, ponieważ jest on automatycznie dodawany do układu.

b. Segmentacja

Buduj szczegółowe Segmenty na podstawie preferencji klientów i kieruj swoje wiadomości do właściwych osób.

Segmenty tworzysz w Centrum Segmentacji Klientów. Podczas tworzenia nowego segmentu wybierz (lub wyklucz) kontakty, które wskazały odpowiednie parametry w Centrum Preferencji Klienta.

Dowiedz się jak stworzyć segment na podstawie preferencji >>

c. Rekomendacje

Stwórz Ramkę Rekomendacji ze scenariuszem, który wyświetla na stronie internetowej produkty dopasowane do preferencji klienta lub wysyła dopasowane rekomendacje za pomocą e-maili dynamicznych i powiadomień Dynamic Web Push. Możesz pójść jeszcze dalej, wykorzystując zaawansowane rekomendacje FreeMarker.

Dowiedz się jak stworzyć Ramkę Rekomendacji ze scenariuszem na podstawie preferencji >>

Dowiedz się jak stworzyć e-mail z rekomendacją na podstawie preferencji >>

Dowiedz się jak stworzyć powiadomienie Web Push z rekomendacją na podstawie preferencji >>

d. Procesy Automatyzacji

Wykorzystaj informacje z Centrum Preferencji Klienta do uruchamiania sekwencji zautomatyzowanych, omnichannelowych działań i komunikacji.

Użyj tych danych, aby skonfigurować Workflow lub Reguły Automatyzacji zawierające Zdarzenia i Warunki:


3. Przykłady wykorzystania

a. Segmentacja

  1. Zbuduj segment warszawiaków (Dane osobiste), którzy preferują regularną komunikację mailową (Kanały i Częstotliwość) i wysyłaj im kalendarz wydarzeń weekendowych.
  2. Targetuj użytkowników preferujących powiadomienia Web Push (Kanały i Częstotliwość) oraz deklarujących alergie pokarmowe (Dane osobiste) i wysyłaj im informacje o nowych artykułach oraz przepisach kulinarnych odpowiadających ich zainteresowaniom.
  3. Zbuduj segment osób, które preferują wszystkie kanały komunikacji (Kanały i Częstotliwość), ale chcą otrzymywać wiadomości sporadycznie (Kanały i Częstotliwość) i przygotuj comiesięczny biuletyn mailowy zapowiadany powiadomieniem Web Push, uzupełniony SMS-em z kodem promocyjnym.
  4. Zbuduj segment osób z dziećmi (Dane osobiste), które preferują komunikację mailową (Kanały i Częstotliwość), a dodatkowo mieszkają w konkretnym mieście (Dane osobiste), aby zapraszać ich na wydarzenia dla rodziców z dziećmi. Możesz zawęzić segment do osób z dziećmi w określonym wieku (Dane osobiste), aby zapraszać ich na jeszcze lepiej dopasowane wydarzenia.
  5. Zbuduj segment właścicieli domów (Dane osobiste), którzy wybrali regularną komunikację (Kanały i Częstotliwość) i wysyłaj im newsletter DIY home & garden.

b. Rekomendacje na stronie

Według Infogroup, 70% konsumentów twierdzi, że zwróciłoby większą uwagę na produkty spersonalizowane. Wykorzystując dane o preferencjach produktowych, można stworzyć Ramkę Rekomendacji, która przyciągnie uwagę odwiedzających i zachęci ich do zakupu produktów, które naprawdę ich interesują. Aby tak się stało, w kroku Ustawienia kreatora Ramek Rekomendacji wybierz scenariusz „Produkty na podstawie preferencji kontaktu” oraz Centrum Preferencji, z którego ma on pobierać dane.

  1. W eCommerce odzieżowym, specjalizującym się w spodniach, osoba daje znać, że jest zainteresowana długimi, niebieskimi spodniami typu bootcut, które kosztują mniej niż 200 PLN. Podczas kolejnej wizyty na stronie możesz wykorzystać ramki rekomendacji, aby zaprezentować jej doskonale dopasowaną ofertę takich spodni i zwiększyć tym samym szansę na zakup.
  2. W B2B eCommerce zbieraj informacje o klientach, takie jak branża, w której działają, wielkość firmy, budżet zakupowy oraz miesięczne zapotrzebowanie na twoje produkty, aby docierać do nich z dopasowanymi ofertami za pomocą różnych kanałów.

c. Rekomendacje e-mail

Według SmarterHQ, 70% millenialsów jest sfrustrowanych wysyłaniem przez marki przypominających spam e-maili z nieistotnymi treściami. Wykorzystaj dane o preferencjach produktowych, aby skonfigurować oraz stworzyć Ramkę Rekomendacji ze scenariuszem, który pokazuje użytkownikom produkty odpowiadające ich faktycznym zainteresowaniom i wysyła je za pomocą dostosowanych dynamicznych e-maili. W ustawieniach e-maila dynamicznego wybierz scenariusz „Produkty na podstawie preferencji kontaktu” oraz Centrum Preferencji, z którego ma on pobierać dane.

  1. W perfumerii internetowej przygotuj osobne kampanie mailowe dla osób preferujących zapachy damskie lub męskie, zbierz preferencje dotyczące ulubionych nut zapachowych, producentów i przedziałów cenowych, aby dostosować dynamiczne rekomendacje w wysyłanych mailach.
  2. W sklepie internetowym z biżuterią zbieraj informacje o ulubionym rodzaju biżuterii, preferowanych surowcach, kształtach, stylach oraz modelach. Wykorzystaj je do uporządkowania bazy kontaktów i wysyłania im odpowiednich treści z bloga z rekomendacjami wybranych produktów.

d. Rekomendacje w powiadomieniach Web Push

Jak informuje Accengage, zaawansowane targetowanie (trzykrotnie) i zaawansowana personalizacja (czterokrotnie) mogą poprawić wskaźniki reakcji na powiadomienia Web Push. Wykorzystaj dane o Preferencjach produktowych, aby skonfigurować scenariusze rekomendacji w powiadomieniach Dynamic Web Push. Stwórz powiadomienie i użyj scenariusza „Produkty na podstawie preferencji kontaktu” oraz Centrum Preferencji, z którego ma on pobierać dane.

  1. Przygotuj powiadomienie Dynamic Web Push z osobistymi rekomendacjami i wyślij je do osób, które wypełniły zakładkę Preferencje produktowe wraz z zachętą do odwiedzenia witryny. W ten sposób osoby zainteresowane zielonymi jeansami dla kobiet kosztującymi poniżej 200 PLN zobaczą właśnie tego typu produkty.
  2. W internetowym biurze podróży zbieraj preferencje kontaktów dotyczące wymarzonych wakacji, w tym kierunków i form spędzania wolnego czasu, a także wysyłaj powiadomienia Dynamic Web Push z dopasowanymi propozycjami wycieczek do osób, które wypełniły sekcję Preferencje produktowe.

e. Rekomendacje FreeMarker

Jak przypomina Econsultancy, 93% firm odnotowało wzrost współczynnika konwersji po wdrożeniu personalizacji. Silnik FreeMarker pomoże ci zbudować rekomendacje z wykorzystaniem niestandardowych scenariuszy, aby jeszcze lepiej trafić do odbiorców. Użyj FreeMarkera do przygotowania niestandardowych rekomendacji. Pokaż je w postaci Ramek Rekomendacji na landing page’ach, a także w dynamicznych e-mailach. Albo po prostu skontaktuj się z naszym Success Team, wyjaśnij czego potrzebujesz i pozwól im zająć się tym procesem.

  1. Wyświetlaj rekomendacje z wykorzystaniem niestandardowych skryptów. Połącz wybrane informacje o produktach z danymi zero-party zebranymi w Centrum Preferencji Klienta. Przygotuj landing page z promocją, na którym wyświetlisz rekomendacje uwzględniające specyfikę twojej branży.
  2. Uzupełnij e-maile dynamiczne o zaawansowane rozwiązania niestandardowe, wyświetlając dopasowane rekomendacje, które uwzględniają zarówno preferencje osobiste podane w formie danych zero-party, jak i szczegóły produktów.

f. Procesy Automatyzacji

  1. W ankiecie na stronie biura podróży uzyskujesz informację, że klient chce w tym roku wyjechać na wakacje za granicę (Dane osobiste). Wywołuje to (Zdarzenie: Kontakt uzupełnił Kluczową informację) sekwencję komunikacji prowadzącą do pobrania katalogu. W tym samym kwestionariuszu klient określa, jaki kraj chce odwiedzić (Dane osobiste). Wykorzystaj tę wiedzę (Warunek: Kontakt ma Kluczową informację), aby spersonalizować komunikację i wysłać mu ofertę podróży do tego właśnie miejsca.
  2. Przygotuj kilka scenariuszy komunikacji, gdzie w zależności od preferencji kanałów komunikacji (Kanały i Częstotliwość), odpowiednio skonfigurowany Workflow będzie wysyłał wiadomości we wskazanych kanałach (Warunek: Kontakt ma określone preferencje dotyczące Kanałów i Częstotliwości).
  3. Zbierz informacje o tym, w jakich godzinach kontakty chcą otrzymywać wiadomości (Kanały i Częstotliwość). Przygotuj różne warianty wiadomości, które będą wysyłane do właściwych osób. Dostosuj (Warunek: Kontakt ma określone preferencje dotyczące Kanałów i Częstotliwości) formę powitania w zależności od pory dnia (Dzień dobry, Dobry wieczór).
  4. Przygotuj się na różne scenariusze w zależności od preferowanej przez kontakt częstotliwości komunikacji (Kanały i Częstotliwość). Przygotuj cotygodniowy newsletter z najlepszymi ofertami, miesięczne podsumowanie oraz specjalny, niezbędnik wysyłany tylko przy najważniejszych zmianach. Skonfiguruj Workflow, aby dopasować częstotliwość komunikacji (Warunek: Kontakt ma określone preferencje dotyczące Kanałów i Częstotliwości) do preferencji odbiorców i wysyłać odpowiednie newslettery.
  5. Skutecznie odzyskuj porzucone koszyki. Zbieraj informacje o tym, w jakie dni dana osoba chce otrzymywać wiadomości (Kanały i Częstotliwość). Przygotuj specjalne oferty w zależności od dnia tygodnia oraz coś ekstra na weekend. Wysyłaj wiadomości (Warunek: Kontakt ma określone preferencje dotyczące Kanałów i Częstotliwości) w odpowiednie dni i w preferowanym kanale (Kanały i Częstotliwość).
Jeżeli potrzebujesz więcej informacji na powyższy temat skontaktuj się z nami: support@salesmanago.com +48 533 600 808
Wrzesień 17 2024 Październik 04 2024