E-maile transakcyjne

E-maile transakcyjne to wiadomości o charakterze niemarketingowym, zawierające istotne informacje związane z konkretnymi działaniami podjętymi przez odbiorcę lub informujące o aktualizacjach. Mogą to być na przykład potwierdzenia zamówień, informacje o statusie wysyłki czy powiadomienia związane z kontem. Wysyłka takich wiadomości nie wymaga zgody marketingowej, jako że celem takiej komunikacji jest przekazanie ważnych informacji.

W SALESmanago e-maile transakcyjne umożliwiają komunikację w czasie rzeczywistym (API) lub prawie rzeczywistym (Workflow), dzięki czemu klienci szybko otrzymują ważne dla nich informacje, co z kolei przekłada się na lepsze doświadczenia. E-maile transakcyjne są ważnym elementem strategii angażowania klientów.

lista emaili trancsakcyjnych

Aby utworzyć szablon e-maila transakcyjnego, przejdź do

Kanały→ Email Marketing → Lista e-maili → zakładka Transakcyjne


Spis treści

  1. Podstawowe informacje
  2. Tworzenie szablonu e-maila transakcyjnego
  3. Wysyłanie e-maili transakcyjnych
    1. Za pośrednictwem API
    2. Za pośrednictwem Workflow
  4. Analityka e-maili transakcyjnych

1. Podstawowe informacje

E-maile transakcyjne są wysyłane w odpowiedzi na konkretne działania lub zdarzenia wynikające z interakcji użytkowników z twoimi usługami (np. złożenie zamówienia czy zmiana hasła). W przeciwieństwie do e-maili marketingowych, które służą do promowania produktów lub usług i wymagają uprzedniej zgody odbiorców, e-maile transakcyjne są uznawane za niezbędne do obsługi użytkownika oraz dostarczania ważnych informacji. Ponieważ tego rodzaju wiadomości nie mają charakteru głównie promocyjnego, mogą być wysyłane do odbiorców, którzy nie wyrazili zgody na otrzymywanie komunikatów marketingowych.

Rozróżnienie pomiędzy e-mailami transakcyjnymi a marketingowymi jest bardzo ważne, ponieważ e-maile transakcyjne są traktowane jako część umowy o świadczenie usług i pozwalają dostarczać użytkownikom niezbędne informacje, niezależnie od ich zgody na treści marketingowe.

E-maile transakcyjne mogą być wykorzystywane na przykład w następujących sytuacjach:

  • Zamówienia:
    • Potwierdzenie zamówienia: „Zamówienie #12345 zostało złożone”.
    • Powiadomienie o wysyłce: „Twoja paczka jest w drodze!”.
    • Potwierdzenie dostawy: „Twoje zamówienie zostało dostarczone”.
    • Anulowanie zamówienia: „Twoje zamówienie zostało anulowane”.
  • Płatności:
    • Potwierdzenie płatności: „Płatność za zamówienie #12345 została zrealizowana”.
    • Problem z płatnością: „Nie udało się przetworzyć płatności.”, „Wciąż oczekujemy na Twoją płatność”.
    • Faktura/paragon: „Twoja faktura za zamówienie #12345”.
  • Konto i dane użytkownika:
    • Potwierdzenie rejestracji: „Potwierdź swój adres e-mail, aby aktywować konto”.
    • Resetowanie hasła: „Kliknij poniższy link, aby ustawić nowe hasło”.
    • Aktualizacja danych: „Twoje dane zostały zaktualizowane”.
    • Powiadomienie o logowaniu: „Nowe logowanie do Twojego konta”.
  • Regulaminy i polityki:
    • Aktualizacja regulaminu: „Informacja o zmianach w Regulaminie”.
    • Aktualizacja polityki prywatności: „Informacja o aktualizacji naszej Polityki prywatności”.
  • Inne rodzaje, klasyfikowane jako transakcyjne jedynie w niektórych krajach:
    • Przypomnienie o produktach pozostawionych w koszyku: „Twój koszyk wciąż na Ciebie czeka!”.
    • Powiadomienie o dostępności: „Produkt, który Ci się spodobał, znów jest dostępny!”.

UWAGA: E-maile takie jak prośby o opinię czy przypomnienia o porzuconym koszyku są zwykle uznawane za e-maile marketingowe. Może to jednak zależeć od lokalnych przepisów i regulacji. W przypadku wątpliwości zawsze skonsultuj się ze swoim działem prawnym.

Zauważ, że w zależności od lokalnych przepisów, e-maile transakcyjne mogą albo nie mogą zawierać treści marketingowych. Nawet jeżeli takie treści są dozwolone, nie mogą stanowić głównego przesłania wiadomości. Ponadto możesz umieścić w e-mailu transakcyjnym link opt-in, dzięki czemu wysyłka takiej wiadomości stanie się okazją do pozyskania nowego subskrybenta.

Aby móc wysyłać e-maile transakcyjne, każdy klient SALESmanago musi złożyć indywidualny wniosek. Jeżeli chcesz aktywować tę funkcjonalność na swoim koncie, prosimy o kontakt pod adresem: support@salesmanago.com i dostarczenie listy celów biznesowych. Lista ta zostanie przeanalizowana przez naszych specjalistów w celu zapewnienia, że e-maile transakcyjne będą wykorzystywane jedynie do celów nie-marketingowych.

Możliwość wysyłki e-maili transakcyjnych może zostać wyłączona, jeżeli takie wiadomości będą wykorzystywane do nieodpowiednich celów, np. do wysyłki nielegalnych treści lub treści o charakterze marketingowym.


2. Tworzenie szablonu e-maila transakcyjnego

Aby utworzyć szablon e-maila transakcyjnego, przejdź do Menu → Kanały → Email Marketing → Lista e-maili → zakładka Transakcyjne i kliknij Nowy e-mail transakcyjny.

emaile transakcyjne nowy email

Obecnie e-maile transakcyjne mogą być tworzone wyłącznie w Email Design Studio, dlatego wybierz właśnie to narzędzie.

Przeczytaj o tworzeniu e-maili w Email Design Studio >>

Utwórz szablon e-maila transakcyjnego zgodnie ze swoimi potrzebami. Zauważ, że przy tworzeniu takiego szablonu widżet Link opt-out jest niedostępny, ponieważ link ten nie jest wymagany w wiadomościach transakcyjnych i jego obecność mogłaby być myląca. Możesz za to zawrzeć w swojej wiadomości link opt-in, tym samym wykorzystując dany e-mail transakcyjny jako okazję do pozyskiwania nowych subskrybentów.

Ponadto w e-mailach transakcyjnych nie są dozwolone żadne treści warunkowe.

Ramki Produktowe są dozwolone, zwłaszcza w celu zaprezentowania zakupionych produktów (np. w potwierdzeniu zamówienia) lub przekazania ważnych informacji dotyczących produktów (np. zbliżającego się terminu). Jeżeli pozwalają na to lokalne przepisy, Ramki Produktowe mogą być wykorzystywane również do wyświetlania rekomendacji. Należy jednak pamiętać, że tego rodzaju treści marketingowe powinny stanowić jedynie uzupełnienie wiadomości transakcyjnej, a nie jej główny przekaz.

Gotowy szablon e-maila transakcyjnego możesz wysłać za pośrednictwem procesu Workflow lub za pośrednictwem API (zob. Sekcja 3 poniżej).


3. Wysyłanie e-maili transakcyjnych

W SALESmanago możesz wysyłać e-maile transakcyjne na dwa sposoby: za pośrednictwem API lub procesów Workflow.


A. Za pośrednictwem API

Skorzystaj z dedykowanej metody API, aby wysyłać e-maile transakcyjne w czasie rzeczywistym.


B. Za pośrednictwem Workflow

Procesy Workflow umożliwiają wysyłanie e-maili transakcyjnych w czasie bliskim rzeczywistemu (near-real time), w odpowiedzi na wystąpienie określonych Zdarzeń oraz przy spełnieniu określonych Warunków.

Aby wysyłać e-maile transakcyjne za pośrednictwem procesu Workflow, użyj Akcji: Wyślij e-mail do Kontaktu. W ustawieniach Akcji wybierz rodzaj wiadomości: Transakcyjna [1]. Następnie wybierz szablon e-maila transakcyjnego [2], który chcesz wysyłać za pomocą tej Akcji.

emaile transakcyjne workflow

Ze względu na charakter e-maili transakcyjnych, Akcja ta powinna być połączona (bezpośrednio lub pośrednio, jeżeli chcesz dodać Warunki) z jednym z następujących elementów:

  • Zdarzenie: Dodano Zdarzenie Zewnętrzne do Karty Kontaktu
  • Zdarzenie: Zmodyfikowano Zdarzenie Zewnętrzne na Karcie Kontaktu
  • Zdarzenie: Data ze szczegółu słownikowego

Zdarzenia Zewnętrzne są definiowane indywidualnie przez każdego klienta SALESmanago. Możesz je powiązać z różnymi zdarzeniami i działaniami, które mogą wystąpić na twojej stronie. Przykładowo, Zdarzenie Zewnętrzne typu ACTIVATION może być przesyłane do SALESmanago i przypisywane do Kontaktu, kiedy Kontakt ten założy konto na twojej stronie (zarejestruje się w twoim sklepie internetowym).

Po połączeniu jednego z tych Zdarzeń z Akcją: Wyślij e-mail do Kontaktu, skonfiguruj te elementy w taki sposób, aby odpowiedni szablon e-mail był wysyłany do Kontaktów, kiedy wystąpi określone zdarzenie (np. w momencie złożenia zamówienia, dokonania płatności lub zgłoszenia zwrotu).

Na poniższym zrzucie ekranu przedstawiono przykład takiej konfiguracji:

emaile transakcyjne workflow przyklad

Proces Workflow przedstawiony na zrzucie ekranu zostanie uruchomiony, kiedy do Kontaktu zostanie przypisane nowe Zdarzenie Zewnętrzne typu PURCHASE. Gdy tylko to nastąpi, do Kontaktu zostanie wysłany wybrany e-mail transakcyjny.


4. Analityka e-maili transakcyjnych

Aby zobaczyć analitykę e-maili transakcyjnych, przejdź do Menu → Kanały→ Email Marketing → Analityka e-maili → zakładka Transakcyjne.

analityka emaili transakcyjnych

Każdy element na liście odpowiada pojedynczemu zainicjowanemu mailingowi. Przykładowo,  jeżeli wyślesz ten sam szablon e-mail za pośrednictwem API oraz dwóch procesów Workflow, szablon ten pojawi się na liście trzy razy.

Tabela zawiera wiele istotnych informacji, w tym metodę wysyłki (API lub Workflow), liczbę wysłanych, otwartych i klikniętych e-maili, a także wskaźniki otwarć (OR) i kliknięć (CTR). Możesz dostosować zakres pokazywanych danych, klikając na ikonę koła zębatego w prawym górnym rogu:

emaile transakcyjne analityka personalizuj

Tutaj możesz wybrać, które kolumny chcesz ukryć, a które wyświetlić.

Jeżeli potrzebujesz więcej informacji na powyższy temat skontaktuj się z nami: support@salesmanago.com +48 533 600 808
Wrzesień 17 2024 Styczeń 23 2025