Konfiguracja i wysyłka testów A/B wiadomości e-mail

W artykule opisano sposób konfiguracji i wysyłki testu A/B wiadomości e-mail.

Testy A/B są jednym z najlepszych sposobów na optymalizację komunikacji elektronicznej oraz zwiększanie skuteczności kampanii e-mail. SALESmanago oferuje szerokie  możliwości przeprowadzania testów A/B, umożliwiając porównanie wyników osiąganych przez wiadomości e-mail różniące się pod względem tematu, treści oraz czasu wysyłki.

Test A/B możesz przeprowadzić z wykorzystaniem dowolnych dwóch standardowych wiadomości z Listy e-maili, w tym wiadomości urodzinowych oraz cyklicznych. Nie można natomiast przeprowadzić testu A/B wiadomości z potwierdzeniem subskrypcji.


Aby stworzyć test A/B, przejdź do

Kanały → Email Marketing → Lista e-maili → Testy A/B → + Nowy test A/B


Spis treści

  1. Podstawowe informacje
  2. Konfiguracja testu A/B
  3. Wysyłka testu A/B
  4. Analityka testów A/B

1. Podstawowe informacje

Testy A/B pozwalają eksperymentalnie sprawdzić  skuteczność dwóch wersji wiadomości e-mail na niewielkim procencie docelowych odbiorców. Najczęstszą praktyką jest przygotowanie dwóch wariantów e-maila, które różnią się między sobą drobnymi szczegółami, takimi jak temat czy główny baner, i sprawdzenie,  który z wariantów jest bardziej skuteczny pod względem wskaźnika Open Rate (OR) czy też Click-Through Rate (CTR). Zwycięski e-mail można wysłać do pozostałych odbiorców z grupy docelowej (czyli Kontaktów, które nie otrzymały żadnego z testowanych e-maili).

Aby utworzyć nowy test A/B, przejdź do Menu → Kanały → Email Marketing → Lista e-maili i wybierz zakładkę Testy A/B [1]. Następnie kliknij na + Nowy test A/B [2] w prawym górnym rogu ekranu.

Nastąpi przekierowanie do nowego ekranu, na którym możesz skonfigurować test A/B, a następnie wysłać oba warianty wiadomości (bądź zaplanować ich wysyłkę).

Po lewej stronie ekranu możesz zdefiniować wszystkie niezbędne ustawienia (opisane w sekcji 2 poniżej).

Po prawej stronie ekranu możesz zobaczyć podgląd wariantów wybranych do testu wraz z podstawowymi informacjami na ich temat.


2. Konfiguracja testu A/B

[1] Nazwa testu A/B – podaj nazwę, która umożliwi identyfikację nowego testu A/B w systemie.

[2] Grupa – w tym miejscu możesz przypisać nowy test do wybranej grupy testów A/B. Wybierz grupę z listy albo kliknij na + Nowa grupa, aby utworzyć nową grupę testów A/B.

Dzięki podziałowi testów A/B na grupy możesz łatwiej znaleźć interesujący cię test na liście (Menu → Kanały → Email Marketing → Lista e-maili → Testy A/B), kiedy chcesz sprawdzić jego wyniki bądź inne informacje.

Dowiedz się więcej o Liście e-maili >>

[1] Ustawienia wariantu e-maila – przełączaj się pomiędzy tymi dwiema zakładkami, aby wybrać warianty e-maila, które chcesz przetestować, przejrzeć ich podstawowe ustawienia, zdefiniować procent odbiorców, do których każdy wariant zostanie wysłany, oraz określić czas wysyłki.

WAŻNE: Podgląd oraz ustawienia e-maila pokazane po prawej stronie ekranu zmieniają się w zależności od tego, na której zakładce aktualnie się znajdujesz. Przykładowo, jeżeli wybierzesz zakładkę Test B, po prawej zobaczysz podgląd wariantu wybranego jako Test B, wraz z jego podstawowymi ustawieniami (temat, preheader oraz konto wysyłkowe). 

WSKAZÓWKA: Dobrą praktyką jest sprawdzenie, jak każdy z wariantów wygląda na różnych urządzeniach. Opcję tę znajdziesz po prawej stronie ekranu, ponad ustawieniami e-maila.

[2] E-mail – wybierz wariant e-maila, który ma zostać wysłany jako Test A lub Test B, w zależności od tego, na której zakładce aktualnie się znajdujesz (zob. punkt [1]).

[3] Szczegóły e-maila – tutaj możesz sprawdzić podstawowe informacje na temat wybranego wariantu: nazwę, temat, konto wysyłkowe oraz grupę.

[4] Edytuj ustawienia – ten przycisk przekieruje cię do kreatora, w którym utworzono e-mail wybrany w punkcie [2]. Tam możesz zmienić ustawienia e-maila, takie jak temat albo konto wysyłkowe, jak również wprowadzić modyfikacje w jego treści (zawartości).

WAŻNE: Jeżeli klikniesz na Edytuj ustawienia [4], wszelkie zmiany wprowadzone na tym ekranie zostaną utracone.

[5] Wyślij do – określ procent odbiorców (grupę odbiorców możesz zdefiniować w sekcji Wybór Kontaktów poniżej), do których zostanie wysłany dany wariant wiadomości. Możesz użyć suwaka albo wpisać liczbę w polu.

PRZYKŁAD: W sekcji Wybór Kontaktów ustalono grupę odbiorców (zob.  wyjaśnienia poniżej), która obejmuje 1000 Kontaktów (możesz to sprawdzić, klikając na przycisk Przelicz – zob. poniżej). Określono następujący procent odbiorców dla Testu A:

oraz następujący procent odbiorców dla Testu B:

Wariant e-maila wybrany jako Test A zostanie wysłany do 150 losowych Kontaktów spośród 1000 docelowych odbiorców (15%), natomiast wariant wybrany jako Test B zostanie wysłany do 120 losowych Kontaktów spośród 1000 docelowych odbiorców (12%).

Jeżeli zdecydujesz się wysłać zwycięski e-mail do pozostałych odbiorców, otrzyma go 730 Kontaktów.

UWAGA: Suma wartości procentowych określonych dla testów A i B nie może przekroczyć 100%. Wysyłanie testu do 100% odbiorców z grupy docelowej nie jest jednak zalecane. Lepszą opcją jest wysłanie każdego wariantu do 10-20% docelowych odbiorców, a następnie wysłanie zwycięskiego e-maila do pozostałych Kontaktów.

[6] Wyślij teraz – wybierz tę opcję, jeżeli chcesz, aby dany wariant e-maila został wysłany do określonego procentu odbiorców natychmiast po kliknięciu na przycisk Wyślij w prawym górnym rogu ekranu.

[7] Wybierz datę – wybierz tę opcję, jeżeli chcesz zaplanować wysyłkę danego wariantu do określonego procentu odbiorców na późniejszy termin. Następnie określ datę i godzinę.

Dowiedz się więcej o wysyłce wiadomości e-mail >>

[1] Automatycznie wyślij zwycięski e-mail – zaznacz to pole, jeżeli chcesz, aby system SALESmanago automatycznie wysłał wariant e-maila, który osiągnął lepszy wynik, do pozostałych odbiorców (czyli do Kontaktów, które nie znalazły się na liście odbiorców Testu A ani Testu B).

Kiedy zaznaczysz to pole, pojawią się nowe opcje, za pomocą których możesz zdefiniować szczegółowe ustawienia wysyłki zwycięskiego e-maila.

[1] Strategia wyboru zwycięskiego e-maila – z listy rozwijanej wybierz kryterium, na podstawie którego system określi zwycięski wariant i automatycznie go wyśle.  Dostępne są następujące opcje:

  • Najwyższy CTR – wybór tej opcji jest szczególnie zalecany, gdy chcesz przetestować skuteczność treści e-maila.
  • Najwyższy OR – wybór tej opcji jest szczególnie zalecany, gdy chcesz przetestować skuteczność tematu e-maila bądź ustalić najlepszy moment na wysyłkę wiadomości.

[2] Okres testowania – określ, jak długo ma trwać test, tzn. po jakim czasie zostanie porównana skuteczność obu wariantów (i zostanie wyłoniony zwycięski e-mail).

  • Wyślij następnego dnia o tej samej godzinie – zaznacz tę opcję, jeżeli chcesz, aby system automatycznie wysłał zwycięski wariant dzień po wysłaniu obu e-maili testowych, o tej samej porze. Wybór tej opcji oznacza, że test będzie trwać 24 godziny od momentu wysyłki obu wariantów.
  • Wyślij po – zaznacz tę opcję, jeżeli chcesz ustalić czas trwania testu na wartość inną niż 24 godziny. Następnie podaj liczbę oraz wybierz jednostkę czasu (godziny, dni, tygodnie, miesiące bądź lata).

PRZYKŁAD: Jeżeli wybierzesz poniższe ustawienia:

Zwycięski wariant zostanie wybrany na podstawie OR i wysłany do pozostałych odbiorców 4 dni po wysłaniu e-maili testowych.

WSKAZÓWKA: Aby uzyskać wiarygodne wyniki, przed wysłaniem zwycięskiego e-maila odczekaj co najmniej kilka godzin.

[1] Wybór Kontaktów – określ grupę odbiorców dla testu A/B. Wybierz uprzednio zdefiniowany segment lub użyj selektorów, aby wybrać lub wykluczyć grupy Kontaktów. Jeżeli to konieczne, zastosuj odpowiednie filtry.

UWAGA: Grupa odbiorców jest taka sama dla testów A i B.

Dowiedz się więcej o wyborze Kontaktów (odbiorców) podczas wysyłki wiadomości >>

Dowiedz się więcej o predefiniowanych segmentach Kontaktów oraz selektorach >>

Dowiedz się więcej o filtrowaniu Kontaktów >>

[2] Przelicz – kliknij tutaj, aby zobaczyć, ile Kontaktów znajdzie się na liście odbiorców na podstawie kryteriów wybranych powyżej.


3. Wysyłka testu A/B

Kiedy skończysz konfigurować test A/B (zob. sekcja 2 powyżej), kliknij na przycisk Wyślij [1] w prawym górnym rogu ekranu:

Oba warianty wiadomości zostaną wysłane zgodnie z ustawieniami zdefiniowanymi w sekcji Konfiguracja testu A/B po lewej stronie ekranu (zob. sekcja 2 powyżej).

Jeżeli dla któregoś z wariantów wybrano opcję Wyślij teraz, wariant ten zostanie wysłany natychmiast po kliknięciu na przycisk Wyślij.

Jeżeli dla któregoś z wariantów wybrano opcję Wybierz datę, wariant ten zostanie wysłany w wybranym dniu i o wybranej godzinie (aby zobaczyć zaplanowane e-maile, przejdź do  Menu → Kanały → Email Marketing → Analityka e-maili → zakładka Zaplanowane).


4. Analityka testów A/B

Aby zobaczyć, który z testowanych wariantów uzyskał lepsze wyniki (osiągnął lepsze OR i/lub CTR), przejdź do Menu → Kanały → Email Marketing → Lista e-maili, a następnie wybierz zakładkę Testy A/B [1]:

Znajdź na liście interesujący cię test A/B i kliknij na Szczegóły [1].

Otworzy się nowe okno, w którym możesz sprawdzić ustawienia i wyniki testu.

Dowiedz się więcej o analityce testów A/B >>

Dowiedz się więcej o analityce e-maili >>

Jeżeli potrzebujesz więcej informacji na powyższy temat skontaktuj się z nami: support@salesmanago.com +48 533 600 808
Wrzesień 17 2024 Grudzień 02 2024