Monitorowanie kontaktów – zasada działania i zakres zbieranych informacji

Monitorowanie i budowa profilu behawioralnego to serce Marketing Automation – ta funkcja jest wyróżnikiem takich systemów i stanowi o ich przewadze nad klasycznymi CRM-ami i systemami do masowej analityki ruchu.

W SALESmanago informacje o ruchu kontaktu na stronie www są czerpane z trzech podstawowych źródeł:

  • Pliki monitorujące typu Cookies
  • Adres IP odwiedzającego
  • Dodatkowe dane protokołu HTTP/HTTPS

Spis treści

  1. Co zrobić, aby monitorować kontakty?
  2. Cookie – rodzaje ciasteczek i zbierane przez nie dane
  3. Dane pobierane z adresu IP
  4. Dodatkowe dane pobierane z protokołu HTTP/HTTPS

1. Co zrobić, aby monitorować kontakty?

Podstawą monitorowania strony WWW jest wklejenie na każdą podstronę skryptu monitorującego. Bez tego nawet kilkukrotne zapisanie sie do newslettera, kliknięcia w linki w mailu nie zainicjują żadnych działań w kwestii monitorowania. Kod monitorujący możesz znaleźć w zakładce Ustawienia => Integracja.

md
 

Każdy klient SALESmanago ma swój unikalny kod. Jeśli chcemy monitorować więcej niż jedną stronę – na każdej wklejamy ten sam kod.

 

Po wklejeniu kodu musimy poczekać na pierwsze wizyty firmowe lub zidentyfikowane – wówczas kod przekaże informacje o wizytach do SALESmanago i w panelu pojawią się informacje o pierwszych wizytach. W zależności od ruchu na stronie może to trwać od kilku minut do maksymalnie kilku godzin – jeśli wizyty po tym okresie wciąż się nie pojawiają, prawdopodobnie kod został wklejony nieprawidłowo Dowiedz się jak wklejać kod na stronę.

 

WAŻNE: Poprawnie działający kod monitorujący = r.gif ze statusem 200 OK.

 

To wszystko – wystarczy kod monitorujący aby zbierać dane behawioralne opisane poniżej. Zaawansowanym użytkownikom z pewnością przyda się informacja o trybie działania skryptu – jest to skrypt wczytywany asynchronicznie, więc nie spowalnia działania strony WWW.

 

Poniżej znajduje się opis, jakie działania inicjują minitorowanie kontaktów.

 

1. Zapis przez formularz utworzony w systemie SALESmanago

 

Jeżeli kontakt zapisze się przez formularz, który został utworzony w systemie SALESmanago (sidebar, formularz, pop-up, landing page), automatycznie przypisze mu się ciasteczko smclient. Oznacza to, że monitorowanie kontaktu zostanie zainicjowane.

WAŻNE: Aby zainicjować monitorowanie kontaktu, kliknięcie w link w mailu z potwierdzeniem subskrypcji nie jest wymagane. Potwierdzenie subskrypcji służy wyłącznie zmianie statusu kontaktu na opt-in.

 

2. Zapis przez formularz rejestracji/newsletter, który nie został utworzony bezpośrednio w SALESmanago

 

W momencie gdy kontakt zarejestruje się na stronie klienta, która jest zintegrowana z systemem SALESmanago za pomoca dedykowanej wtyczki, automatycznie zostanie mu przypisane ciasteczko smclient. Oznacza to, że stanie się kontaktem monitorowanym. Dzieje się tak, zarówno w przypadku platform, dla których wtyczki są pisane przez SALESmanago (np. Shoper, WooCommerce), jak również platform typu IAI Shop, Comarch.
 

WAŻNE: Pamiętaj jednak, aby formularz rejestracji/newslettera był stworzony za pomocą wbudowanych narzędzi sklepu a nie dodatkowych pluginów. Jest to warunek konieczny. Wyjątkiem są moduły Contact Form 7 oraz Gravity Forms, integrowane za pomocą wtyczki SALESmanago.

 

3. Kliknięcie w link w wiadomości e-mail

 

Jeśli kontakt kliknie w link przesłany w wiadomości e-mail z systemu SALESmanago a link kieruje na stronę monitorowaną, zainicjuje to monitorowanie kontaktu.
 

4. Zapis przez formularz rejestracji/newsletter platform zintegrowanych samodzielnie przez klientów, nie za pomoca dedykowanych wtyczek

 

Jeśli klient samodzielnie zintegrował platformę przez API, może automatycznie przypisywać do kontaktu ciasteczko smclient po dokonanej rejestracji, zapisie na newslettter.

W momencie wysłania kontaktu za pomocą API do systemu SALESmanago w odpowiedzi od naszego serwera otrzymujemy clientID, czyli smclient. Kolejno za pomocą Java Script możemy zamieścić ciasteczko smclient w przeglądarce. Jest to ta sama zasada działania, jak w przypadku naszych wtyczek.

 

WAŻNE: Jeżeli kontakt usunie ciasteczko smclient z przeglądarki nie spowoduje to zmiany statusu na karcie kontaktu.


2. Cookie – rodzaje ciasteczek i zbierane przez nie dane

Rodzaj pliku cookie i jego żywotność Cel Jakie informacje są gromadzone Czy i jak mogę nie wyrazić zgody
Smuuid – 12 miesięcy Ciasteczko śledzące wizyty anonimowe. Przypisywane jest każdemu odwiedzającemu stronę Unikatowy identyfikator – Ciasteczko samo w sobie nie zawiera żadnych informacji umożliwiających identyfikację kontaktu i poznanie np. danych osobowych osoby wchodzącej na stronę – połączenie z kartą kontaktu następuje dopiero wewnątrz SALESmanago. Ciasteczko jest automatycznie dodawane przez skrypt SALESmanago – nie można nie wyrazić zgody inaczej niż wyłączyć obsługę ciasteczek w przeglądarce.
Smclient – 10 lat Ciasteczko identyfikujące, przypisywane zidentyfikowanym kontaktom monitorowanym Ciasteczko samo w sobie nie zawiera żadnych informacji umożliwiających identyfikację kontaktu i poznanie np. danych osobowych osoby wchodzącej na stronę – połączenie z kartą kontaktu następuje dopiero wewnątrz SALESmanago. Ciasteczko jest automatycznie dodawane przez skrypt SALESmanago – nie można nie wyrazić zgody inaczej niż wyłączyć obsługę ciasteczek w przeglądarce.
Smevent – od 12h do 30 dni (automatycznie ustawione na 12h) Ciasteczko identyfikujące, przypisywane zidentyfikowanym kontaktom monitorowanym Ciasteczko zawiera eventId przypisane po zdarzeniu koszyk, usuwane przy zdarzeniu zakup Ciasteczko jest automatycznie dodawane przez skrypt SALESmanago – nie można nie wyrazić zgody inaczej niż wyłączyć obsługę ciasteczek w przeglądarce.
smform – 12 miesięcy Ciasteczko obsługujące formularze kontaktowe i popupu Informacje na temat zachowania formularzy i popupów – ilość wizyt, timestamp ostatniej wizyty, informacje o tym czy popup został zamknięty/zminimalizowany Ciasteczko jest automatycznie dodawane przez skrypt SALESmanago – nie można nie wyrazić zgody inaczej niż wyłączyć obsługę ciasteczek w przeglądarce.
smg – 12 miesięcy Ciasteczko identyfikujące użytkownika Losowy identyfikator w formacie UUID Ciasteczko jest automatycznie dodawane przez skrypt SALESmanago – nie można nie wyrazić zgody inaczej niż wyłączyć obsługę ciasteczek w przeglądarce.
smvr – 12 miesięcy Ciasteczko przechowujące informacje o wizytach (zakodowane base64) Wartości zakodowane przez base64 Ciasteczko jest automatycznie dodawane przez skrypt SALESmanago – nie można nie wyrazić zgody inaczej niż wyłączyć obsługę ciasteczek w przeglądarce.
smwp – 12 miesięcy Informacje o formularzu zgody na WebPush Wartość true/false Ciasteczko jest automatycznie dodawane przez skrypt SALESmanago – nie można nie wyrazić zgody inaczej niż wyłączyć obsługę ciasteczek w przeglądarce.
Smg – 12 miesięcy Ciasteczko identyfikujące użytkownika – globalny identyfikator w obrębie całego systemu Losowy identyfikator w formacie UUID Ciasteczko jest automatycznie dodawane przez skrypt SALESmanago – nie można nie wyrazić zgody inaczej niż wyłączyć obsługę ciasteczek w przeglądarce.
smrcrsaved – 12 miesięcy Ciasteczko zapisujące informacje czy identyfikator został zapisany w SALESmanago (deprecated) Wartość true/false Ciasteczko jest automatycznie dodawane przez skrypt SALESmanago – nie można nie wyrazić zgody inaczej niż wyłączyć obsługę ciasteczek w przeglądarce.
smOViewsPopCap – 10 lat Ciasteczko zapisujące informacje o cappingu wyświetleń popupów SM:X|, gdzie za X wstawiana jest liczba Ciasteczko jest automatycznie dodawane przez skrypt SALESmanago – nie można nie wyrazić zgody inaczej niż wyłączyć obsługę ciasteczek w przeglądarce.
SMCNTCTGS – 10 lat Ciasteczko identyfikujące, przypisywane zidentyfikowanym kontaktom monitorowanym Ciasteczko zawiera tagi przypisane do zahaszowanego maila w postaci json’a {„hashowanyEmail”:”tag1,tag2″} Ciasteczko jest automatycznie dodawane przez skrypt SALESmanago – nie można nie wyrazić zgody inaczej niż wyłączyć obsługę ciasteczek w przeglądarce.
SMOPTST – 10 lat Ciasteczko identyfikujące, przypisywane zidentyfikowanym kontaktom monitorowanym Ciasteczko zawiera status kontaktu przypisany do zahaszowanego maila w postaci json’a {„hashowanyEmail”:”true”, „hashowanyEmail”:”false”} Ciasteczko jest automatycznie dodawane przez skrypt SALESmanago – nie można nie wyrazić zgody inaczej niż wyłączyć obsługę ciasteczek w przeglądarce.

Dodatkowo, do mailingów oraz linków, które znajdują się w mailingach dodawane są parametry generowane przez SALESmanago.

Lista parametrów:

  • smclient (id kontaktu monitorowanego)
  • smconv (id wysyłki e-maili z systemu SALESmanago),
  • smlid (id linku, w który kontakt kliknął),
  • smpid (id produktu w e-mailach dynamicznych wysyłanych z SALESmanago),

Oprócz tego do linków dodawane są parametry UTM.


3. Dane pobierane z adresu IP

Adres IP, z którego łączy się odwiedzający stronę, jest przypisany do konkretnego kraju, województwa oraz miejscowości. Z wysokim prawdopodobieństwem (jednak nie stuprocentowym – część połączeń jest przekierowywana między kilkoma adresami, co w efekcie generuje mylące dane) pozwala to wskazać z jakiej miejscowości jest kontakt, który mamy w swojej bazie.


4. Dodatkowe dane pobierane z protokołu HTTP/HTTPS

W żądaniu przesyłanym w protokole HTTP znajduje się też kilka innych przydatnych danych – SALESmanago odczytuje je i dopisuje do profilu behawioralnego konkretnej zidentyfikowanej osoby. Do takich danych należą:

  • przeglądarka i system operacyjny, z którego korzysta kontakt,
  • informacje o źródle wejścia – przekazywana w tzw. refererze informacja, z jakiej strony miało miejsce odesłanie użytkownika na naszą stronę monitorowaną,
  • informacje o wyszukiwanych frazach – jeśli kontakt nie korzysta z wyszukiwarek w trybie szyfrowanym, do SALESmanago jest przekazywana informacja na jaką frazę kluczową użytkownik odnalazł naszą stronę. W przypadku Google użytkownik nie może być zalogowany do swojego konta Gmail – wówczas wyszukiwarka wchodzi w tryb chroniony i nie przekazuje tej informacji na zewnątrz (to samo ograniczenie ma np. Google Analitycs).
Submit your review
1
2
3
4
5
Submit
     
Cancel

Create your own review

Average rating:  
 0 reviews