Monitorowanie kontaktów – zasada działania i zakres zbieranych informacji

Monitorowanie i budowa profilu behawioralnego to serce Marketing Automation – ta funkcja jest wyróżnikiem takich systemów i stanowi o ich przewadze nad klasycznymi CRM-ami i systemami do masowej analityki ruchu.

W SALESmanago informacje o ruchu kontaktu na stronie www są czerpane z trzech podstawowych  źródeł:

  • Pliki monitorujące typu Cookies
  • Adres IP odwiedzającego
  • Dodatkowe dane protokołu HTTP/HTTPS

Co zrobić aby monitorować kontakty

Podstawą monitorowania strony WWW jest wklejenie na każdą podstronę skryptu monitorującego, który możemy znaleźć w zakładce Ustawienia->Integracja.

md

 

Każdy klient SALESmanago ma swój unikalny kod. Jeśli chcemy monitorować więcej niż jedną stronę – na każdej wklejamy ten sam kod.

Po wklejeniu kodu musimy poczekać na pierwsze wizyty firmowe lub zidentyfikowane – wówczas kod przekaże informacje o wizytach do SALESmanago i w panelu pojawią się informacje o pierwszych wizytach. W zależności od ruchu na stronie może to trwać od kilku minut do maksymalnie kilku godzin – jeśli wizyty po tym okresie wciąż się nie pojawiają, prawdopodobnie kod został wklejony nieprawidłowo. Dowiedz się jak wklejać kod na stronę.

To wszystko – kod jest wystarczający do zbierania danych behawioralnych opisywanych poniżej. Zaawansowanym użytkownikom z pewnością przyda się informacja o trybie działania skryptu – jest to skrypt wczytywany asynchronicznie, więc nie spowalnia działania strony WWW.

Pierwszym najważniejszym źródłem są pliki cookie, czyli popularne ciasteczka.

Cookie – rodzaje ciasteczek i zbierane przez nie dane.

SALESmanago przypisuje dwa rodzaje ciasteczek monitorujących.

smuuid – ciasteczko śledzące wizyty anonimowe. Przypisywane jest każdemu odwiedzającemu stronę. Zawiera losowo generowany ciąg znaków, interpretowany wewnątrz systemu. Ciasteczko ma ważność 10 lat, ale po 3 godzinach od ostatniej aktywności na stronie informacje na temat wizyty anonimowej zebrane wewnątrz systemu są kasowane, chyba że system rozpozna wizytę jako wizyta B2B – wtedy historia jest zapisywana i można ją zobaczyć w zakładce B2B na dashboardzie. Jeśli kontakt w ciągu 3 godzin wykona akcję, która spowoduje jego zmonitorowanie (przypisanie ciasteczka smclient – czytaj niżej) szczegóły wizyty anonimowej zostaną przypisane do jego nowo powstałej karty kontaktu. Aktywowanie dodatkowej opcji archiwizacji wizyt anonimowych powoduje zapamiętywanie ciasteczek anonimowych nawet po upływie 3 godzin.
Ciastko jest przypisywane wszystkim, również monitorowanym kontaktom – mają one wówczas dwa cookie, smuuid i smclient.

smclient – ciasteczko identyfikujące, przypisywane zidentyfikowanym kontaktom monitorowanym. Może być przypisywane przez zintegrowany formularz API, systemowy formularz/pop-up/sidebar, lub po kliknięciu w mail wysłany z systemu, skrzynki proxy lub w link wygenerowany na karcie kontaktu. Zawartość ciasteczka to ContactID – indywidualny ID kontaktu, który można znaleźć na karcie kontaktu w zakładce Inne. Podanie ContactID w dowolnym linku jako parametr smclient (www.marketing-automation.pl?smclient=contact_id_klienta) powoduje przypisanie ciasteczka smclient i monitorowanie kontaktu o tym ContactID.
Ciasteczko samo w sobie nie zawiera żadnych informacji umożliwiających identyfikację kontaktu i poznanie np. danych osobowych osoby wchodzącej na stronę – połączenie z kartą kontaktu następuje dopiero wewnątrz SALESmanago. Rozwiązanie jest całkowicie zgodne z obowiązującymi przepisami. Ciasteczko smclient również posiada ważność do 10 lat.
Smclient jest przypisane do domeny – jeśli ktoś ma smclient na domenie marketing-automation.pl, to nie będzie monitorowany na salesmanago.pl i odwrotnie. Wyjątek dotyczy subdomen, kontakt monitorowany na www.salesmanago.pl będzie monitorowany także na www.pomoc.salesmanago.pl

Wizyty zbierane przez ciasteczko smclient pojawiają się w panelu po przetworzeniu ich wewnątrz systemu – trwa to od dwóch minut do maksymalnie kilkudziesięciu. Aktywowanie opcji „Monitoring w czasie rzeczywistym” pozwala na wczytywanie danych z maksymalnie kilkusekundowym opóźnieniem – dzięki temu reguły automatyzacji oparte na analityce wizyt mogą być uruchamiane szybciej.

Dane pobierane z adresu IP

Adres IP, z którego łączy się odwiedzający stronę, jest przypisany do konkretnego kraju, województwa oraz miejscowości. Z wysokim prawdopodobieństwem (jednak nie stuprocentowym – część połączeń jest przekierowywana między kilkoma adresami, co w efekcie generuje mylące dane) pozwala to wskazać z jakiej miejscowości jest kontakt, który mamy w swojej bazie.

Dodatkowe dane pobierane z protokołu HTTP/HTTPS

W żądaniu przesyłanym w protokole HTTP znajduje się też kilka innych przydatnych danych – SALESmanago odczytuje je i dopisuje do profilu behawioralnego konkretnej zidentyfikowanej osoby. Do takich danych należą:

– przeglądarka i system operacyjny, z którego korzysta kontakt.

– informacje o źródle wejścia – przekazywana w tzw. refererze informacja, z jakiej strony miało miejsce odesłanie użytkownika na naszą stronę monitorowaną.

– informacje o wyszukiwanych frazach – jeśli kontakt nie korzysta z wyszukiwarek w trybie szyfrowanym do SALESmanago jest przekazywana informacja na jaką frazę kluczową użytkownik odnalazł naszą stronę. W przypadku Google użytkownik nie może być zalogowany do swojego konta Gmail – wówczas wyszukiwarka wchodzi w tryb chroniony i nie przekazuje tej informacji na zewnątrz (to samo ograniczenie ma np. Google Analitycs).

aby otrzymywać
newsletter

Śledź nas