Architekt Rekomendacji: Scenariusze wyjściowe i modyfikatory

Architekt Rekomendacji pozwala tworzyć złożone strategie rekomendacji składające się z jednego lub większej liczby scenariuszy. Definiując scenariusz, możesz wybrać jeden spośród wielu dostępnych scenariuszy wyjściowych (statycznych, dynamicznych bądź opartych na AI), które następnie mogą zostać precyzyjnie dostosowane za pomocą modyfikatorów.

W tym artykule opisano wszystkie scenariusze wyjściowe oraz wszystkie opcje modyfikacji dostępne w Architekcie Rekomendacji.

Czytaj więcej o Architekcie Rekomendacji >>


Spis treści

  1. Scenariusze wyjściowe
  2. Modyfikatory
    1. Zastąp podobnymi produktami
    2. Filtruj

1. Scenariusze wyjściowe

Pierwszym etapem definiowania scenariusza rekomendacji jest wybranie scenariusza wyjściowego (statycznego, dynamicznego lub opartego na AI), który następnie może zostać dopasowany do konkretnych potrzeb poprzez zastosowanie modyfikatorów.

SCENARIUSZE WYJŚCIOWE:

  • DANE BEHAWIORALNE – Te scenariusze opierają się na zachowaniach pojedynczych Kontaktów lub na zachowaniach wszystkich twoich Kontaktów jako grupy.
    • Produkty pozostawione w koszyku – Produkty zostawione w koszyku przez poszczególne Kontakty.
    • Produkty ostatnio oglądane – Produkty, których strony (adresy URL) zostały ostatnio odwiedzone przez poszczególne Kontakty. System przechowuje do 40 produktów na Kontakt, bez limitu czasowego na historię przeglądania. Dane te są jednak usuwane po 90 dniach nieaktywności Kontaktu.
    • Produkty dopasowane na podstawie wskazań w Centrum Preferencji – Produkty, które spełniają kryteria określone przez poszczególne Kontakty w wybranym Centrum Preferencji.
    • Produkty z wybranej Kolekcji Produktów – Produkty zawarte w wybranej Kolekcji Produktów dla poszczególnych Kontaktów.
    • Produkty najczęściej kupowane – Produkty najczęściej kupowane przez twoich klientów jako grupę. System określa popularność produktów na podstawie danych ze Zdarzeń Zewnętrznych typu PURCHASE.
  • AI – Te scenariusze opierają się na danych behawioralnych zgromadzonych dla całej twojej bazy Kontaktów. Dane te są przetwarzane przez technologię AI SALESmanago.
    Po wybraniu jednego z tych scenariuszy należy określić zakres czasowy – okres, z którego dane mają podlegać analizie.
    • AI: Produkty dopasowane na podstawie preferencji podobnych odbiorców – Produkty dopasowane na podstawie modelu filtrowania kolaboratywnego (Collaborative Filtering), w oparciu o dane Kontaktów.
    • AI: Produkty najczęściej oglądane razem – Produkty, które są najczęściej oglądane (zarówno przez monitorowane Kontakty, jak i anonimowych odwiedzających) wraz z produktami, które były ostatnio oglądane przez poszczególne Kontakty.
    • AI: Produkty najczęściej kupowane razem – Produkty, które są najczęściej kupowane wraz z tymi zakupionymi przez poszczególne Kontakty.
    • AI: Produkty najczęściej oglądane i kupowane razem – Ten scenariusz stanowi połączenie dwóch powyższych scenariuszy: produkty, które są najczęściej oglądane (zarówno przez monitorowane Kontakty, jak i anonimowych odwiedzających) wraz z oglądanymi przez poszczególne Kontakty oraz produkty, które są najczęściej kupowane wraz z tymi zakupionymi przez poszczególne Kontakty.
    • AI: Produkty najczęściej kupowane po obejrzeniu kilku – Produkty, które są najczęściej wybierane (kupowane) spośród zestawu obejrzanych produktów. Taki “zestaw” może obejmować dowolną liczbę produktów. Produkty te nie muszą zostać obejrzane podczas jednej wizyty na twojej stronie – system przechowuje do 40 ostatnio obejrzanych produktów dla każdego Kontaktu. Dane te są analizowane w celu ustalenia najczęstszych wzorców zakupowych.
      PRZYKŁAD: Kontakt o nazwie Anna Kowalska obejrzał produkty A, B, C oraz D. Inne Kontakty, które obejrzały ten zestaw produktów (A, B, C oraz D) zazwyczaj kupowały produkt C. W związku z tym system poleci Annie Kowalskiej produkt D.
  • DANE PRODUKTÓW – Te scenariusze opierają się na danych produktowych zawartych w twoim e-sklepie (Katalogu Produktowym / Feedzie Produktowym XML).
    • Produkty z wybranej kategorii – Produkty z wybranej kategorii, takiej jak Długi rękaw czy Zabawki-kot. Lista wyboru zawiera wszystkie wartości z pól danych categories dla wszystkich twoich produktów.
    • Produkty wybranej marki – Produkty z ręcznie wybranej marki.
    • Produkty z wybranej Kolekcji Produktów, które znów są dostępne – Produkty z indywidualnych Kolekcji Produktów poszczególnych Kontaktów, które wcześniej były niedostępne, ale znów pojawiły się w twoim sklepie.
    • Produkty z wybranej Kolekcji Produktów, których cena uległa obniżeniu – Produkty z indywidualnych Kolekcji Produktów poszczególnych Kontaktów, które są teraz dostępne po niższej cenie (albo dlatego, że wartość w polu price zmieniła się na mniejszą, albo dlatego, że dodano wartość w polu discountPrice).
  • SCENARIUSZE STATYCZNE – Te scenariusze nie opierają się na zachowaniach Kontaktów ani danych produktowych, lecz są bardziej “stałe”.
    • Produkty wybrane ręcznie – Produkty wybrane przez ciebie spośród twojego asortymentu.
      UWAGA: Zwróć uwagę na kolejność, w jakiej wybierasz produkty. Produkty, na które klikniesz w pierwszej kolejności, będą traktowane priorytetowo przy wyświetlaniu rekomendacji. Przykładowo, jeżeli wybierzesz ręcznie 10 produktów, ale w wiadomości e-mail zmieszczą się tylko 3 produkty (ze względu na konfigurację całej strategii), będą to te 3 produkty, które zostały kliknięte jako pierwsze.
    • Losowe produkty – Produkty losowo wybrane przez system SALESmanago spośród twojego asortymentu. Każdy odbiorca może zobaczyć zupełnie różne rekomendacje.
  • ZDARZENIA ZEWNĘTRZNE – Te scenariusze opierają się na danych behawioralnych poszczególnych Kontaktów przesyłanych do SALESmanago z zewnętrznego systemu, takiego jak platforma eCommerce.
    Po wybraniu jednego z tych scenariuszy, należy określić zakres czasowy – okres, z którego dane mają podlegać analizie.
    • PURCHASE – Produkty zakupione przez poszczególne Kontakty.
    • CART – Produkty dodane do koszyka (a później albo zakupione, albo nie zakupione) przez poszczególne Kontakty.
    • RESERVATION – Produkty ze Zdarzeń Zewnętrznych typu RESERVATION.  To Zdarzenie Zewnętrzne może zostać zdefiniowane indywidualnie przez każdego klienta SALESmanago.
    • OFFER – Produkty ze Zdarzeń Zewnętrznych typu OFFER. To Zdarzenie Zewnętrzne może zostać zdefiniowane indywidualnie przez każdego klienta SALESmanago.
    • TRANSACTION – Produkty ze Zdarzeń Zewnętrznych typu TRANSACTION. To Zdarzenie Zewnętrzne może zostać zdefiniowane indywidualnie przez każdego klienta SALESmanago.
    • CANCELLED – Produkty ze Zdarzeń Zewnętrznych typu CANCELLED. To Zdarzenie Zewnętrzne może zostać zdefiniowane indywidualnie przez każdego klienta SALESmanago.
    • RETURN – Produkty ze Zdarzeń Zewnętrznych typu RETURN. To Zdarzenie Zewnętrzne może zostać zdefiniowane indywidualnie przez każdego klienta SALESmanago.
    • OTHER – Produkty ze Zdarzeń Zewnętrznych typu OTHER. To Zdarzenie Zewnętrzne może zostać zdefiniowane indywidualnie przez każdego klienta SALESmanago.

2. Modyfikatory

Po wybraniu scenariusza wyjściowego możesz wybrać jedną z dwóch opcji modyfikacji:

  • Zastąp podobnymi produktami – Ten modyfikator zastępuje obecnie dopasowane produkty artykułami, które mają te same właściwości lub są pod jakimś względem podobne. Oznacza to, że początkowe (obecnie dopasowane) produkty są wykluczane z rekomendacji, a zamiast nich wyświetlane są inne produkty.
  • Filtruj – Ten modyfikator działa tak samo, jak każda standardowa opcja filtrowania, przy czym możesz wybrać jeden z dwóch trybów:
    • Zachowaj – Określ, które produkty powinny zostać zachowane (uwzględnione) w rekomendacjach; produkty, które nie spełniają określonego kryterium, zostaną wykluczone.
    • Wyklucz – Określ, które produkty powinny zostać wykluczone z rekomendacji; produkty, które nie spełniają określonego kryterium, zostaną zachowane.

Wszystkie opcje dostępne dla tych modyfikatorów są szczegółowo opisane poniżej.

WAŻNE: Pamiętaj, że modyfikatory zostaną zastosowane w takiej kolejności, w jakiej zostały ułożone w kreatorze.

Czytaj więcej o Architekcie Rekomendacji >>

Zobacz na przykładach, jak budować strategie rekomendacji >>


A. Zastąp podobnymi produktami

Po zastosowaniu tego modyfikatora musisz wybrać, czy chcesz zastąpić obecnie dopasowane produkty na podstawie danych produktowych czy też danych behawioralnych. Następnie wybierz rodzaj danych produktowych lub rodzaj zachowań, które mają zostać użyte jako kryterium.

Dane produktowe pochodzą z twojego e-sklepu (Katalogu Produktowego lub Feedu Produktowego XML). Jeżeli wybierzesz tę opcję, system sprawdzi wartości w określonych polach dla obecnie dopasowanych produktów i wyszuka w twoim e-sklepie produkty, które mają w tych polach takie same wartości.

Dane behawioralne pochodzą z przeprowadzanej przez system analizy twoich Zdarzeń Zewnętrznych (VISIT, CART oraz PURCHASE). Jeżeli wybierzesz tę opcję, system sprawdzi częstotliwość interakcji Kontaktów z obecnie dopasowanymi produktami i wyszuka w twoim e-sklepie produkty o podobnych częstotliwościach interakcji.

Zastąp podobnymi produktami: Na podstawie danych produktowych

architekt rekomendacji zastap podobnymi produktami

Po wybraniu opcji: Na podstawie danych produktowych, możesz wybrać jedno lub kilka spośród następujących pól danych:

  • Główna kategoria – Obecnie dopasowane produkty zostaną zastąpione produktami, które mają taką samą wartość w polu danych mainCategory w twoim Katalogu Produktowym lub Feedzie Produktowym XML.
  • Kategorie – Obecnie dopasowane produkty zostaną zastąpione produktami, które mają taką samą wartość(-e) w polu danych categories w twoim Katalogu Produktowym lub Feedzie Produktowym XML.
  • Ilość (+/- 20%) – Obecnie dopasowane produkty zostaną zastąpione produktami, które mają wartość od 20% niższą do 20% wyższą od ich wartości w polu quantity w twoim Katalogu Produktowym lub Feedzie Produktowym XML.
    PRZYKŁAD: Wartość pola quantity wynosi dla pewnego produktu 374. Ten produkt może zostać zastąpiony produktami, których ilość wynosi pomiędzy 300 a 448.
  • Zakres cenowy (+/- 20%) – Obecnie dopasowane produkty zostaną zastąpione produktami, które mają cenę od 20% niższą do 20% wyższą od ich wartości w polu price w twoim Katalogu Produktowym lub Feedzie Produktowym XML.
    PRZYKŁAD: Produkt kosztuje 20 zł. Ten produkt może zostać zastąpiony artykułami w cenie od 18 zł do 22 zł.
  • Cena promocyjna (+/- 20%) – Obecnie dopasowane produkty zostaną zastąpione produktami, które mają wartość od 20% niższą do 20% wyższą od ich wartości w polu discountPrice w twoim Katalogu Produktowym lub Feedzie Produktowym XML.
    PRZYKŁAD: Produkt, który normalnie kosztuje 25 zł, został przeceniony na 20 zł. Ten produkt może zostać zastąpiony artykułami, które po obniżeniu ceny kosztują między 18 zł a 22 zł.
  • Marka Obecnie dopasowane produkty zostaną zastąpione produktami, które mają taką samą wartość w polu danych brand w twoim Katalogu Produktowym lub Feedzie Produktowym XML.
  • Producent – Obecnie dopasowane produkty zostaną zastąpione produktami, które mają taką samą wartość w polu danych manufacturer w twoim Katalogu Produktowym lub Feedzie Produktowym XML.
  • Płeć – Obecnie dopasowane produkty zostaną zastąpione produktami, które mają taką samą wartość w polu danych gender w twoim Katalogu Produktowym lub Feedzie Produktowym XML.
  • Pora roku  – Obecnie dopasowane produkty zostaną zastąpione produktami, które mają taką samą wartość w polu danych season w twoim Katalogu Produktowym lub Feedzie Produktowym XML.
  • Kolor – Obecnie dopasowane produkty zostaną zastąpione produktami, które mają taką samą wartość w polu danych color w twoim Katalogu Produktowym lub Feedzie Produktowym XML.
  • Popularność (+/- 20%) – Obecnie dopasowane produkty zostaną zastąpione produktami, które mają taką samą wartość w polu danych popularity w twoim Katalogu Produktowym lub Feedzie Produktowym XML.
    PRZYKŁAD: Wartość pola popularity wynosi dla pewnego produktu 62. Ten produkt może zostać zastąpiony produktami, dla których wartość pola popularity wynosi między 50 a 74.
  • Szczegół 1 do Szczegółu 5 – Obecnie dopasowane produkty zostaną zastąpione produktami, które mają taką samą wartość w odpowiednim polu danych w obiekcie customDetails w twoim Katalogu Produktowym lub Feedzie Produktowym XML.

WAŻNE: Jeżeli wybierzesz więcej niż jedno pole danych, będą one połączone logiką “ORAZ”. Przykładowo, przy następującej konfiguracji:

architekt rekomendacji zastap powiazanymi produktami

Aktualnie dopasowane produkty zostaną zastąpione produktami, które są tej samej marki oraz w tym samym kolorze oraz dla tej samej płci.

WSKAZÓWKA: Aby uwzględnić produkty z tego samego scenariusza wyjściowego, które mają przynajmniej jedną cechę wspólną z produktami obecnie dopasowanymi (tzn. aby osiągnąć logikę “LUB”), możesz skonfigurować dwa lub trzy scenariusze mające ten sam scenariusz wyjściowy, ale inne modyfikatory. Przykładowo:

  • SCENARIUSZ A: Produkty ostatnio oglądane, Zastąp podobnymi produktami na podstawie danych produktowych, Pole danych produktowych: Marka
  • SCENARIUSZ B: Produkty ostatnio oglądane, Zastąp podobnymi produktami na podstawie danych produktowych, Pole danych produktowych: Kolor
  • SCENARIUSZ C: Produkty ostatnio oglądane, Zastąp podobnymi produktami na podstawie danych produktowych, Pole danych produktowych: Płeć

Zastąp podobnymi produktami: Na podstawie zachowań

architekt rekomendacji zastap powiazanymi prodktami na podstawie zachowan

Po wybraniu opcji: Na podstawie zachowań, możesz wybrać jedno spośród następujących rodzajów zachowań:

  • Produkty często dodawane do koszyka razem z obecnie dopasowanymi – Obecnie dopasowane produkty zostaną zastąpione artykułami, które są często dodawane do koszyka razem z nimi. System ustala tę częstotliwość na podstawie danych przesyłanych z twojego e-sklepu w Zdarzeniach Zewnętrznych.
  • Produkty często kupowane razem z obecnie dopasowanymi – Obecnie dopasowane produkty zostaną zastąpione artykułami, które są często kupowane razem z nimi. System ustala tę częstotliwość na podstawie danych przesyłanych z twojego e-sklepu w Zdarzeniach Zewnętrznych.
  • Produkty często oglądane razem z obecnie dopasowanymi – Obecnie dopasowane produkty zostaną zastąpione artykułami, które są często oglądane razem z nimi w trakcie pojedynczej wizyty. System ustala tę częstotliwość na podstawie danych przesyłanych z twojego e-sklepu w Zdarzeniach Zewnętrznych.

B. Filtruj

Po zastosowaniu tego modyfikatora, niezależnie od wybranego trybu filtrowania (Zachowaj lub Wyklucz), należy określić kryterium, na podstawie którego obecnie dopasowane produkty będą filtrowane. Następnie należy to kryterium doprecyzować, z wykorzystaniem operatorów – przykłady podano poniżej.

Możesz wybrać jedno z następujących kryteriów:

  • Główna kategoria – To kryterium odnosi się do pola danych mainCategory w twoim Katalogu Produktowym lub Feedzie Produktowym XML.
  • Kategorie – To kryterium odnosi się do pola danych categories w twoim Katalogu Produktowym lub Feedzie Produktowym XML.
  • Ilość – To kryterium odnosi się do pola danych quantity w twoim Katalogu Produktowym lub Feedzie Produktowym XML.
  • Cena – To kryterium odnosi się do pola danych price w twoim Katalogu Produktowym lub Feedzie Produktowym XML.
  • Cena promocyjna – To kryterium odnosi się do pola danych discountPrice w twoim Katalogu Produktowym lub Feedzie Produktowym XML.
  • Marka – To kryterium odnosi się do pola danych brand w twoim Katalogu Produktowym lub Feedzie Produktowym XML.
  • Producent – To kryterium odnosi się do pola danych manufacturer w twoim Katalogu Produktowym lub Feedzie Produktowym XML.
  • Płeć – To kryterium odnosi się do pola danych gender w twoim Katalogu Produktowym lub Feedzie Produktowym XML.
  • Pora roku – To kryterium odnosi się do pola danych season w twoim Katalogu Produktowym lub Feedzie Produktowym XML.
  • Kolor – To kryterium odnosi się do pola danych color w twoim Katalogu Produktowym lub Feedzie Produktowym XML.
  • Popularność – To kryterium odnosi się do pola danych popularity w twoim Katalogu Produktowym lub Feedzie Produktowym XML.
  • Szczegół 1 do Szczegółu 5 – To kryterium odnosi się do danych w obiekcie customDetails w twoim Katalogu Produktowym lub Feedzie Produktowym XML.
  • Kolekcja Produktów – To kryterium pozwala ci zachować lub wykluczyć produkty zawarte w wybranej Kolekcji Produktów dla poszczególnych Kontaktów.

Jeżeli wybierzesz jedno z następujących pól danych: Główna kategoria, Kategorie, Marka, Producent, Pora roku, Kolor, Szczegół 1, Szczegół 2, Szczegół 3, Szczegół 4, lub Szczegół 5, musisz dokładniej zdefiniować to kryterium za pomocą jednego z następujących operatorów:

  • dowolna spośród,
  • pole nie jest puste,
  • pole jest puste,
  • zawiera.
architekt rekomendacji filtruj zachowaj

W przypadku Płci możesz wybrać pomiędzy następującymi operatorami: dowolna spośród, pole nie jest puste, oraz pole jest puste.

Poniżej znajdziesz przykłady wykorzystania tych operatorów.

PRZYKŁAD 1. Przy następującej konfiguracji:

architekt rekomendacji przyklad kategorie

System zachowa tylko te produkty, które pośród wartości w polu categories w twoim e-sklepie mają “kurtki” lub “plaszcze”.

PRZYKŁAD 2. Przy następującej konfiguracji:

architekt rekomendacji przyklad szczegol

System wykluczy wszystkie produkty, które nie mają żadnej wartości w polu danych detail1 w twoim e-sklepie.

PRZYKŁAD 3. Przy następującej konfiguracji:

architekt rekomendacji przyklad plec

System zachowa tylko te produkty, dla których wartość w polu gender w twoim e-sklepie wynosi “-1” (undefined) lub “4” (unisex).

PRZYKŁAD 4. Przy następującej konfiguracji:

architekt rekomendacji przyklad kolor

System wykluczy wszystkie produkty, których wartość w polu color w twoim e-sklepie zawiera ciąg znaków “niebieski” (np. “niebieski”, “ciemny niebieski”, “jasny niebieski” czy też “morski niebieski”).

Jeżeli wybierzesz jedno z następujących pól danych: Ilość, Cena, Cena promocyjna lub Popularność, musisz dokładniej zdefiniować to kryterium za pomocą jednego z następujących operatorów:

  • pomiędzy (włącznie),
  • mniejsza niż,
  • mniejsza niż lub równa,
  • większa niż,
  • większa niż lub równa,
  • równa.
architekt rekomendacji przyklad ilosc

Ponadto, w przypadku Ceny promocyjnej, możesz wybrać wartość dowolną.

Poniżej znajdziesz przykłady wykorzystania tych operatorów.

WAŻNE: W Przykładzie 3 poniżej znajdziesz wyjaśnienie opcji: Uwzględniaj obniżone ceny (dostępnej w przypadku kryterium “Cena”).

PRZYKŁAD 1. Przy następującej konfiguracji:

architekt rekomendacji przyklad ilosc

System wykluczy wszystkie produkty, które mają wartość 101 lub większą w polu danych quantity w twoim e-sklepie. Filtr ten może być użyteczny między innymi przy polecaniu produktów, które niedługo staną się niedostępne (“ostatnie sztuki!”).

Zauważ, że ten sam efekt możesz osiągnąć przy następującej konfiguracji:

architekt rekomendacji przyklad ilosc

PRZYKŁAD 2. Przy następującej konfiguracji:

architekt rekomendacji przyklad popularnosc

System zachowa tylko te produkty, które w polu popularity w twoim e-sklepie mają wartość pomiędzy 70 a 100.

PRZYKŁAD 3. Przy następującej konfiguracji:

architekt rekomendacji przyklad cena

System wykluczy wszystkie produkty, które mają wartość pomiędzy 1 a 50 w polu price w twoim e-sklepie. Jednak ostateczny rezultat może być inny, jeżeli zaznaczysz opcję: Uwzględniaj obniżone ceny.

Kiedy opcja Uwzględniaj obniżone ceny jest zaznaczona, system określa cenę produktu:

  • na podstawie pola discountPrice – jeżeli produkt ma w tym polu jakąś wartość,
  • na podstawie pola price – jeżeli produkt nie ma żadnej wartości w polu discountPrice.

Jeżeli opcja ta nie jest zaznaczona, system sprawdzi jedynie wartość w polu price, ignorując wszelkie ceny promocyjne.

Przykładowo: Produkt A kosztuje normalnie 60 złotych, ale teraz został przeceniony na 48 zł. Przy poniższej konfiguracji:

architekt rekomendacji przyklad cena

Produkt A zostanie zachowany w rekomendacjach.

Natomiast przy tej konfiguracji:

architekt rekomendacji przyklad cena uwzgledniaj obnizone ceny

Produkt A zostanie wykluczony z rekomendacji.

PRZYKŁAD 4. Przy następującej konfiguracji:

architekt rekomendacji przyklad cena promocyjna

System zachowa tylko takie produkty, których cena wynosi obecnie od 100 do 200 (tzn. takie produkty, dla których wartość w polu discountPrice wynosi między 100 a 200).

Przykładowo: Produkt A kosztuje normalnie 100 złotych, ale teraz został przeceniony do 80 złotych.

Produkt B kosztuje normalnie 150 zł, ale został przeceniony do 120 zł.

Product C kosztuje normalnie 250 zł, ale został przeceniony do 175 zł.

EFEKT:Produkt A zostanie wykluczony, podczas gdy produkty B i C zostaną zachowane.

PRZYKŁAD 5. Przy następującej konfiguracji:

architekt rekomendacji przyklad cena promocyjna

System zachowa tylko takie produkty, które są obecnie przecenione, podczas gdy wszystkie inne produkty (takie, które nie mają żadnej wartości w polu discountPrice) zostaną wykluczone.

Jeżeli potrzebujesz więcej informacji na powyższy temat skontaktuj się z nami: support@salesmanago.com +48 533 600 808
Wrzesień 17 2024 Styczeń 23 2025