Przydatne linki
Testy A/B są jednym z najlepszych narzędzi służących optymalizowaniu i poprawianiu skuteczności naszego email marketingu. SALESmanago oferuje rozbudowane testy A/B umożliwiające przetestowanie wyglądu wiadomości, tematów oraz momentu wysyłki.
Test można przeprowadzić na każdej wiadomości email zapisanej na liście wiadomości standardowych. Dowiedz się więcej o tworzeniu wiadomości email.
W celu wysłania testu A/B wchodzimy w zakładkę TESTY A/B/X → A/B WIADOMOŚCI → Wyślij Nowy Test A/B
KONFIGURACJA TESTU
[1] Nazwa – nadajemy nazwę naszemu testowi.
[2] Grupa – wybieramy z listy grupę, w której ma się znajdować, w razie potrzeby dodajemy nową grupę . Domyślnie wszystkie testy znajdą się w grupie „Default”. Później będziemy mogli odnaleźć nasz test A/B na liście dotychczas przeprowadzonych, dlatego używajmy prostych nazw dających nam informację czego dotyczył test – ułatwi to późniejszą analizę naszych działań marketingowych.
[3] Adresaci – wybieramy grupę adresatów, spośród której rozlosowane zostaną kontakty, do jakich wyślemy test A i B. Możemy również wykluczyć adresatów spośród tej grupy. Zasady adresowania są takie same jak przy wysyłce standardowej wiadomości email.
Po wprowadzeniu grup odbiorców możesz przeliczyć ich całkowitą liczbę klikając Przelicz.
Dalsze ustawienia dotyczą już bezpośrednio testowanych wiadomości. Wszystko ustawiamy niezależnie dla wersji A i B.
Wybieramy:
- jaką wiadomość email chcemy wysłać. [4] Mamy do dyspozycji wszystkie wiadomości zapisane na liście wiadomości standardowych w zakładce E-mail Marketing → Lista e-maili. Dowiedz się więcej o tworzeniu wiadomości email.
- procentową ilość kontaktów do jakiej mamy wysłać daną wersję [5]. Przykładowo, jeśli w polu „Adresaci”[3] wprowadziliśmy tag zawierający 100 000 adresatów oraz wybierzemy wysyłkę testu A do 20% kontaktów, wersja ta zostanie wysłana do 20 000 kontaktów. Z uwagi na łatwiejszą analizę optymalnie jest ustawić taką samą ilość kontaktów dla testu A i B. Aby test był miarodajny w miarę możliwości wysyłajmy poszczególne wersje do przynajmniej kilkuset kontaktów.
- temat wiadomości A i B [6]. W podanym przykładzie jedna z wiadomości korzysta z personalizacji – wyświetlenia imienia odbiorcy w temacie. Dowiedz się więcej o personalizacji wiadomości.
- daty wysłania testu A i B [7]. Domyślnie są one takie same. Pamiętajmy, że jeśli ustawimy inne daty (np. dwudniowy odstęp), na uzyskanie wyników będziemy musieli poczekać aż do wysłania obu wiadomości i zebrania statystyk ( z reguły miarodajne wyniki uzyskuje się po przynajmniej kilku godzinach od wysłania wiadomości).
Po ustawieniu wszystkiego klikamy „Wyślij” i wiadomości testowe są wysyłane do grup odbiorców losowo wybranych spośród adresatów podanych w punkcie [3].
Możemy opuścić nasz test A/B – do uzyskania miarodajnych wyników będziemy potrzebowali przynajmniej kilku godzin. Większość odbiorców wiadomości nie otwiera jej od razu po otrzymaniu, dlatego zebranie wyników wymaga czasu. Dajmy maksymalnie dużo czasu na zebranie statystyk – jeśli testujemy np. temat wiadomości i puszczamy test A/B w środę o 16:00, a wysyłka finalna ma być przeprowadzona następnego dnia o 16:00, poczekajmy z wyborem lepszej wersji do czwartkowego popołudnia. Gdy testujemy najlepszą porę wysyłania (np. środa 10:00 czy piątek 17:00?), uzyskane wyniki przydadzą nam się najprawdopodobniej dopiero przy następnej wysyłce.
[8] Wyślij lepszy e-mail – możliwa jest także wysyłka automatyczna lepszej wersji testu – wówczas wybieramy kryteria oceny (możliwy jest wyższy współczynnik CTR lub OTR) i ustalamy kiedy ma zostać wysłana lepsza wiadomość – wybraną ilość godzin po wysyłce pierwotnego testu, lub następnego dnia o tej samej porze.
ANALITYKA
Żeby otworzyć statystyki wykonanego testu A/B, przejdź do TESTY A/B/X → A/B WIADOMOŚCI i kliknij Szczegóły obok wybranej wiadomości.
Dowiedz się jak otworzyć statystyki testów A/B >>
Dowiedz się jak korzystać z Analityki Wysłanych Emaili >>