Przydatne linki
Monitorowanie i budowa profilu behawioralnego to serce Marketing Automation – ta funkcja jest wyróżnikiem takich systemów i stanowi o ich przewadze nad klasycznymi CRM-ami i systemami do masowej analityki ruchu.
W SALESmanago informacje o ruchu kontaktu na stronie www są czerpane z trzech podstawowych źródeł:
- Pliki monitorujące typu Cookies
- Adres IP odwiedzającego
- Dodatkowe dane protokołu HTTP/HTTPS
Spis treści
- Co zrobić, aby monitorować kontakty?
- Cookie – rodzaje ciasteczek i zbierane przez nie dane
- Dane pobierane z adresu IP
- Dodatkowe dane pobierane z protokołu HTTP/HTTPS
1. Co zrobić, aby monitorować kontakty?
Podstawą monitorowania strony WWW jest wklejenie na każdą podstronę skryptu monitorującego. Bez tego nawet kilkukrotne zapisanie sie do newslettera, kliknięcia w linki w mailu nie zainicjują żadnych działań w kwestii monitorowania. Kod monitorujący możesz znaleźć w zakładce Menu → Integracje → Centrum Integracji → Kod Monitorujący.
Każdy klient SALESmanago ma swój unikalny kod. Jeśli chcesz monitorować więcej niż jedną stronę – na każdej wklejasz ten sam kod. Warto wiedzieć, że istnieje możliwość monitorowania stron i aplikacji stworzonych w technologii SPA (Single Page Application). Jest to całkiem istotne ze względu na rosnącą popularność tej technologii i nacisk na wygodę użytkowników korzystających z urządzeń mobilnych.
Po wklejeniu kodu musimy poczekać na pierwsze wizyty firmowe lub zidentyfikowane – wówczas kod przekaże informacje o wizytach do SALESmanago i w panelu pojawią się informacje o pierwszych wizytach. W zależności od ruchu na stronie może to trwać od kilku minut do maksymalnie kilku godzin – jeśli wizyty po tym okresie wciąż się nie pojawiają, prawdopodobnie kod został wklejony nieprawidłowo Dowiedz się jak wklejać kod na stronę.
WAŻNE: Poprawnie działający kod monitorujący = r.gif ze statusem 200 OK.
To wszystko – wystarczy kod monitorujący aby zbierać dane behawioralne opisane poniżej. Zaawansowanym użytkownikom z pewnością przyda się informacja o trybie działania skryptu – jest to skrypt wczytywany asynchronicznie, więc nie spowalnia działania strony WWW.
Poniżej znajduje się opis, jakie działania inicjują monitorowanie kontaktów.
1. Zapis przez formularz utworzony w systemie SALESmanago
Jeżeli kontakt zapisze się przez formularz, który został utworzony w systemie SALESmanago (sidebar, formularz, pop-up, landing page), automatycznie przypisze mu się ciasteczko smclient. Oznacza to, że monitorowanie kontaktu zostanie zainicjowane.
WAŻNE: Aby zainicjować monitorowanie kontaktu, kliknięcie w link w mailu z potwierdzeniem subskrypcji nie jest wymagane. Potwierdzenie subskrypcji służy wyłącznie zmianie statusu kontaktu na opt-in.
2. Zapis przez formularz rejestracji/newsletter, który nie został utworzony bezpośrednio w SALESmanago
W momencie gdy kontakt zarejestruje się na stronie klienta, która jest zintegrowana z systemem SALESmanago za pomoca dedykowanej wtyczki, automatycznie zostanie mu przypisane ciasteczko smclient. Oznacza to, że stanie się kontaktem monitorowanym. Dzieje się tak, zarówno w przypadku platform, dla których wtyczki są pisane przez SALESmanago (np. Shoper, WooCommerce), jak również platform typu IAI Shop, Comarch.
WAŻNE: Pamiętaj jednak, aby formularz rejestracji/newslettera był stworzony za pomocą wbudowanych narzędzi sklepu a nie dodatkowych pluginów. Jest to warunek konieczny. Wyjątkiem są moduły Contact Form 7 oraz Gravity Forms, integrowane za pomocą wtyczki SALESmanago.
3. Kliknięcie w link w wiadomości e-mail
Jeśli kontakt kliknie w link przesłany w wiadomości e-mail z systemu SALESmanago a link kieruje na stronę monitorowaną, zainicjuje to monitorowanie kontaktu.
4. Zapis przez formularz rejestracji/newsletter platform zintegrowanych samodzielnie przez klientów, nie za pomoca dedykowanych wtyczek
Jeśli klient samodzielnie zintegrował platformę przez API, może automatycznie przypisywać do kontaktu ciasteczko smclient po dokonanej rejestracji, zapisie na newslettter.
W momencie wysłania kontaktu za pomocą API do systemu SALESmanago w odpowiedzi od naszego serwera otrzymujemy clientID, czyli smclient. Kolejno za pomocą Java Script możemy zamieścić ciasteczko smclient w przeglądarce. Jest to ta sama zasada działania, jak w przypadku naszych wtyczek.
WAŻNE: Jeżeli kontakt usunie ciasteczko smclient z przeglądarki nie spowoduje to zmiany statusu na karcie kontaktu.
2. Cookie – rodzaje ciasteczek i zbierane przez nie dane
Cookies | Cel | Żywotność | Jakie informacje są gromadzone |
---|---|---|---|
smuuid | Ciasteczko śledzące wizyty anonimowe. Przypisywane jest każdemu odwiedzającemu stronę | 10 lat | Unikatowy identyfikator – Ciasteczko samo w sobie nie zawiera żadnych informacji umożliwiających identyfikację kontaktu i poznanie np. danych osobowych osoby wchodzącej na stronę – połączenie z kartą kontaktu następuje dopiero wewnątrz SALESmanago |
smclient | Ciasteczko identyfikujące, przypisywane zidentyfikowanym kontaktom monitorowanym | 10 lat | Ciasteczko samo w sobie nie zawiera żadnych informacji umożliwiających identyfikację kontaktu i poznanie np. danych osobowych osoby wchodzącej na stronę – połączenie z kartą kontaktu następuje dopiero wewnątrz SALESmanago |
smevent | Ciasteczko identyfikujące, przypisywane zidentyfikowanym kontaktom monitorowanym | domyślnie ustawione 12h | Ciasteczko przechowuje informacje na temat zdarzenia zakupu i jest resetowane podczas zdarzenia PURCHASE |
smform | Ciasteczko obsługujące formularze kontaktowe i pop-upy | 10 lat | Ciasteczko zawiera informacje na temat zachowania formularzy i popupów – liczba wizyt, timestamp ostatniej wizyty, informacje o tym, czy pop-up został zamknięty/zminimalizowany. |
smg | Ciasteczko identyfikujące użytkownika | 10 lat | Ciasteczko nadaje użytkownikowi losowy identyfikator w formie UUID |
smvr | Ciasteczko przechowujące informacje o wizytach | 1 dzień | Ciasteczko jest zakodowane przez base64 i przechowuje informacje na temat wizyt i wyświetleń |
smwp | Ciasteczko przechowujące informacje o formularzu zgody na otrzymywanie powiadomień Web Push | 10 lat | Ciasteczko zawiera informacje typu prawda/fałsz dotyczące zgody na otrzymywanie powiadomień Web Push |
smrcrsaved | Ciasteczko zapisujące informacje, czy osoba z danym ciasteczkiem smclient jest zapisana w SALESmanago (deprecated) | 10 lat | Ciasteczko zawiera informacje typu prawda/fałsz dotyczące zapisanej w SALESmanago osoby z konkretnym smclient |
smOViewsPopCap | Ciasteczko zapisujące informacje o limicie wyświetleń pop-upów | 1 rok | Ciasteczko określa limit za pomocą SM:X, gdzie za X wstawiana jest liczba. |
smcfds | Ciasteczko przechowujące informacje o formularzach wyświetlanych na stronie (Web Push) | 1 dzień | Ciasteczko zawiera informacje dotyczące interakcji z formularzem zgody Web Push |
_smps | Ciasteczko przechowuje informacje o wyświetlanych pop-upach na stronie | Ciasteczko przechowuje informacje na temat pop-upów – wizyty, informacja o tym, czy pop-up ma się pokazać ponownie i czy jest to nowa sesja | |
_smvs | Ciasteczko przechowujące informacje o pierwszych wizytach na stronie | 10 lat | Ciasteczko zawiera informacje na temat źródła wizyty na stronie z podziałem na typy źródeł |
Dodatkowo, do mailingów oraz linków, które znajdują się w mailingach dodawane są parametry generowane przez SALESmanago.
Lista parametrów:
- smclient (id kontaktu monitorowanego)
- smconv (id wysyłki e-maili z systemu SALESmanago),
- smlid (id linku, w który kontakt kliknął),
- smpid (id produktu w e-mailach dynamicznych wysyłanych z SALESmanago),
Oprócz tego do linków dodawane są parametry UTM.
3. Dane pobierane z adresu IP
Adres IP, z którego łączy się odwiedzający stronę, jest przypisany do konkretnego kraju, województwa oraz miejscowości. Z wysokim prawdopodobieństwem (jednak nie stuprocentowym – część połączeń jest przekierowywana między kilkoma adresami, co w efekcie generuje mylące dane) pozwala to wskazać z jakiej miejscowości jest kontakt, który mamy w swojej bazie.
4. Dodatkowe dane pobierane z protokołu HTTP/HTTPS
W żądaniu przesyłanym w protokole HTTP znajduje się też kilka innych przydatnych danych – SALESmanago odczytuje je i dopisuje do profilu behawioralnego konkretnej zidentyfikowanej osoby. Do takich danych należą:
- przeglądarka i system operacyjny, z którego korzysta kontakt,
- informacje o źródle wejścia – przekazywana w tzw. refererze informacja, z jakiej strony miało miejsce odesłanie użytkownika na naszą stronę monitorowaną,
- informacje o wyszukiwanych frazach – jeśli kontakt nie korzysta z wyszukiwarek w trybie szyfrowanym, do SALESmanago jest przekazywana informacja na jaką frazę kluczową użytkownik odnalazł naszą stronę. W przypadku Google użytkownik nie może być zalogowany do swojego konta Gmail – wówczas wyszukiwarka wchodzi w tryb chroniony i nie przekazuje tej informacji na zewnątrz (to samo ograniczenie ma np. Google Analitycs).