W artykule opisano, w jaki sposób możesz spersonalizować wiadomości e-mail, pop-upy i powiadomienia Web Push, aby poprawić doświadczenia klienta oraz wzbogacić swoją analitykę.
Platforma SALESmanago umożliwia personalizację treści e-maili, pop-upów oraz powiadomień Web Push, w tym adresów URL linków zawartych w tego rodzaju komunikatach. Wstawiaj specjalne placeholdery (atrybuty) do treści lub adresów linków, a system zastąpi placeholdery indywidualnymi danymi z Karty Kontaktu.
Spis treści
1. Podstawowe informacje
Personalizacja to potężne narzędzie marketingowe, które pozwala poprawić doświadczenia klienta i wzbogacić analitykę. Możesz dostosowywać treści wysyłane do klientów wykorzystując dane z ich indywidualnych profilów, a także śledzić interakcje Kontaktów z twoją komunikacją marketingową.
Jednym ze sposobów na personalizację komunikacji marketingowej jest zastosowanie specjalnych placeholderów, czyli atrybutów (zapisywanych w formacie: $placeholder$), które system SALESmanago zastąpi indywidualnymi danymi Kontaktu w momencie wysyłki bądź wyświetlenia komunikatu. Tego rodzaju atrybuty możesz zastosować w następujących narzędziach marketingowych:
- wiadomości e-mail,
- pop-upy oraz
- powiadomienia Web Push.
We wszystkich tych narzędziach atrybuty personalizacji mogą być stosowane na dwa sposoby:
- do personalizacji treści,
- do personalizacji adresów URL linków.
W tym artykule znajdziesz pełną listę atrybutów (wraz z przykładami), a także instrukcje dotyczące konstruowania ich zaawansowanych kombinacji oraz wyrażeń warunkowych.
WAŻNE: We wszystkich atrybutach (placeholderach) ważna jest wielkość liter. Pamiętaj, aby wstawiać placeholdery dokładnie w takiej formie, w jakiej są podane w tabelach poniżej.
Zwróć również uwagę na formatowanie tekstu: cała formuła placeholdera musi mieć dokładnie takie samo formatowanie.
Możesz jednak sformatować całą formułę placeholdera w dowolny sposób. Możesz również dowolnie sformatować wszelki tekst, który nie jest częścią formuły.
PRZYKŁAD | KOMENTARZ |
---|---|
[#if $name$]Drogi $name$![#else]Drogi Nieznajomy![#end] | To wyrażenie warunkowe nie zadziała, ponieważ fragment formuły ($name$]) ma odmienne formatowanie (podkreślenie). |
Cześć $name.p1$! | Ten placeholder nie zadziała, ponieważ fragment formuły (p1) ma odmienne formatowanie (pogrubienie). |
Cześć $name.p1$! | Ten placeholder zadziała, ponieważ cała formuła ma takie samo formatowanie. |
[#if $name$] Drogi Kliencie! [#else] Drogi Nieznajomy![#end] | To wyrażenie warunkowe zadziała, ponieważ cała formuła ma takie samo formatowanie. Inaczej sformatowany jest wyłącznie tekst niebędący częścią formuły. |
[#if $name$]Drogi $name.p1$![#else]Drogi Nieznajomy![#end] | To wyrażenie warunkowe zadziała, ponieważ cała formuła ma takie samo formatowanie. Inaczej sformatowany jest wyłącznie tekst niebędący częścią formuły (w tym $name.p1$). |
WSKAZÓWKA: Aby sprawdzić poprawność działania placeholderów bądź wyrażeń warunkowych, wyślij kilka e-maili testowych (najlepiej, aby część odbiorców e-maila testowego spełniała, a część nie spełniała określonych warunków).
2. Lista atrybutów
A. Dane Kontaktów
B. Linki opt-in/opt-out
Rodzaj Atrybutu | Placeholder | Przykład | Sugerowane zastosowanie |
---|---|---|---|
PODSTAWOWE | |||
Link opt-in | $opt-in$ | Kliknij tutaj, aby potwierdzić subskrypcję | URL |
Link opt-out | $opt-out$ | Kliknij tutaj, aby zrezygnować z subskrypcji | URL |
ZAAWANSOWANE | |||
Link opt-in dodający tag do Kontaktu | $opt-in: NAZWA_TAGU_DODAWANEGO$ | Kliknij tutaj, aby potwierdzić subskrypcję | URL |
Link opt-in dodający tag do Kontaktu i przekierowujący na stronę | $opt-in: NAZWA_TAGU_DODAWANEGO$&redirect=https://… | Kliknij tutaj, aby potwierdzić subskrypcję | URL |
Link opt-out usuwający tag z Kontaktu | $opt-out-tags: NAZWA_TAGU_USUWANEGO$opt-out-add-tags: $ | Kliknij tutaj, aby zrezygnować z subskrypcji | URL |
Link opt-out usuwający tag z Kontaktu i przekierowujący na stronę | $opt-out-tags: NAZWA_TAGU_USUWANEGO$opt-out-add-tags: $&redirect=https://… | Kliknij tutaj, aby zrezygnować z subskrypcji | URL |
Link opt-out usuwający tag z Kontaktu, dodający tag do Kontaktu i przekierowujący na stronę | $opt-out-tags: NAZWA_TAGU_USUWANEGO$opt-out-add-tags: NAZWA_TAGU_DODAWANEGO$&redirect=https://… | Kliknij tutaj, aby zrezygnować z subskrypcji | URL |
WAŻNE: Adresy URL przekierowań muszą zawierać protokół https://, np. https://www.salesmanago.pl/ albo https://salesmanago.pl/ (NIE: www.salesmanago.pl/).
WAŻNE: Pamiętaj, aby przeprowadzić test w celu sprawdzenia działania linku opt-in/opt-out.
PRZYKŁAD: Jeżeli chcesz przetestować działanie linków opt-in oraz opt-out, utwórz Kontakt testowy ze statusem opt-in (do celów testu możesz również przypisać mu tag).
KROK 1: Wyślij dwa e-maile testowe – jeden z linkiem opt-in, drugi z linkiem opt-out – do Kontaktu testowego.
KROK 2: Kliknij na link opt-out i sprawdź, czy status Kontaktu zmienił się na Karcie Kontaktu (a także, w zależności od zastosowanej formuły, czy przekierowanie działa poprawnie i czy tagi zostały odpowiednio dodane/usunięte). Jeżeli wszystko działa poprawnie, przejdź do kroku 3.
KROK 3: Kliknij na link opt-in. Sprawdź, czy na Karcie Kontaktu zmienił się status Kontaktu (a także, w zależności od zastosowanej formuły, czy przekierowanie działa poprawnie oraz czy został dodany tag).
C. Pola danych w Zdarzeniach Zewnętrznych
WAŻNE: Stosujemy angielskie nazwy Zdarzeń Zewnętrznych.
Pole danych w Zdarzeniu Zewnętrznym | Formuła placeholdera |
Przykład dla Zdarzenia Zewnętrznego: PURCHASE (zakup) |
---|---|---|
ID | $cst.extEvent.RODZAJ_ZDARZENIA.eventId$ | $cst.extEvent.PURCHASE.eventId$ |
Zewnętrzne ID | $cst.extEvent.RODZAJ_ZDARZENIA.externalId$ | $cst.extEvent.PURCHASE.externalId$ |
Wartość | $cst.extEvent.RODZAJ_ZDARZENIA.value$ | $cst.extEvent.PURCHASE.value$ |
Data | $cst.extEvent.RODZAJ_ZDARZENIA.date$ | $cst.extEvent.PURCHASE.date$ |
Produkty | $cst.extEvent.RODZAJ_ZDARZENIA.products$ | $cst.extEvent.PURCHASE.products$ |
Opis | $cst.extEvent.RODZAJ_ZDARZENIA.description$ | $cst.extEvent.PURCHASE.description$ |
Lokalizacja | $cst.extEvent.RODZAJ_ZDARZENIA.location$ | $cst.extEvent.PURCHASE.location$ |
Szczegół 1 | $cst.extEvent.RODZAJ_ZDARZENIA.detail1$ | $cst.extEvent.PURCHASE.detail1$ |
Szczegół 2 | $cst.extEvent.RODZAJ_ZDARZENIA.detail2$ | $cst.extEvent.PURCHASE.detail2$ |
Szczegół X | $cst.extEvent.RODZAJ_ZDARZENIA.detailX$ | $cst.extEvent.PURCHASE.detailX$ |
D. Inne
Rodzaj Atrybutu | Placeholder | Przykład | Sugerowane zastosowanie |
---|---|---|---|
Kupon | $cst.nazwa_kuponu.coupon$ WAŻNE: Wpisując nazwę kuponu, zwróć uwagę na wielkie i małe litery. Przykładowo, w przypadku kuponu “Wiosna_Lato”, placeholder musi wyglądać następująco: $cst.Wiosna_Lato.coupon$ |
Twój kod rabatowy: WIOSNA20 | Treść/URL |
Data (długa) | $date.long$ | sobota, 22 lis 2023 | Treść |
Data (krótka) | $date.short$ | 2023-09-14 | Treść |
Czas wysyłki (długi, z sekundami) | $time.long$ | 10:14:12 | Treść |
Czas wysyłki (krótki) | $time.short$ | 10:14 | Treść |
Zamiana inicjałów na wielkie litery (PRZYKŁAD: Jeżeli pełna nazwa Kontaktu na Karcie Kontaktu to „JAN KOWALSKI” lub „jan kowalski”, to w wiadomości e-mail nazwa ta zostanie wyświetlona jako „Jan Kowalski”) |
$cap:nazwa_pola$ WAŻNE: Jako nazwę pola należy podać tekst formuły placeholdera z tabeli 2.A (Dane Kontaktów). Przykład dla imienia Kontaktu: $cap:name.p1$ Przykład dla pola Firma: $cap:company$ |
Wygraweruj za darmo swoje imię: Jan na zakupionym produkcie! | Treść |
Podgląd (przykład: Jeżeli obrazy nie wyświetlają się poprawnie, otwórz wiadomość w przeglądarce ) |
$preview$ | https://www.salesmanago.com/email/messageView.htm?conversation=e2c5(…)b9&co=b166(…)7e60 | URL (placeholder zostanie zastąpiony pełnym linkiem podglądu) |
SHA1 | sha1($nazwa_pola$) | d4c362(…)6165a1 | URL |
3. Opcje zaawansowane – wyrażenia warunkowe
Warunek | Formuła | Przykład |
---|---|---|
IF (jeżeli) Przykład użycia: Jeżeli pole odpowiadające atrybutowi nie jest puste, wyświetl tekst |
[#if $attribute$]TEKST[#else] [#end] |
[#if $name$]Drogi $name.p1$[#else] [#end] Jeżeli wiadomo, jak nazywa się Kontakt (pole Nazwa na Karcie Kontaktu nie jest puste), zostanie wyświetlone jego imię. |
IF… ELSE… (jeżeli… w innym wypadku…) Przykład użycia: Jeżeli pole odpowiadające atrybutowi nie jest puste, wyświetl tekst; jeżeli jest puste, wyświetl inny tekst |
[#if$attribute$]TEKST[#else]INNY TEKST[#end] |
[#if $name$]Drogi $name.p1$[#else]Drogi Nieznajomy![#end]
Jeżeli pole Nazwa na Karcie Kontaktu nie jest puste, zostanie wyświetlone imię Kontaktu.
|
Zaawansowane IF… ELSE… (jeżeli… w innym wypadku…) Przykład użycia: Jeżeli atrybut ma konkretną wartość, wyświetl tekst; w innym razie wyświetl inny tekst |
[#if $attribute$='wartosc']TEKST[#else]INNY TEKST[#end] |
[#if $cst.rodzaj_zwierzęcia$=’pies’]Mnóstwo zabawy dla Twojego psiaka![#else]Mnóstwo zabawy dla Twojego najlepszego przyjaciela![#end]
Jeżeli Kontakt ma psa, zobaczy w wiadomości tekst: „Mnóstwo zabawy dla Twojego psiaka!”.
W innym wypadku zobaczy w wiadomości tekst: „Mnóstwo zabawy dla Twojego najlepszego przyjaciela!”.
|
IF… ELSEIF… ELSE… (jeżeli… w innym wypadku… w jeszcze innym wypadku…) Przykład użycia: Jeżeli atrybut ma konkretną wartość, wyświetl tekst; jeżeli atrybut ma inną konkretną wartość, wyświetl inny tekst; w innym wypadku, wyświetl jeszcze inny tekst UWAGA: #elseif może zostać użyte tylko raz w pojedynczej formule. |
[#if $attribute$='wartość']TEKST[#elseif $attribute$='inna_wartosc']INNY TEKST[#else]JESZCZE INNY TEKST[#end] |
[#if $cst.rodzaj_zwierzecia$=’pies’]Mnóstwo zabawy dla Twojego psa![#elseif $cst.rodzaj_zwierzecia$=’kot’]Mnóstwo zabawy dla Twojego kota![#else]Mnóstwo zabawy dla Twojego najlepszego przyjaciela![#end] Jeżeli Kontakt ma psa, zobaczy w wiadomości tekst: „Mnóstwo zabawy dla Twojego psa!” Jeżeli Kontakt ma kota, zobaczy w wiadomości tekst: „Mnóstwo zabawy dla Twojego kota!” W innym wypadku zobaczy w wiadomości tekst: „Mnóstwo zabawy dla Twojego najlepszego przyjaciela!”. |
WSKAZÓWKA: Jeżeli chcesz zastosować bardziej zaawansowane warunki, przeczytaj artykuł: Treści warunkowe >>