Analityka predyktywna na Karcie Kontaktu

Analityka Predyktywna wykorzystuje dane historyczne (dotyczące transakcji oraz wizyt na stronie), algorytmy statystyczne oraz technologię uczenia maszynowego do szacowania przyszłych wyników i przewidywania przyszłych wydarzeń. SALESmanago dostarcza analitykę predyktywną zarówno dla pojedynczych Kontaktów, jak i całej twojej bazy.

W tym artykule opisano Analitykę Predyktywną dla pojedynczych Kontaktów, przedstawioną na Karcie Kontaktu pod zakładką Analityka Predyktywna. Aby zobaczyć zbiorcze predykcje dla całej swojej bazy, odwiedź Dashboard Analityki Predyktywnej.

Przeczytaj więcej o Dashboardzie Analityki Predyktywnej >>

Dzięki danym przedstawionym w zakładce Analityka Predyktywna na Karcie Kontaktu możesz zidentyfikować bieżące trendy w zachowaniu pojedynczych Kontaktów i odpowiednio dostosować swoje komunikaty marketingowe. Przykładowo, możesz pomagać klientom w podejmowaniu decyzji zakupowej bądź zachęcać ich do powrotu do twojego sklepu internetowego.

Dowiedz się więcej o Analityce Predyktywnej w SALESmanago i jej zastosowaniu w praktyce >>

Aby zobaczyć Analitykę Predyktywną dla pojedynczych Kontaktów, przejdź do

CDP → Lista Kontaktów → Karta Kontaktu → zakładka Analityka Predyktywna

UWAGA: Ten moduł nie jest dostępny we wszystkich planach SALESmanago. Jeżeli interesuje cię ten dodatek, skontaktuj się ze swoim Customer Success Managerem.


Spis treści

  1. Podstawowe informacje
  2. Predykcja wystąpienia zakupu
  3. Analiza wartości życiowej klienta (CLV) i predykcja churnu
  4. Predykcja atrybucji

1. Podstawowe informacje

Analityka predyktywna polega na wykorzystaniu danych historycznych oraz algorytmów uczenia maszynowego do wykrywania wzorców i trendów w istniejących danych, co z kolei stanowi podstawę do przewidywania przyszłych zdarzeń.

W SALESmanago możesz sprawdzić różne rodzaje predykcji dla każdego Kontaktu. W tym celu przejdź do Menu → CDP → Lista Kontaktów i wybierz interesujący cię Kontakt. Po przejściu na jego Kartę Kontaktu, z menu po lewej stronie ekranu wybierz zakładkę Analityka Predyktywna.

Zawartość tej zakładki podzielona jest na trzy sekcje:

  • Predykcja wystąpienia zakupu – jakie jest prawdopodobieństwo, że Kontakt dokona zakupu.
  • Wartość życiowa klienta (CLV) i predykcja churnu – szacunkowa wartość CLV (ang. Customer Lifetime Value) dla tego Kontaktu, podstawowe informacje o jego historii zakupów oraz prawdopodobieństwo churnu (tzn. zaprzestania korzystania z twoich produktów lub usług).
  • Atrybucja – jakie jest prawdopodobieństwo, że różne kanały przyczynią się do decyzji zakupowej Kontaktu.

W dalszej części artykułu przedstawiono szczegółowy opis każdej z tych sekcji.

Aby dowiedzieć się, jak możesz wykorzystać te dane w praktyce, przeczytaj artykuł o Analityce Predyktywnej w SALESmanago >>


2. Predykcja wystąpienia zakupu

Ta sekcja przedstawia wartość predykcji wystąpienia zakupu dla danego Kontaktu, obliczoną na podstawie danych transakcyjnych tego Kontaktu oraz jego wizyt na twojej stronie.

Strzałka na wykresie [A] wskazuje wartość predykcji zakupu dla tego konkretnego Kontaktu, która to wartość może się mieścić w następujących zakresach:

  • Niska – pomiędzy 0 a 25% – jeżeli jest mało prawdopodobne, że Kontakt dokona zakupu,
  • Średnia – pomiędzy 25% a 50% – jeżeli jest mało prawdopodobne, ale bardziej możliwe, że Kontakt dokona zakupu,
  • Wysoka – pomiędzy 50% a 75% – jeżeli jest prawdopodobne, że Kontakt dokona zakupu,
  • Bardzo wysoka – pomiędzy 75% a 100% – jeżeli jest bardzo prawdopodobne, że Kontakt dokona zakupu.

Zauważ, że niezależnie od tego, którą zakładkę Karty Kontaktu odwiedzasz, zawsze możesz zobaczyć miniaturową wersję tego wykresu obok podstawowych informacji o Kontakcie:

Na prawo od wykresu możesz zobaczyć ważne informacje dotyczące historii transakcyjnej tego konkretnego Kontaktu [B]:

  • Najmniejsza wartość transakcji – Najniższa kwota wydana do tej pory przez dany Kontakt na jedną transakcję.
  • Największa wartość transakcji – Najwyższa kwota wydana do tej pory przez Kontakt na jedną transakcję.
  • Średnia wartość transakcji – Średnia kwota wydawana do tej pory przez dany Kontakt na jedną transakcję.

3. Analiza wartości życiowej klienta (CLV) i predykcja churnu

W tej sekcji możesz zobaczyć analizę wartości życiowej klienta (CLV) dla pojedynczego Kontaktu, predykcję wystąpienia churnu oraz szczegółowe informacje dotyczące historii transakcji tego Kontaktu.

[1] Wartość życiowa klienta – Tutaj możesz zobaczyć całkowitą kwotę, jaką dany Kontakt wydał do tej pory w twoim sklepie.

[2] Łączna liczba transakcji – Tutaj możesz zobaczyć, ilu zakupów dany Kontakt dokonał do tej pory w twoim sklepie.

[3] Wykres – Tutaj możesz zobaczyć dane dotyczące predykcji wystąpienia churnu dla danego Kontaktu, w tym:

  • wizualizację danych historycznych pokazującą, w jaki sposób prawdopodobieństwo wystąpienia churnu zmieniało się w przeszłości,
  • obecne prawdopodobieństwo churnu,
  • prawdopodobieństwo churnu w ciągu najbliższych 60 dni.

[A] Legenda – Tutaj możesz zobaczyć, jakie kolory odpowiadają poszczególnym zakresom wartości predykcji churnu oraz w jaki sposób moment zakupu jest zaznaczony na wykresie.

[4] Data pierwszego zakupu – Tutaj możesz zobaczyć, kiedy Kontakt dokonał pierwszego zakupu w twoim sklepie.

[5] Data ostatniego zakupu – Tutaj możesz zobaczyć, kiedy Kontakt dokonał ostatnio zakupu w twoim sklepie.

[6] Średni czas pomiędzy zakupami – Tutaj możesz zobaczyć średnią liczbę dni, które upływają pomiędzy dwoma kolejnymi zakupami dokonywanymi przez ten Kontakt. Wartość ta pozwala oszacować, kiedy dany Kontakt może ponownie dokonać zakupu.

[7] Czas od pierwszego zakupu – Tutaj możesz zobaczyć liczbę dni, które upłynęły od pierwszego zakupu dokonanego przez Kontakt w twoim sklepie do chwili obecnej.

[8] Czas od ostatniego zakupu – Tutaj możesz zobaczyć liczbę dni, które upłynęły od ostatniego zakupu dokonanego przez Kontakt w twoim sklepie do chwili obecnej.

[9] Długość życia klienta – Tutaj możesz zobaczyć liczbę dni, które upłynęły pomiędzy pierwszym a ostatnim zakupem dokonanym przez Kontakt w twoim sklepie.


4. Predykcja atrybucji

Ta sekcja pokazuje, z jakim prawdopodobieństwem poszczególne kanały marketingowe mogą się przyczynić (jako touchpoint) do decyzji zakupowej danego Kontaktu. Widoczna w tej sekcji “pajęczyna” obejmuje większość kanałów marketingowych (bądź ich podkategorii), które można wykorzystywać i którymi można zarządzać za pośrednictwem platformy SALESmanago. Przedstawiane dane są oparte na historii transakcji danego Kontaktu oraz jego wizytach na twojej stronie internetowej.

Jeżeli chcesz określić prawdopodobieństwo dla danego kanału, znajdź go na wykresie i sprawdź kolor odpowiadającej mu kropki. Następnie skorzystaj z legendy [A], aby ustalić wartość predykcji (niska, średnia, wysoka, bardzo wysoka) dla tego konkretnego kanału.

Kanały uwzględnione na wykresie opisano poniżej, zgodnie z ruchem wskazówek zegara, zaczynając od góry:

  • Ramka Rekomendacji [kliknięcie] – Tutaj możesz sprawdzić, z jakim prawdopodobieństwem Kontakt dokona zakupu, jeżeli kliknie Ramkę Rekomendacji stworzoną w SALESmanago i wyświetlaną na twojej stronie.
  • Referrer – Tutaj możesz sprawdzić, z jakim prawdopodobieństwem Kontakt dokona zakupu, jeżeli odwiedzi twoją stronę po kliknięciu na link na innej (zewnętrznej) witrynie.
    Zauważ, że dwa rodzaje linków prowadzących do twojej strony są wyłączone z kategorii Referrer i prezentowane osobno: Reklama Google oraz Wyszukiwarka.
  • Reklama Google [kliknięcie] – Tutaj możesz sprawdzić, z jakim prawdopodobieństwem Kontakt dokona zakupu, jeżeli odwiedzi twoją stronę po kliknięciu na reklamę Google Ads. Reklama Google jest uznawana za źródło, jeżeli jest spełniony jeden z poniższych warunków:
    • referrer to google.com, a docelowy adres URL zawiera parametr /aclk/,
    • referrer to g.doubleclick.net,
    • odwiedzany adres URL na twojej stronie zawiera parametr /gclid/.
    UWAGA: Kliknięcie na reklamę Google nie zostanie zaklasyfikowane ani jako Referrer (zob. powyżej), ani jako Wyszukiwarka (zob. poniżej). Oznacza to, że jeżeli Kontakt kliknie na reklamę Google Ads w wynikach wyszukiwania (tzn. kliknie na link sponsorowany), zostanie to zaklasyfikowane wyłącznie jako kliknięcie na reklamę Google.
  • Web Push z Reguły Automatyzacji [kliknięcie] – Tutaj możesz sprawdzić, z jakim prawdopodobieństwem Kontakt dokona zakupu, jeżeli kliknie powiadomienie Web Push stworzone w SALESmanago i wysłane w ramach Reguły Automatyzacji.
  • SMS masowy [wysyłka] – Tutaj możesz sprawdzić, z jakim prawdopodobieństwem Kontakt dokona zakupu, jeżeli otrzyma wiadomość SMS wysłaną przez SALESmanago jako wysyłka masowa.
  • Web Push masowy [kliknięcie] – Tutaj możesz sprawdzić, z jakim prawdopodobieństwem Kontakt dokona zakupu, jeżeli kliknie na powiadomienie Web Push stworzone w SALESmanago i wysłane jako powiadomienie masowe.
  • E-mail z Reguły Automatyzacji [kliknięcie] – Tutaj możesz sprawdzić, z jakim prawdopodobieństwem Kontakt dokona zakupu, jeżeli kliknie na link w e-mailu stworzonym w SALESmanago i wysłanym w ramach Reguły Automatyzacji.
  • UTM – Tutaj możesz sprawdzić, z jakim prawdopodobieństwem Kontakt dokona zakupu, jeżeli odwiedzi twoją stronę po kliknięciu na link zawierający parametr UTM.
  • E-mail masowy [kliknięcie] – Tutaj możesz sprawdzić, z jakim prawdopodobieństwem Kontakt dokona zakupu, jeżeli kliknie na link w e-mailu stworzonym w SALESmanago i wysłanym jako wysyłka masowa.
  • Web Push z Reguły Automatyzacji [otwarcie] – Tutaj możesz sprawdzić, z jakim prawdopodobieństwem Kontakt dokona zakupu, jeżeli zostanie mu wyświetlone powiadomienie Web Push stworzone w SALESmanago i wysłane w ramach Reguły Automatyzacji.
  • SMS z Reguły Automatyzacji [wysyłka] – Tutaj możesz sprawdzić, z jakim prawdopodobieństwem Kontakt dokona zakupu, jeżeli otrzyma wiadomość SMS wysłaną w ramach Reguły Automatyzacji.
  • SMS z Workflow [wysyłka] – Tutaj możesz sprawdzić, z jakim prawdopodobieństwem Kontakt dokona zakupu, jeżeli otrzyma wiadomość SMS wysłaną w ramach procesu Workflow.
  • Email z Workflow [kliknięcie] – Tutaj możesz sprawdzić, z jakim prawdopodobieństwem Kontakt dokona zakupu, jeżeli kliknie na link w e-mailu stworzonym w SALESmanago i wysłanym w ramach procesu Workflow.

[A] Legenda – Tutaj możesz sprawdzić, jakie wartości procentowe oraz kolory odpowiadają poszczególnym zakresom wartości predykcji.

Jeżeli potrzebujesz więcej informacji na powyższy temat skontaktuj się z nami: support@salesmanago.com +48 533 600 808
Luty 02 2024 Marzec 12 2024