Przydatne linki
SALESmanago pozwala wykorzystać technologię AI do analizowania obrazów w celu identyfikowania produktów wyglądających podobnie do artykułów, które już przyciągnęły uwagę twoich Kontaktów bądź odwiedzających stronę. Rozwiązanie to nie opiera się na metadanych (takich jak kategoria czy cena), lecz identyfikuje podobne produkty na podstawie kształtów, kolorów, wzorów oraz innych cech wizualnych, a w rezultacie pozwala dostarczać bardziej intuicyjne doświadczenie zakupowe.
Technologia rozpoznawania obrazów dostarczana przez SALESmanago może być wykorzystywana na dwa sposoby: do wyświetlania rekomendacji podobnych wizualnie oraz do obsługi wyszukiwania produktów na podstawie przesłanych obrazów. Oba zastosowania sprawdzą się idealnie zwłaszcza w przypadku branż opartych na przekazie wizualnym, takich jak moda, akcesoria, meble czy dom i ogród.

UWAGA: W zależności od twojego planu SALESmanago, opisywane rozwiązania mogą być dostępne za dodatkową opłatą.
Spis treści
1. Podstawowe informacje
Rozwiązania oparte na produktach podobnych wizualnie pomagają dostosować proces odkrywania produktów do intencji zakupowych. Dzięki rekomendacjom opartym na wyglądzie, a nie cechach technicznych, proces zakupowy staje się bardziej intuicyjny, a szanse na konwersję mogą znacząco wzrosnąć.
W SALESmanago możesz wykorzystać technologię rozpoznawania obrazów na dwa sposoby:
- Dostarczaj rekomendacje podobne wizualnie. Ułatwiaj odkrywanie swojej oferty, dostosowuj rekomendacje do indywidualnych gustów i zwiększaj szanse na konwersję. Użyj Architekta Rekomendacji >> do stworzenia dedykowanej strategii rekomendacji zorientowanej na produkty wyglądające podobnie do tych, które już przyciągnęły uwagę poszczególnych odbiorców. W SALESmanago możesz zastosować taką strategię w kampaniach e-mail, powiadomieniach Web Push oraz Ramkach Rekomendacji. Ponadto możesz uzyskać listę produktów podobnych wizualnie za pomocą API, a następnie wykorzystać ją w dowolny sposób, również poza SALESmanago – na przykład we własnych widżetach na stronie czy też w aplikacji mobilnej. Szczegółowe informacje znajdziesz w Sekcji 2 poniżej.
- Umożliwiaj wyszukiwanie produktów na podstawie przesłanego zdjęcia. Wynieś doświadczenia na swojej stronie na wyższy poziom, umożliwiając odwiedzającym wyszukiwanie produktów podobnych do tych, które widzieli gdzie indziej. Zwiększaj zaangażowanie, oferując naturalny, intuicyjny sposób odkrywania twojego asortymentu. Dzięki temu rozwiązaniu użytkownik może przesłać obraz (np. zdjęcie z telefonu komórkowego czy zrzut ekranu) do wyszukiwarki na twojej stronie bądź w twojej aplikacji mobilnej. W odpowiedzi SALESmanago zwróci zestaw podobnie wyglądających produktów z twojego Katalogu Produktowego. Wyszukiwanie produktów na podstawie zdjęcia przybliża twoje eCommerce do nowoczesnych doświadczeń zakupowych oferowanych przez platformy takie jak AliExpress, Amazon czy Zalando. Funkcjonalność ta jest dostępna wyłącznie za pośrednictwem API i obsługuje jedynie Katalogi Produktowe (Feedy Produktowe XML nie są obsługiwane). Szczegółowe informacje znajdziesz w Sekcji 3 poniżej.
Aby aktywować opisywane funkcjonalności na swoim koncie, skontaktuj się z naszym działem Support (support@salesmanago.com), podając następujące informacje:
- w jakiej branży działa twój e-sklep (np. moda, zdrowie i uroda, elektronika, itp.),
- jak przedstawiane są produkty w twoim e-sklepie (czy używasz pojedynczych zdjęć produktów, zdjęć wykonanych pod różnymi kątami, zdjęć katalogowych, zdjęć pokazujących produkty na modelach/modelkach, zdjęć pokazujących produkty w naturalnym otoczeniu, itp.).
Na podstawie dostarczonych informacji wybierzemy model AI, który najlepiej odpowiada twoim potrzebom.
UWAGA: W zależności od twojego planu SALESmanago, opisywane rozwiązania mogą być dostępne za dodatkową opłatą.
Proces aktywacji może potrwać kilka godzin. Poinformujemy cię, gdy zamówione funkcjonalności zostaną aktywowane i będą gotowe do użycia.
Po aktywowaniu rozwiązania będą działać w czasie rzeczywistym.
WAŻNE:
- Aby korzystać z opisywanych rozwiązań w SALESmanago, musisz mieć na swoim koncie Katalog Produktowy lub Feed Produktowy XML – przy czym dedykowane metody API obsługują jedynie Katalogi Produktowe.
- Najlepsze rezultaty osiągniesz, jeżeli zdjęcia produktów w twoim e-sklepie będą zgodne z pewną konwencją (np. wszystkie będą zdjęciami katalogowymi, zdjęciami pokazującymi modeli/modelki czy też zdjęciami w naturalnym otoczeniu). Tego rodzaju konsekwencja pozwala na dokładniejsze porównywanie obrazów.
2. Rekomendacje podobne wizualnie
Rekomendacje podobne wizualnie mogą mieć szereg zastosowań, takich jak:
- Rekomendacje na stronie produktu – Pokazuj produkty podobne do tych aktualnie oglądanych w dedykowanej sekcji na stronie produktu.
- Odzyskiwanie porzuconych koszyków – Polecaj produkty podobne do tych, które odbiorca zostawił w koszyku, w wiadomościach e-mail, powiadomieniach Web Push, Ramkach Rekomendacji lub dowolnych innych rozwiązaniach. Pomagaj w znajdowaniu wymarzonych produktów poprzez pokazanie alternatyw.
Rekomendacje podobne wizualnie możesz skonfigurować za pomocą Architekta Rekomendacji.
Dowiedz się, jak korzystać z Architekta Rekomendacji >>
Po utworzeniu strategii rekomendacji obejmującej produkty podobne wizualnie (zob. Sekcja 2.A. poniżej), możesz ją wdrożyć na różne sposoby, między innymi za pomocą:
- narzędzi SALESmanago – wiadomości e-mail, powiadomień Web Push oraz Ramek Rekomendacji. Wystarczy, że wybierzesz tę strategię w ustawieniach szablonu lub Ramki.
- API – korzystając z dedykowanej metody API v2 >>, możesz uzyskać listę personalizowanych rekomendacji. Dane pozyskane tą metodą mogą być wykorzystywane do wyświetlania rekomendacji w różnych kanałach i narzędziach, również zewnętrznych (niepowiązanych z SALESmanago). Przykładowo, możesz wyświetlać takie rekomendacje w swojej aplikacji mobilnej lub je wydrukować.
Metoda oferująca te same możliwości jest również dostępna dla Frontend SDK >>
2.A. Tworzenie strategii w Architekcie Rekomendacji
Poniżej przedstawiono ogólne instrukcje dotyczące konfigurowania strategii rekomendacji obejmującej produkty podobne wizualnie.
W Architekcie Rekomendacji wybierz scenariusz wyjściowy odpowiedni dla twojej strategii marketingowej, np. Produkty ostatnio oglądane lub Produkty pozostawione w koszyku. Następnie użyj modyfikatora: Zastąp podobnymi produktami, wybierając opcję: Na podstawie wyglądu.

Gotowe! Produkty początkowe (np. produkty pozostawione w koszyku) zostaną zastąpione artykułami o podobnym wyglądzie.
WAŻNE:
- Jeżeli użyjesz modyfikatora Zastąp podobnymi produktami z opcją: Na podstawie wyglądu, rekomendacje podobne wizualnie zostaną dopasowane tylko do jednego produktu ze scenariusza wyjściowego – tego ostatniego (najnowszego).
W przypadku Zdarzeń Zewnętrznych, najnowszym produktem jest pierwszy produkt wymieniony w polu danych Produkty.
W przypadku scenariusza wyjściowego: Produkty ostatnio oglądane, najnowszym produktem może być ten oglądany w danym momencie. W związku z tym, jeżeli chcesz wyświetlać Ramkę Rekomendacji lub podobny widżet na swoich stronach produktowych, rozważ zastosowanie tego scenariusza.
- Po użyciu modyfikatora Zastąp podobnymi produktami z opcją: Na podstawie wyglądu, możesz zastosować również dalsze modyfikatory, zwłaszcza filtry. Natomiast ponowne zastosowanie modyfikatora: Zastąp podobnymi produktami nie jest zalecane, ponieważ w rezultacie wizualne podobieństwo może zostać utracone.
3. Wyszukiwanie produktów na podstawie zdjęcia
Funkcjonalność ta jest dostępna wyłącznie za pośrednictwem API i obsługuje jedynie Katalogi Produktowe (nie obsługuje Feedów Produktowych XML).
Dedykowana metoda API >> pozwala na przesłanie obrazu produktu (w formacie base64) do SALESmanago i otrzymanie w odpowiedzi listy podobnych artykułów ze wskazanego Katalogu Produktowego. Możesz określić, czy lista ma zawierać jedynie identyfikatory produktów czy też pełne dane produktowe.
Zwróconą przez API listę możesz wykorzystać w dowolny sposób, na przykład w wyszukiwarce na swojej stronie internetowej lub w aplikacji mobilnej.