Monitorowanie kontaktów – zasada działania i zakres zbieranych informacji

Monitorowanie i budowa profilu behawioralnego to serce Marketing Automation – ta funkcja jest wyróżnikiem takich systemów i stanowi o ich przewadze nad klasycznymi CRM-ami i systemami do masowej analityki ruchu.

W SALESmanago informacje o ruchu kontaktu na stronie www są czerpane z trzech podstawowych  źródeł:

  • Pliki monitorujące typu Cookies
  • Adres IP odwiedzającego
  • Dodatkowe dane protokołu HTTP/HTTPS

Co zrobić aby monitorować kontakty

Podstawą monitorowania strony WWW jest wklejenie na każdą podstronę skryptu monitorującego, który możemy znaleźć w zakładce Ustawienia->Integracja.

md

 

Każdy klient SALESmanago ma swój unikalny kod. Jeśli chcemy monitorować więcej niż jedną stronę – na każdej wklejamy ten sam kod.

Po wklejeniu kodu musimy poczekać na pierwsze wizyty firmowe lub zidentyfikowane – wówczas kod przekaże informacje o wizytach do SALESmanago i w panelu pojawią się informacje o pierwszych wizytach. W zależności od ruchu na stronie może to trwać od kilku minut do maksymalnie kilku godzin – jeśli wizyty po tym okresie wciąż się nie pojawiają, prawdopodobnie kod został wklejony nieprawidłowo. Dowiedz się jak wklejać kod na stronę.

To wszystko – kod jest wystarczający do zbierania danych behawioralnych opisywanych poniżej. Zaawansowanym użytkownikom z pewnością przyda się informacja o trybie działania skryptu – jest to skrypt wczytywany asynchronicznie, więc nie spowalnia działania strony WWW.

Pierwszym najważniejszym źródłem są pliki cookie, czyli popularne ciasteczka.

Cookie – rodzaje ciasteczek i zbierane przez nie dane.

Rodzaj pliku cookie Cel Jakie informacje są gromadzone Czy i jak mogę nie wyrazić zgody
Smuuid Ciasteczko śledzące wizyty anonimowe. Przypisywane jest każdemu odwiedzającemu stronę Unikatowy identyfikator – Ciasteczko samo w sobie nie zawiera żadnych informacji umożliwiających identyfikację kontaktu i poznanie np. danych osobowych osoby wchodzącej na stronę – połączenie z kartą kontaktu następuje dopiero wewnątrz SALESmanago. Ciasteczko jest automatycznie dodawane przez skrypt SALESmanago – nie można nie wyrazić zgody inaczej niż wyłączyć obsługę ciasteczek w przeglądarce.
Smclient Ciasteczko identyfikujące, przypisywane zidentyfikowanym kontaktom monitorowanym Ciasteczko samo w sobie nie zawiera żadnych informacji umożliwiających identyfikację kontaktu i poznanie np. danych osobowych osoby wchodzącej na stronę – połączenie z kartą kontaktu następuje dopiero wewnątrz SALESmanago. Ciasteczko jest automatycznie dodawane przez skrypt SALESmanago – nie można nie wyrazić zgody inaczej niż wyłączyć obsługę ciasteczek w przeglądarce.
smform Ciasteczko obsługujące formularze kontaktowe i popupu Informacje na temat zachowania formularzy i popupów – ilość wizyt, timestamp ostatniej wizyty, informacje o tym czy popup został zamknięty/zminimalizowany Ciasteczko jest automatycznie dodawane przez skrypt SALESmanago – nie można nie wyrazić zgody inaczej niż wyłączyć obsługę ciasteczek w przeglądarce.
smg Ciasteczko identyfikujące użytkownika Losowy identyfikator w formacie UUID Ciasteczko jest automatycznie dodawane przez skrypt SALESmanago – nie można nie wyrazić zgody inaczej niż wyłączyć obsługę ciasteczek w przeglądarce.
smvr Ciasteczko przechowujące informacje o wizytach (zakodowane base64) Wartości zakodowane przez base64 Ciasteczko jest automatycznie dodawane przez skrypt SALESmanago – nie można nie wyrazić zgody inaczej niż wyłączyć obsługę ciasteczek w przeglądarce.
smwp Informacje o formularzu zgody na WebPush Wartość true/false Ciasteczko jest automatycznie dodawane przez skrypt SALESmanago – nie można nie wyrazić zgody inaczej niż wyłączyć obsługę ciasteczek w przeglądarce.
Smg Ciasteczko identyfikujące użytkownika – globalny identyfikator w obrębie całego systemu Losowy identyfikator w formacie UUID Ciasteczko jest automatycznie dodawane przez skrypt SALESmanago – nie można nie wyrazić zgody inaczej niż wyłączyć obsługę ciasteczek w przeglądarce.
smrcrsaved Ciasteczko zapisujące informacje czy identyfikator został zapisany w SALESmanago (deprecated) Wartość true/false Ciasteczko jest automatycznie dodawane przez skrypt SALESmanago – nie można nie wyrazić zgody inaczej niż wyłączyć obsługę ciasteczek w przeglądarce.
smOViewsPopCap Ciasteczko zapisujące informacje o cappingu wyświetleń popupów SM:X|, gdzie za X wstawiana jest liczba Ciasteczko jest automatycznie dodawane przez skrypt SALESmanago – nie można nie wyrazić zgody inaczej niż wyłączyć obsługę ciasteczek w przeglądarce.

Dodatkowo, do mailingów oraz linków, które znajdują się w mailingach dodawane są parametry generowane przez SALESmanago.

Lista parametrów:

– smclient (id kontaktu monitorowanego),

– smconv (id wysyłki e-maili z systemu SALESmanago),

– smlid (id linku, w który kontakt kliknął),

– smpid (id produktu w e-mailach dynamicznych wysyłanych z SALESmanago),

Oprócz tego do linków dodawane są parametry UTM.

Dane pobierane z adresu IP

Adres IP, z którego łączy się odwiedzający stronę, jest przypisany do konkretnego kraju, województwa oraz miejscowości. Z wysokim prawdopodobieństwem (jednak nie stuprocentowym – część połączeń jest przekierowywana między kilkoma adresami, co w efekcie generuje mylące dane) pozwala to wskazać z jakiej miejscowości jest kontakt, który mamy w swojej bazie.

Dodatkowe dane pobierane z protokołu HTTP/HTTPS

W żądaniu przesyłanym w protokole HTTP znajduje się też kilka innych przydatnych danych – SALESmanago odczytuje je i dopisuje do profilu behawioralnego konkretnej zidentyfikowanej osoby. Do takich danych należą:

– przeglądarka i system operacyjny, z którego korzysta kontakt.

– informacje o źródle wejścia – przekazywana w tzw. refererze informacja, z jakiej strony miało miejsce odesłanie użytkownika na naszą stronę monitorowaną.

– informacje o wyszukiwanych frazach – jeśli kontakt nie korzysta z wyszukiwarek w trybie szyfrowanym do SALESmanago jest przekazywana informacja na jaką frazę kluczową użytkownik odnalazł naszą stronę. W przypadku Google użytkownik nie może być zalogowany do swojego konta Gmail – wówczas wyszukiwarka wchodzi w tryb chroniony i nie przekazuje tej informacji na zewnątrz (to samo ograniczenie ma np. Google Analitycs).

aby otrzymywać
newsletter

Śledź nas