SALESmanago SMS to usługa dostarczania wiadomości tekstowych oferowana bezpośrednio przez SALESmanago. Zamiast integrować zewnętrzną bramkę SMS, możesz aktywować tę usługę na swoim koncie, aby cieszyć się konkurencyjnymi stawkami i jeszcze bardziej scentralizować swoje działania marketingowe.
Jeżeli korzystasz z SALESmanago SMS, możesz włączyć na swoim koncie komunikację dwukierunkową, dzięki czemu odbiorcy będą mogli odpowiadać na twoje SMSy.
Ten artykuł zawiera wszystkie najważniejsze informacje na temat SALESmanago SMS, w tym objaśnienie metody rozliczania tej usługi oraz praktyczne instrukcje.
Spis treści
- Podstawowe informacje
- SALESmanago SMS w praktyce
- Kredyty
- Międzynarodowe numery kierunkowe
- Wybór odbiorców kampanii masowych
- Wiadomości wysyłane za pośrednictwem Workflow
- Często zadawane pytania (FAQ)
1. Podstawowe informacje
Dzięki SALESmanago SMS możesz komunikować się z Kontaktami na preferencyjnych warunkach, bez konieczności integrowania zewnętrznych bramek SMS z platformą SALESmanago.
Usługa rozliczana jest na podstawie kredytów. Można je traktować jako formę waluty czy też jednostki płatniczej. Przy zamawianiu aktywacji usługi należy określić miesięczną pulę kredytów, którą planujesz wykorzystywać. Każda wiadomość SMS wysłana za pośrednictwem SALESmanago SMS “zużywa” określoną liczbę kredytów – w zależności od jej długości, sposobu kodowania (obecności znaków diakrytycznych bądź specjalnych) oraz kraju docelowego. Przed każdą wysyłką kampanii masowej możesz sprawdzić jej szacowany koszt.
UWAGA: Koszt wysyłki może się różnić w zależności od kraju docelowego.
Aby aktywować SALESmanago SMS na swoim koncie, skontaktuj się ze swoim Customer Success Managerem, który przedstawi aktualny cennik i poprosi o podanie:
- Listy krajów, do których zamierzasz wysyłać SMSy. Jeżeli jakiegoś kraju nie ma na liście, z twojego konta nie może zostać wysłana do tego kraju żadna wiadomość.
- Nazwy (lub nazw) nadawcy, która będzie wyświetlana w skrzynce odbiorcy (w przypadku komunikacji jednokierunkowej).
UWAGA: W przypadku komunikacji jednokierunkowej, jako nadawcę wiadomości odbiorca zobaczy nazwę (w branży telekomunikacyjnej często określaną jako Sender ID – „ID nadawcy”).
W przypadku komunikacji dwukierunkowej odbiorca zobaczy numer telefonu przypisany przez SALESmanago SMS. Jest to konieczne, aby odbiorca mógł odpowiedzieć na wiadomość. - Domyślnego międzynarodowego numeru kierunkowego (kodu kraju), który będzie dodawany do numerów, które nie mają takiego kodu.
- Informacji, czy chcesz aktywować na swoim koncie komunikację dwukierunkową – aby umożliwić Kontaktom odpowiadanie na twoje wiadomości SMS.
Domyślny kod kraju można edytować w ustawieniach SALESmanago SMS. Z kolei aby edytować listę krajów lub nadawców, skontaktuj się ze swoim Customer Success Managerem.
W dalszej części artykułu zawarto szczegółowe instrukcje i objaśnienia dotyczące praktycznego korzystania z SALESmanago SMS.
2. SALESmanago SMS w praktyce
Kiedy SALESmanago SMS jest aktywne na twoim koncie, w Menu → Kanały → Mobile Marketing → Integracje widoczna jest specjalna zakładka pozwalająca zarządzać tą usługą.

W tej zakładce możesz:
- Aktywować lub dezaktywować usługę.
UWAGA: Dezaktywacja usługi za pomocą przełącznika nie oznacza jej wypowiedzenia (aneks do umowy pozostanie w mocy). Możesz dezaktywować tę usługę np. w sytuacji, gdy kończą ci się kredyty i chcesz uniknąć przekroczenia dostępnej puli.
- Zobaczyć listę dostępnych nadawców (nazw – w przypadku komunikacji jednokierunkowej, lub numerów telefonu – w przypadku komunikacji dwukierunkowej).
- Zobaczyć listę krajów, do których możesz wysyłać wiadomości za pośrednictwem SALESmanago SMS. Jeżeli jakiegoś kraju nie ma na liście, nie można wysyłać do niego wiadomości.
- Edytować konfigurację. Nie możesz edytować samodzielnie listy nadawców ani listy krajów (w tym celu skontaktuj się ze swoim Customer Success Managerem), możesz natomiast zmienić domyślny kod kraju oraz zdecydować, czy chcesz pozwolić na stosowanie znaków diakrytycznych oraz skróconych linków w twoich wiadomościach.
Domyślny międzynarodowy numer kierunkowy (kod kraju) to prefiks, który będzie dodawany do numerów telefonów, które takiego kodu nie mają. Szczegółowe objaśnienia znajdziesz w Sekcjach 4–6 poniżej.
Znaki diakrytyczne to litery lub symbole, które zawierają znaki (diakrytyki) wskazujące na inną wymowę, ton bądź znaczenie, np.: á, é, í, ó, ú, ś, ć, ż, ñ, ç, ä, ö, ü, ø, itd. Znaki diakrytyczne zmniejszają limit znaków w wiadomości i mogą zwiększyć koszty wysyłki (ponieważ wiadomość może zostać podzielona na kilka części).
Skrócone linki umożliwiają systemowi SALESmanago śledzenie kliknięć w linki zawarte w wiadomościach SMS. Są również bardziej estetyczne niż pełne adresy URL. Zalecamy włączenie tej opcji.
- Możesz również sprawdzić rozmiar swojego pakietu kredytów, wykorzystanie kredytów w bieżącym miesiącu oraz wykorzystanie kredytów w poprzednich miesiącach. Więcej informacji o kredytach znajdziesz w Sekcji 3 poniżej.
Z usługi SALESmanago SMS możesz korzystać zarówno w kampaniach masowych, jak i w Procesach Automatyzacji (Workflow oraz Regułach Automatyzacji). W tym celu wystarczy wybrać „SALESmanago SMS” z listy dostępnych dostawców.

UWAGA: Aby odbiorcy mogli odpowiadać na twoje wiadomości SMS, na twoim koncie musi być włączona komunikacja dwukierunkowa.
Jeżeli funkcjonalność ta jest aktywna, wybierz z listy dostawców opcję „SALESmanago 2-Way SMS”.
Zarówno podczas wysyłania kampanii masowej, jak i konfigurowania Procesu Automatyzacji, musisz wybrać nadawcę z listy istniejących nadawców:

Aby edytować, usunąć lub dodać nowego nadawcę, skontaktuj się ze swoim Customer Success Managerem.
Podczas konfigurowania kampanii masowej, po zdefiniowaniu listy odbiorców za pomocą selektorów i filtrów Kontaktów, możesz kliknąć przycisk „Przelicz”, aby zobaczyć szacunkową liczbę kredytów, które mogą zostać wykorzystane na tę kampanię.
UWAGA: Szacowana liczba kredytów obliczana jest jedynie dla kampanii masowych (nie dla Procesów Automatyzacji).
Więcej informacji o kredytach znajdziesz w Sekcji 3 poniżej.
3. Kredyty
Koszt wiadomości tekstowych wysyłanych za pośrednictwem SALESmanago SMS obliczany jest na podstawie kredytów. Każdy SMS zużywa określoną liczbę kredytów, w zależności od długości wiadomości oraz kraju docelowego.
Przy zamawianiu aktywacji SALESmanago SMS możesz wybrać jeden z dostępnych pakietów kredytów – miesięczną pulę kredytów, którą spodziewasz się wykorzystywać. Mimo że liczba kredytów określona w pakiecie dodawana jest do twojego salda co miesiąc, kredyty rozliczane są kwartalnie.
Pierwszy kwartał rozpoczyna się w dniu aktywacji i obejmuje bieżący miesiąc oraz kolejne dwa miesiące.
PRZYKŁAD: Usługa SALESmanago SMS zostaje aktywowana na twoim koncie 25 maja. Pierwszy kwartał obejmuje maj, czerwiec i lipiec.
Rozliczanie kwartalne oznacza, że wszelkie kredyty niewykorzystane lub wykraczające poza wykupioną pulę są przenoszone na kolejne miesiące tego samego kwartału. Innymi słowy, pule kredytów przydzielane w trzech miesiącach danego kwartału są sumowane i mogą być dowolnie rozdysponowane na przestrzeni tego kwartału.
PRZYKŁAD: Twój miesięczny pakiet wynosi 10.000 kredytów, czyli 30.000 kredytów na kwartał. W kwartale obejmującym maj, czerwiec i lipiec wykorzystano:
- 9.500 kredytów w maju
- 12.000 kredytów w czerwcu
- 4.000 kredytów w lipcu
Łączne wykorzystanie kredytów w tym kwartale to 25.500. Jako że pula 30.000 kredytów nie została przekroczona, nie zostaną naliczone żadne dodatkowe koszty – mimo że w czerwcu doszło do przekroczenia miesięcznego pakietu.
Kredyty niewykorzystane lub wykraczające poza wykupioną pulę w poprzednim kwartale nie są przenoszone na kolejny kwartał.
Liczba wykorzystanych kredytów wykraczających poza wykupioną pulę obliczana jest na koniec każdego kwartału. Za kredyty te naliczana jest dodatkowa opłata.
PRZYKŁAD 1: W powyższym przykładzie, w kwartale obejmującym maj, czerwiec i lipiec nie wykorzystano 4.500 dostępnych kredytów. Kredyty te nie zostaną dodane do 30.000 kredytów, które możesz wykorzystać w następnym kwartale (sierpień–październik).
PRZYKŁAD 2: Twój miesięczny pakiet wynosi 50.000 kredytów, co daje 150.000 kredytów na kwartał. W kwartale obejmującym styczeń, luty i marzec wykorzystujesz 167.000 kredytów. Dostępna pula kwartalna została przekroczona o 17.000 kredytów, za które zostanie naliczona dodatkowa opłata.
Za każdym razem, gdy wysyłasz lub planujesz kampanię masową, po wybraniu odbiorców możesz kliknąć Przelicz, aby sprawdzić szacunkową liczbę kredytów, które mogą zostać wykorzystane w tej kampanii.

Ponadto otworzy się boczny panel pokazujący szacunkowy koszt tej konkretnej kampanii oraz pozostałych kampanii zaplanowanych na ten sam miesiąc.
WAŻNE: Liczby pokazywane na ekranie wysyłki to jedynie wartości szacunkowe. Rzeczywista liczba wykorzystanych kredytów może być inna, ze względu na następujące czynniki:
- Długość wiadomości: Jeżeli wiadomość zawiera elementy dynamiczne, takie jak placeholdery, jej ostateczna długość może być inna niż ta szacunkowa. Dłuższe wiadomości zostaną podzielone na kilka części, z których każda będzie liczona jako osobna “wiadomość”.
PRZYKŁAD: Tworzysz następującą wiadomość:
Liczba znaków to 160, co stanowi limit dla pojedynczej wiadomości. Jednak placeholder zawarty w wiadomości zostanie zastąpiony imieniem Kontaktu, co wpłynie na rzeczywistą liczbę znaków. W przypadku dłuższych imion, takich jak “Christopher”, wiadomość może przekroczyć 160 znaków. W takim wypadku wiadomość zostanie podzielona na dwie części, a jej koszt ulegnie podwojeniu.
- Lista odbiorców: Jeżeli przed wysyłką niektóre Kontakty zmienią swój status Mobile Marketing, lub jeżeli segment użyty przy wyborze Kontaktów zostanie zmodyfikowany, zmieni się również liczba odbiorców.
- Błędne numery telefonu: Niektóre numery w twojej bazie mogą być niepoprawne.
- Brak międzynarodowego numeru kierunkowego: Niektóre numery w twojej bazie mogą nie zawierać międzynarodowego numeru kierunkowego, a dodany numer domyślny może nie być tym właściwym.
4. Międzynarodowe numery kierunkowe
Podobnie jak większość dostawców usług SMS, SALESmanago SMS wymaga, aby numery telefonów odbiorców były poprzedzone międzynarodowym numerem kierunkowym (kodem kraju), zapisywanym ze znakiem plusa (+) lub dwoma zerami (00).
Numery kierunkowe umożliwiają określenie kraju docelowego, a tym samym kosztu wysyłki wiadomości.
Ponieważ nie można wysłać wiadomości na numer, który nie zawiera kodu kraju, SALESmanago dodaje do takich numerów kod domyślny. Domyślny numer kierunkowy możesz zdefiniować w ustawieniach SALESmanago SMS (zob. Sekcja 2 powyżej).
Podczas tworzenia kampanii masowej możesz zdecydować, czy chcesz zastosować domyślny kod kraju, czy też nie (korzystając z dedykowanej opcji filtrowania — zob. Sekcja 5 poniżej).
W przypadku Procesów Automatyzacji, SALESmanago zawsze dodaje domyślny kod kraju do numerów, które nie są poprzedzone żadnym kodem. Wiadomość jest jednak wysyłana tylko wtedy, gdy domyślny kod kraju jest dla danego numeru tym właściwym.
5. Wybór odbiorców kampanii masowych
Platforma SALESmanago oferuje dedykowany filtr Kontaktów (warunek), który pozwala łatwo zarządzać odbiorcami wiadomości wysyłanych za pośrednictwem SALESmanago SMS.

Jeżeli jako dostawcę usług wybrano SALESmanago SMS, warunek ten zostaje zastosowany automatycznie. Daje on pełną kontrolę nad listą krajów docelowych, które mogą być łatwo dodawane lub usuwane z listy.
UWAGA: W warunku tym można wybrać jedynie kraje, które są aktywowane na twoim koncie (tzn. są wymienione w Menu → Kanały → Mobile Marketing → Integracje → zakładka SALESmanago SMS).
Kampania zostanie wysłana wyłącznie do Kontaktów, których numery telefonów są poprzedzone kodami krajów uwzględnionych na liście. Możesz także spróbować dotrzeć do Kontaktów, których numery nie zawierają kodu kraju — poprzez dodanie do nich kodu domyślnego. W tym celu zawrzyj na liście opcję Brak kodu kraju.

Jeżeli domyślny kod kraju odpowiada rzeczywistemu prefiksowi danego numeru telefonu, taki Kontakt również otrzyma wiadomość.
Po wybraniu grupy docelowej pamiętaj, aby kliknąć Przelicz i sprawdzić szacunkową liczbę odbiorców oraz przewidywany koszt (liczbę kredytów, które prawdopodobnie zostaną wykorzystane na tę kampanię).

Bardziej szczegółowa analiza wykorzystania kredytów zostanie wyświetlona w panelu po prawej stronie ekranu. Po zamknięciu panelu możesz go otworzyć ponownie, klikając Monitoruj wykorzystanie kredytów [A].
Domyślnie lista odbiorców ustalana jest w momencie kliknięcia Wyślij. Natomiast jeżeli planujesz kampanię na późniejszy termin, możesz chcieć się upewnić, że w momencie wysyłki lista będzie jak najbardziej aktualna. W takim wypadku zaznacz opcję: Ponownie przelicz Kontakty przed wysyłką [B].
Jeżeli zaznaczysz opcję [B], dane twoich Kontaktów zostaną ponownie przeanalizowane tuż przed rzeczywistą wysyłką, w celu ustalenia ostatecznej listy odbiorców. Miej na uwadze, że liczba odbiorców — a co za tym idzie, liczba wymaganych kredytów — może w międzyczasie ulec znaczącym zmianom (czego nie można monitorować na bieżąco).
6. Wiadomości wysyłane za pośrednictwem Workflow
Aby włączyć wiadomości SMS do kampanii Workflow, skorzystaj z Akcji: Wyślij wiadomość tekstową do Kontaktu.

Aby użyć usługi SALESmanago SMS, w polu [1] wybierz:
- SALESmanago SMS – dla komunikacji jednokierunkowej.
- SALESmanago 2-Way SMS – jeżeli chcesz umożliwić Kontaktom odpowiadanie na twoją wiadomość.
Koniecznie wybierz nadawcę [2] odpowiedniego dla danej kampanii.
Proces Workflow z tego rodzaju konfiguracją zostanie uruchomiony dla każdego Kontaktu, dla którego zajdzie Zdarzenie uruchamiające. Natomiast Akcja: Wyślij wiadomość tekstową do Kontaktu zostanie wykonana jedynie dla:
- Kontaktów o numerach poprzedzonych kodami krajów wymienionych w ustawieniach SALESmanago SMS (tzn. krajów aktywowanych na twoim koncie).
- Kontaktów o numerach, które nie są poprzedzone żadnym kodem kraju, ale które są kompatybilne z kodem domyślnym.
Dla pozostałych Kontaktów Akcja ta zostanie pominięta (nie zostanie wykonana).
W przeciwieństwie do kampanii masowych, dla procesów Workflow nie jest podawane szacunkowe wykorzystanie kredytów – zależy ono od liczby uruchomień Workflow oraz od tego, ile Kontaktów dotrze do tej Akcji.
Jeżeli na twoim koncie aktywowano komunikację dwukierunkową, możesz używać dwóch elementów Workflow stworzonych specjalnie z myślą o tej funkcjonalności:
- Zdarzenie: Kontakt odpowiedział na wiadomość tekstową
- Warunek: Kontakt odpowiedział na wiadomość tekstową
7. Często zadawane pytania (FAQ)
Poniżej znajdziesz odpowiedzi na często zadawane pytania dotyczące SALESmanago SMS.
Jaka jest przepustowość wysyłki oferowana przez SALESmanago SMS?
Maksymalna przepustowość operacyjna wynosi około 1 milion wiadomości na godzinę.
Gdzie mogę sprawdzić ceny kredytów SALESmanago SMS?
Pełny cennik znajduje się w aneksie, który należy podpisać w celu aktywacji usługi SALESmanago SMS. Wszelkie zmiany w cenniku będą komunikowane drogą mailową.
Jak mogę edytować lub dodać nowego nadawcę?
Aby edytować, usunąć lub dodać nadawcę, skontaktuj się ze swoim Customer Success Managerem.
Jak mogę dodać kolejny kraj do mojej listy?
Aby edytować listę krajów, do których możesz wysyłać wiadomości SMS, skontaktuj się ze swoim Customer Success Managerem.
Czy mogę wysłać wiadomość do kraju, który nie znajduje się na mojej liście?
Nie, wiadomości można wysyłać jedynie do krajów określonych w ustawieniach SALESmanago SMS.
Czy obok SALESmanago SMS mogę korzystać z usług innych dostawców?
Tak, możesz korzystać z dowolnych zewnętrznych bramek SMS, które mają istniejącą integrację z SALESmanago. Za każdym razem, gdy wysyłasz kampanię masową lub konfigurujesz Proces Automatyzacji, możesz wybrać dostawcę z listy swoich integracji.
Czy mogę prowadzić komunikację dwukierunkową, używając nazwy nadawcy (sender ID), a nie numeru telefonu?
Nie, nie jest to możliwe. Użycie numeru telefonu jest konieczne, aby można było odpowiadać na twoje wiadomości.