Dostarczalność e-maili

Dostarczalność to proces, przez który musi przejść wiadomość e-mail od momentu jej utworzenia do otrzymania. Aby pomyślnie zakończyć tę drogę, należy uwzględnić kilka czynników. Zobacz, jaką rolę w dostarczalności odgrywają systemy ESP, jak można zweryfikować IP nadawcy i jak wykorzystać pętle zwrotne na swoją korzyść. 


Spis treści:

  1. Rola dostawców usług e-mailowych (ESP)
  2. Dedykowany lub współdzielony adres IP
  3. Rozgrzanie adresu IP 
  4. Weryfikacja IP nadawcy
  5. Sprzężenie zwrotne (feedback loops)

1. Rola dostawców usług e-mailowych (ESP)

ESP zapewniają infrastrukturę do wysyłania emaili – posiadają adresy IP, które służą do fizycznego wysyłania wiadomości i są podpisani jako faktyczni nadawcy wiadomości, pomimo koperty „od”, z której może korzystać nadawca. 

Rolą ESP w dostarczaniu wiadomości e-mail jest wstępne sprawdzenie konta nadawcy przed wysłaniem w celu ochrony dobrej reputacji u dostawcy poczty e-mail. Jeśli pozwolą kontom spamerskim na wysyłanie tysięcy wiadomości, wpływa to także na ich reputację. To jest powód, dla którego większość ESP jest w stałym kontakcie z dostawcami poczty email – za każdym razem, gdy ktoś oznaczy wiadomość jako spam, zostanie to zgłoszone i oznaczone. 


2. Dedykowany lub współdzielony adres IP

Adres protokołu internetowego (IP) to znacznik podpisu komputera podłączonego do Internetu. Reputacja IP jest zależna więc od adresu IP, z którego wychodzi wiadomość email – może to być dedykowany adres IP lub współdzielony adres IP (zwiększa się liczba wiadomości, co chroni mniejszych nadawców przed kosztownymi błędami).

Zalecamy korzystanie ze wspólnej puli IP, ponieważ może być przypisana na podstawie ogólnego wyniku jakości, zaangażowania klientów lub rodzaju branży, w której działają. 

Jako nadawca musisz monitorować reputację adresu IP nadawcy. Reputacja to podstawowy wynik oceny tego, czy warto zaufać użytkownikowi jako nadawcy wiadomości e-mail. Każdy dostawca poczty e-mail (ISP) ma swój własny sposób oceny, jednak analiza pozytywnych zachowań subskrybentów jest najlepszym sposobem na poprawę reputacji. Korzystanie z dedykowanych adresów IP ogranicza liczbę używanych adresów IP – sprawia, że firma jest bardziej narażona, jeśli ich reputacja z jakiegoś powodu spadnie – nie ma łatwego rozwiązania na szybkie zastąpienie złego adresu IP dobrym. 


3. Rozgrzanie adresu IP 

Rozgrzewanie używanego adresu IP oznacza skupienie się na częstszych wysyłkach do mniejszych grup odbiorców, zamiast jednej dużej wysyłki do całej bazy kontaktów. Ta metoda pozwala stopniowo zdobywać pozycję zaufanego nadawcy w oczach dostawców poczty e-mailowej, co przekłada się na zmniejszenie prawdopodobieństwa przekierowania wiadomości do folderu „Spam”.

Jeśli używasz współdzielonego adresu IP, nie musisz martwić się o proces rozgrzewania – są one już aktywne i rozgrzane. 


4. Weryfikacja IP nadawcy

Brak weryfikacji domeny, z której wysyłasz korespondencję lub newsletter może spowodować, że skrzynka odbiorcza subskrybentów rozpozna adres e-mail jako spam. Aby mieć pewność i pozytywnie wpłynąć na zmniejszenie ilości spamu należy skonfigurować:

  • Sender Policy Framework (SPF) gwarantuje, że jesteś właścicielem domeny i daje możliwość kontaktu z osobami posługującymi się nazwą domeny na wybrane adresy IP należące do ESP,
  • DomainKeys Identified Mail (DKIM) zapewnia nie tylko uwierzytelnianie własności, ale także weryfikację adresu e-mail.
  • Domain-Based Message Authentication, Reporting, and Conformance (DMARC) jest najbardziej zaawansowanym rozwiązaniem, gwarantującym nie tylko dodatkową kontrolę, ale również „test zgodności”, który podaje przyczynę, dlaczego e-mail nie spełnił jego wymogów.

5. Feedback loops

Feedback loops jest jedną z funkcji ESP, która powiadamia nadawcę o oznaczeniu przez subskrybenta danej wiadomości jako spam. 

Niektórzy dostawcy wysyłają informacje za każdym razem gdy skarga jest zgłaszana przez odbiorcę, inni korzystają z agregacji danych. 

Analizując feedback loops, możesz kontrolować wysyłanie e-maili do subskrybenta, który zgłosił reklamację – nie wysyłać mu kolejnych wiadomości. 

Jeżeli potrzebujesz więcej informacji na powyższy temat skontaktuj się z nami: support@salesmanago.com +48 533 600 808
Luty 02 2024 Kwiecień 23 2024