Witaj w Centrum Preferencji Klienta
Nawet 80% klientów chętnie udzieli ci szczegółowych danych na temat swoich preferencji produktowych i zainteresowań. Wykorzystaj nasze niezwykłe narzędzie do zbierania tych danych (tzw. zero-party data), które wzbogacą zgromadzone już przez ciebie informacje o klientach (zachowania, transakcje – tzw. first-party data).
Dowiedz się jak stworzyć Centrum Preferencji Klienta, jak zbierać dane zero-party i jak je wykorzystać.
Centrum Preferencji Klienta to narzędzie, które umożliwia:
- odkrywanie preferencji klientów poprzez gromadzenie ich danych typu zero-party (wszystkich danych osobowych świadomie, aktywnie i dobrowolnie przekazanych firmie przez klientów w celach marketingowych)
- wzbogacenie informacji o klientach i uzupełnienie profilu 360° o dodatkowe informacje i zestawy preferencji*
- gromadzenie różnorodnych danych zero-party, które możesz w pełni dostosować do swoich potrzeb
- stworzenie miejsca, w którym użytkownicy mogą przechowywać wszystkie swoje preferencje i zgody marketingowe oraz zarządzać nimi według potrzeb; dane te mogą być aktualizowane poprzez różne ankiety, pop-up’y i formularze, w których możesz zadawać dowolne pytania w celu poznania preferencji użytkowników
*zawsze masz dostęp do tych danych na karcie kontaktu
Korzyści z Centrum Preferencji Klienta:
- dokładniejsze wsłuchiwanie się w potrzeby klientów
- zbieranie prawdziwych, pełnych danych oraz większa skuteczność działań
- umożliwienie klientom monitorowania wszystkich zgód marketingowych oraz zarządzania nimi
- zapewnienie konsumentów, że są we właściwych rękach
- uniknięcie pułapek AI i błędów statystycznych
Jakie dane można zbierać w Centrum Preferencji Klienta
Za pomocą Centrum Preferencji Klienta możesz zbierać wszystkie rodzaje danych typu zero-party i pytać ludzi o wszystko, co jest istotne z punktu widzenia twojej działalności. Aby zebrać konkretną grupę informacji, wybierz odpowiednią opcję w pierwszym kroku kreatora Centrum Preferencji Klienta.
Preferencje Produktowe
Preferencje produktowe to zestaw kryteriów, dzięki którym kontakt może określić, jakie grupy artykułów z twojej oferty go interesują. Możesz je wykorzystać do tworzenia rekomendacji produktowych. Im więcej danych zbierzesz, tym lepiej zrozumiesz zainteresowania swoich kontaktów w obrębie twojej oferty.
Tip
Zdefiniuj zestaw informacji o produktach w formie filtrów, które kontakty mogą wykorzystać do określenia swoich preferencji. Dodaj sugestie produktów, aby pomóc im wybrać odpowiednie kryteria.

Kryteria są bezpośrednio powiązane z informacjami pobranymi z feedu produktowego (XML). Struktura filtrów preferencji produktowych jest podobna do filtrów wyszukiwania w sklepie internetowym. Główny filtr będzie podstawowym kryterium, według którego kontakty będą określać swoje preferencje, a dodatkowe filtry pomogą im je zawęzić i sprecyzować.
Pomóż swoim kontaktom wypełnić sekcję preferencji produktu. W Centrum Preferencji Klienta wyświetl sugestie produktów, które pasują do profilu kontaktu. Możesz też wybrać produkty ręcznie z galerii.
Przykłady
Wybór filtra głównego określi, które filtry dodatkowe będą wyświetlane jako aktywne. Kontakt będzie mógł ich użyć do określenia informacji związanych z filtrem głównym.
Przykładowo, w sklepie Dżinsy mogą być określone parametrami: kolor, fason i cena, a Bluzki dodatkowo parametrem: materiał. W zależności od wybranej kategorii głównej (Dżinsy lub Bluzki) zestaw dodatkowych filtrów widocznych dla kontaktu będzie zawierał parametr materiał (Bluzki) lub nie (Dżinsy).
Poniżej znajdują się filtry (informacje ustawiane w kreatorze na podstawie pól w XML) oraz preferencje (wybierane przez kontakt w Centrum), które można za ich pomocą wskazać.
Moda
Zestaw filtrów: Płeć, Kolor, Część garderoby, Marka, Cena Preferencje: Zielone dżinsy, damskie, marki ABC, kosztujące mniej niż 200 PLN
Uroda
Zestaw filtrów: Cel, Wiek, Aktywność, Część ciała, Marka, Zapach, Problem zdrowotny Preferencje: Neutralne produkty pielęgnacyjne dla niemowląt firmy XYZ, do skóry wrażliwej, bez zapachu
Podróże
Zestaw filtrów: Kraj, Rodzaj wakacji, Organizacja, Dieta Budżet, Zakwaterowanie Preferencje: W pełni zorganizowane wczasy all inclusive w 4-gwiazdkowych hotelach na Malcie z opcją wegańską
Finanse
Zestaw filtrów: Wartość kredytu Długość kredytu, Ubezpieczenie kredytu, Inne kredyty Preferencje: 5000 zł pożyczki na pół roku, z ubezpieczeniem, brak innych zobowiązań
B2B commerce
Zestaw filtrów: Branża, Etap produkcji, Przeznaczenie, Wielkość produkcji, Marka, Budżet Preferencje: Rozwiązania firmy EFG dla dużych dystrybutorów FMCG, do automatyzacji logistyki magazynu, w średnim przedziale cenowym
Dane osobiste
Dane osobiste to informacje przekazywane przez kontakty w formie odpowiedzi na wszelkiego rodzaju pytania, które możesz zadać w tej sekcji. Pytaj o różne rodzaje danych istotnych dla twojego biznesu, takie jak wiek, rozmiar buta, ulubione miejsce na wakacje czy imię psa. Im więcej pytań zadasz, tym więcej szczegółowych informacji zgromadzisz i lepiej poznasz swoich rozmówców.
Tip
Zadawaj konkretne pytania, aby zdobyć nowe dane o klientach. Wykorzystaj je do uzupełnienia profili 360°. Wzbogać reguły automatyzacji o dane osobiste i zaskocz swoich odbiorców jeszcze lepszym poziomem personalizacji treści.

Wybierz kluczowe informacje, które cię interesują, a następnie edytuj pola, aby utworzyć pytania i podpowiedzi, które zachęcą kontakty do podawania informacji. Kluczowa informacja to parametr, który odnosi się do konkretnej cechy lub preferencji kontaktu. Składa się ona z dwóch części: atrybutu oraz wartości. Atrybut mówi o tym, czego dotyczy informacja, a wartość pozwala ją określić ilościowo.
Przykłady
Zgody marketingowe
Zgoda marketingowa to dobrowolne, konkretne, świadome i jednoznaczne wskazanie rodzaju komunikacji, jaką dana osoba chce otrzymywać (oraz zezwala na przetwarzanie swoich danych w tym celu). Każda osoba może sprawdzić i zarządzać wszystkimi zgodami marketingowymi udzielonymi firmie w dowolnym momencie swojej relacji z marką.
Tip
Zgody marketingowe, w świetle RODO, a także innych przepisów dotyczących bezpieczeństwa informacji, są niezbędne do prowadzenia komunikacji marketingowej, a także do przetwarzania danych w celach marketingowych.

Wybierz zgody marketingowe, które mają być wyświetlane w Centrum Preferencji Klienta. Możesz wybrać jeden z dwóch typów zgód. Pierwszy typ jest powiązany ze statusem opt-in/opt-out kontaktu. Zgody te informują, czy dany kontakt zgadza się na wysyłanie do niego wiadomości w wybranym kanale. Drugi typ to zgody marketingowe, dzięki którym kontakt może, np. zezwolić na przetwarzanie swoich danych w celach marketingowych. Nową zgodę możesz utworzyć w sekcji Ustawienia.
Centrum Preferencji Klienta pozwala twoim kontaktom przeglądać i zarządzać ich zgodami według własnego uznania.
Przykłady
Zgody opt-in
Zgoda e-mail
Zgody opt-in
Zgoda SMS
Zgody marketingowe
Akceptacja Polityki Prywatności
Zgody marketingowe
Zgoda na wysyłanie materiałów marketingowych
Zgody marketingowe
Zgoda na marketing prowadzony przez podmioty trzecie
Kanały i Częstotliwość
Kanały i Częstotliwość dostarczają informacji o preferowanym sposobie komunikacji twoich kontaktów, a w szczególności ich ulubionego kanału marketingowego oraz preferowanego czasu, a także intensywności wysyłania wiadomości.
Tip
Dzięki tej sekcji poznasz preferencje swoich kontaktów dotyczące kanałów marketingowych i częstotliwości komunikacji. Mogą określić:
• czy wolą kontakt przez e-mail, SMS czy Web Push,
• czy wolą, aby kontaktowano się z nimi często, czasami czy sporadycznie,
• jakie dni i godziny preferują na otrzymywanie wiadomości.

Zbieranie tych danych jest bardzo ważne dla strategicznego planowania komunikacji. Pozwala dostosować intensywność i czas przekazu oraz stworzyć odpowiednie kampanie w różnych kanałach, aby komunikować się z kontaktami tak jak tego chcą. Analizuj te preferencje w celu lepszego dopasowania przekazu i pamiętaj, że są to tylko sugestie, a nie sztywne deklaracje blokujące pozostałą komunikację.
Przykłady
Kanały i Częstotliwość
Sporadyczne SMS-y i e-maile wysyłane w piątki między godziną 13:00 a 17:00
Kanały i Częstotliwość
Regularne e-maile wysyłane w godzinach porannych przez cały tydzień
Kanały i Częstotliwość
Wiadomości SMS i powiadomienia Web Push wysyłane od czasu do czasu (czasami) w poniedziałki lub środy, bez preferencji godzinowych
Kanały i Częstotliwość
Regularna komunikacja we wszystkich kanałach, wysyłana w godzinach porannych (między 6.00 a 8.00)
Kanały i Częstotliwość
Tylko istotne komunikaty (sporadycznie) przez SMS tylko w soboty
Kanały i Częstotliwość
Każdy rodzaj komunikacji, ale tylko wieczorami (między 19.00 a 22.00)
Jak zbierać dane przez Centrum Preferencji Klienta
Istnieje wiele sposobów zbierania danych zero-party w Centrum Preferencji Klienta:
- przygotowanie osobnej strony z ankietami i kwestionariuszami
- połączenie Centrum z formularzami kontekstowymi i pop-upami umieszczonymi na całej stronie
- wysłanie klientom linku do Centrum by poznać ich jeszcze lepiej
Przygotuj miejsce do gromadzenia danych
Przygotuj Centrum Preferencji Klienta za pomocą prostego kreatora lub dostosuj wybrany przez siebie szablon.
Skorzystaj z naszej biblioteki gotowych szablonów dla eCommerce, dostosowanych do różnych branż, takich jak moda, uroda, finanse, czy B2B commerce.

Zaimplementuj Centrum na swojej stronie internetowej za pomocą metody API.
W tym celu potrzebujesz identyfikatora Centrum, który możesz skopiować po zapisaniu i aktywowaniu Centrum Preferencji Klienta.
Umieszczając Centrum Preferencji Klienta na swojej stronie za pomocą metody API, pozwalasz użytkownikom na wprowadzanie preferencji bezpośrednio na stronie i zarządzanie nimi w szybki oraz łatwy sposób.

Zacznij zbierać dane
Wyślij do swojej bazy kontaktów wiadomość e-mail z linkiem do Centrum Preferencji.
Aby otrzymać link, zapisz i aktywuj swoje Centrum Preferencji Klienta.
Link dostępu do Centrum możesz przekazać swoim kontaktom wysyłając: e-mail, SMS lub wiadomość WhatsApp.
Wysyłaj swoim kontaktom atrakcyjne wiadomości z linkiem do Centrum Preferencji Klienta. Podkreśl korzyści płynące z dzielenia się swoimi danymi, aby zachęcić oraz zmotywować do takiego działania. Im więcej danych zbierzesz, tym lepiej poznasz swoje kontakty. Dogłębna wiedza o nich sprawi, że twoje działania marketingowe będą bardziej skuteczne i opłacalne.

Uzupełniaj profile 360°
Możesz łatwo uzupełnić profile 360° danymi z Centrum Preferencji Klienta (Dane osobiste) za pomocą pop-up’ów i formularzy. Użyj w tym celu Custom Modal Designera lub kreatora Pop-up Express. W Custom Modal Designer, tworząc pop-up dodajesz formularz, a w nim pole wprowadzania danych z Kluczową informacją. Następnie wybierasz właściwą pozycję z listy i odpowiednio edytujesz pola. Podczas korzystania z Pop-up Express Designer, robisz to samo, ale pomijasz krok dodawania samego formularza, ponieważ jest on automatycznie dodawany do układu.

Jak wykorzystać zestawy preferencji, aby wzbogacić działania marketingowe?
Segmentacja
Buduj szczegółowe Segmenty na podstawie preferencji klientów i kieruj swoje wiadomości do właściwych osób.
Segmenty tworzysz w Centrum Segmentacji Klientów. Podczas tworzenia nowego segmentu wybierz (lub wyklucz) kontakty, które wskazały odpowiednie parametry w Centrum Preferencji Klienta.
Tip
Wykorzystaj przygotowane segmenty do wzmocnienia swoich działań marketingowych w kanałach takich jak:
• E-mail Marketing
• Mobile Marketing
• Web Push

Przykłady wykorzystania:
Segmentacja
Zbuduj segment warszawiaków (Dane osobiste), którzy preferują regularną komunikację mailową (Kanały i Częstotliwość) i wysyłaj im kalendarz wydarzeń weekendowych.
Segmentacja
Targetuj użytkowników preferujących powiadomienia Web Push (Kanały i Częstotliwość) oraz deklarujących alergie pokarmowe (Dane osobiste) i wysyłaj im informacje o nowych artykułach oraz przepisach kulinarnych odpowiadających ich zainteresowaniom.
Segmentacja
Zbuduj segment osób, które preferują wszystkie kanały komunikacji (Kanały i Częstotliwość), ale chcą otrzymywać wiadomości sporadycznie (Kanały i Częstotliwość) i przygotuj comiesięczny biuletyn mailowy zapowiadany powiadomieniem Web Push, uzupełniony SMS-em z kodem promocyjnym.
Segmentacja
Zbuduj segment osób z dziećmi (Dane osobiste), które preferują komunikację mailową (Kanały i Częstotliwość), a dodatkowo mieszkają w konkretnym mieście (Dane osobiste), aby zapraszać ich na wydarzenia dla rodziców z dziećmi. Możesz zawęzić segment do osób z dziećmi w określonym wieku (Dane osobiste), aby zapraszać ich na jeszcze lepiej dopasowane wydarzenia.
Segmentacja
Zbuduj segment właścicieli domów (Dane osobiste), którzy wybrali regularną komunikację (Kanały i Częstotliwość) i wysyłaj im newsletter DIY home & garden.
Rekomendacje
Utwórz Ramkę rekomendacji ze scenariuszem, która wyświetla na stronie internetowej produkty dopasowane do preferencji klienta, lub wysyłaj dopasowane rekomendacje za pomocą E-maili dynamicznych, a także powiadomień Dynamic Web Push.

Przykłady wykorzystania:
Rekomendacje
W eCommerce odzieżowym, specjalizującym się w spodniach, osoba daje znać, że jest zainteresowana długimi, niebieskimi spodniami typu bootcut, które kosztują mniej niż 200 złotych. Podczas kolejnej wizyty na stronie możesz wykorzystać ramki rekomendacji, aby zaprezentować jej doskonale dopasowaną ofertę takich spodni i zwiększyć tym samym szansę na zakup.
Rekomendacje
W perfumerii internetowej przygotuj osobne kampanie mailowe dla osób preferujących zapachy damskie lub męskie, zbierz preferencje dotyczące ulubionych nut zapachowych, producentów i przedziałów cenowych, aby dostosować dynamiczne rekomendacje w wysyłanych mailach.
Rekomendacje
W internetowym biurze podróży zbieraj preferencje kontaktów dotyczące wymarzonych wakacji, w tym kierunków i form spędzania wolnego czasu, a także wysyłaj powiadomienia Dynamic Web Push z dopasowanymi propozycjami wycieczek do osób, które wypełniły sekcję Preferencje produktowe.
Rekomendacje
W B2B eCommerce zbieraj informacje o klientach, takie jak branża, w której działają, wielkość firmy, budżet zakupowy oraz miesięczne zapotrzebowanie na twoje produkty aby docierać do nich z dopasowanymi ofertami za pomocą różnych kanałów.
Rekomendacje
W sklepie internetowym z upominkami połącz skuteczność E-maili dynamicznych i Dynamic Web Push, aby dotrzeć z ofertą produktów świątecznych do jak najszerszego grona odbiorców w oparciu o ich preferencje.
Procesy automatyzacji
Wykorzystaj informacje z Centrum Preferencji Klienta do uruchamiania sekwencji zautomatyzowanych, omnichannelowych działań i komunikacji.
Tip
Użyj tych danych, aby skonfigurować Workflow lub Reguły automatyzacji zawierające Zdarzenia i Warunki
• Zdarzenie: Kontakt podał preferencję dotyczącą Kanałów i Częstotliwości
• Warunek: Kontakt ma określone preferencje dotyczące Kanałów i Częstotliwości
• Event: Zdarzenie: Kontakt uzupełnił Kluczową informację
• Warunek: Kontakt ma Kluczową informację

Przykłady wykorzystania:
Procesy automatyzacji
W ankiecie na stronie biura podróży uzyskujesz informację, że klient chce w tym roku wyjechać na wakacje za granicę (Dane osobiste). Wywołuje to (Zdarzenie: Kontakt uzupełnił Kluczową informację) sekwencję komunikacji prowadzącą do pobrania katalogu. W tym samym kwestionariuszu klient określa, jaki kraj chce odwiedzić (Dane osobiste). Wykorzystaj tę wiedzę (Warunek: Kontakt ma Kluczową informację), aby spersonalizować komunikację i wysłać mu ofertę podróży do tego właśnie miejsca.
Procesy automatyzacji
Przygotuj kilka scenariuszy komunikacji, gdzie w zależności od preferencji kanałów komunikacji (Kanały i Częstotliwość) skonfiguruj Workflow, będzie wysyłał wiadomości przez odpowiedni(e) kanał(y) (Warunek: Kontakt ma określone preferencje dotyczące Kanałów i Częstotliwości).
Procesy automatyzacji
Zbierz informacje o tym, w jakich godzinach kontakty chcą otrzymywać wiadomości (Kanały i Częstotliwość). Przygotuj różne warianty wiadomości, które będą wysyłane do właściwych osób. Dostosuj (Warunek: Kontakt ma określone preferencje dotyczące Kanałów i Częstotliwości) formę powitania w zależności od pory dnia (Dzień dobry, Dobry wieczór).
Procesy automatyzacji
Przygotuj się na różne scenariusze w zależności od preferowanej przez kontakt częstotliwości komunikacji (Kanały i Częstotliwość). Przygotuj cotygodniowy newsletter z najlepszymi ofertami, miesięczne podsumowanie oraz specjalny, niezbędnik wysyłany tylko przy najważniejszych zmianach. Skonfiguruj Workflow, aby dopasować częstotliwość komunikacji (Warunek: Kontakt ma określone preferencje dotyczące Kanałów i Częstotliwości) do preferencji odbiorców i wysyłać odpowiednie newslettery.
Procesy automatyzacji
Skutecznie odzyskuj porzucone koszyki. Zbieraj informacje o tym, w jakie dni dana osoba chce otrzymywać wiadomości (Kanały i Częstotliwość). Przygotuj specjalne oferty w zależności od dnia tygodnia oraz coś ekstra na weekend. Wysyłaj wiadomości (Warunek: Kontakt ma określone preferencje dotyczące Kanałów i Częstotliwości) w odpowiednie dni i w preferowanym kanale (Kanały i Częstotliwość).
Jakie dane możesz analizować i jak je spożytkować?
W każdej chwili możesz uzyskać dostęp do szczegółowych analiz każdego Centrum Preferencji Klienta. Na dashboardzie znajdziesz takie informacje jak:
- w jaki sposób klienci uzupełniają swoje zestawy danych
- ilu z nich uzupełniło już swoje profile
- jakie preferencje deklarują klienci odnośnie do kanałów i częstotliwości komunikacji, zgód marketingowych, produktów
- jakie są sugerowane rekomendacje dla każdego kontaktu
W zależności od tego, jakiego rodzaju dane zbierasz, tego rodzaju elementy można analizować. Jeśli korzystasz z rekomendacji, to statystyki z rekomendacji możesz śledzić w poszczególnych analitykach, w których z nich korzystasz (E-mail dynamiczny, powiadomienia Dynamic Web Push, Ramki rekomendacji).
Aktualne preferencje zawsze można sprawdzić na karcie kontaktu.
Korzyści z analizy
- przygotowanie lepszych strategii w celu bardziej efektywnego gromadzenia danych zero-party
Efekt: wzrost sprzedaży dzięki lepszym rekomendacjom - uatrakcyjnienie twojego Centrum Preferencji Klienta
Efekt: skuteczniejsze gromadzenie danych o kontaktach - wzrost jakości informacji dodawanych do ogólnego opisu grup odbiorców
Efekt: umocowanie strategii marketingowej i biznesowej w realnych danych - znalezienie preferowanych kanałów, aby móc zbudować wokół nich odrębne strategie komunikacji
Efekt: poprawa konwersji w poszczególnych kanałach