Rekomendacje produktów odgrywają kluczową rolę w marketingu internetowym. Aby wyświetlać swoim odbiorcom rekomendacje produktów, czy to statyczne, czy to dynamiczne, najpierw musisz przesłać dane produktów do SALESmanago. Dane te umożliwiają również analizę popularności produktów oraz segmentację Kontaktów na podstawie dokonywanych zakupów.
SALESmanago oferuje dwie metody przesyłania danych produktowych z twojego sklepu internetowego. Zalecaną metodą są Katalogi Produktowe, które pozwalają przesyłać dane w czasie rzeczywistym za pośrednictwem API.
Przeczytaj o synchronizacji Katalogu Produktowego poprzez wtyczkę eCommerce >>
Alternatywną metodą jest przesłanie Feedu Produktowego XML. W tym artykule wyjaśniono, jak należy przygotować plik XML, aby działał zgodnie z oczekiwaniami i pozwalał w pełni wykorzystać potencjał twoich danych.
Spis treści
- Podstawowe informacje
- Ograniczenia plików XML
- Narzędzia do generowania plików XML
- Wymagania techniczne
- Obowiązkowe i zalecane pola danych
- Obsługa wariantów produktów
- Dodatkowe zasoby
- Często zadawane pytania (FAQ)
1. Podstawowe informacje
Dane produktów są równie istotne dla skutecznego marketingu, co dane Kontaktów. W SALESmanago dane produktowe są potrzebne do korzystania z następujących funkcjonalności:
- Rekomendacje produktów:
- W e-mailach
- W dynamicznych powiadomieniach Web Push
- Na stronie (Ramki Rekomendacji)
- W Centrum Preferencji
- W Live Chacie
- W Personal Shopping Inbox
- Analiza transakcyjna
- Dynamiczna segmentacja
Jednym ze sposobów przesyłania danych produktowych do SALESmanago jest wgranie Feedu Produktowego XML. XML (Extensible Markup Language) to elastyczny format wymiany danych powszechnie stosowany do strukturyzowania i przechowywania informacji o produktach.
Aby przesłać plik XML do SALESmanago, należy podać stały (niezmienny) adres URL, pod którym plik jest dostępny. Następnie należy zmapować (dopasować) pola danych zawarte w pliku do pól danych SALESmanago. Po zakończeniu konfiguracji, SALESmanago automatycznie odświeża plik w wybranych odstępach czasu (na przykład co dwie godziny), aby wszelkie zmiany w danych produktowych były odzwierciedlone w rekomendacjach i analityce.
Przeczytaj ten artykuł, aby dowiedzieć się, jak przygotować plik XML do przesłania do SALESmanago.
UWAGA: Jeżeli wolisz aktualizować dane produktów w czasie rzeczywistym, rozważ wdrożenie Katalogów Produktowych – nowoczesnej alternatywy dla Feedów Produktowych XML. Katalogi Produktowe pozwalają korzystać z funkcjonalności SALESmanago, które nie są dostępne dla Feedów Produktowych XML, takich jak:
- Kolekcje Produktów >>
- Zdarzenie Workflow: Cena produktu uległa obniżeniu >>
- Zdarzenie Workflow: Produkt znów jest dostępny >>
2. Ograniczenia plików XML
Feedy Produktowe XML nie są tak elastyczne jak Katalogi Produktowe. Jeżeli zdecydujesz się na tę metodę przesyłania danych produktowych do SALESmanago, pamiętaj o następujących ograniczeniach:
- Opóźnienia w aktualizacji: Feedy Produktowe XML nie są odświeżane w czasie rzeczywistym. SALESmanago może ponownie pobierać (odświeżać) dane produktowe nie częściej niż co 2 godziny. W międzyczasie dane wyświetlane w komunikatach wysyłanych za pośrednictwem SALESmanago mogą nie być w pełni aktualne.
Ponadto narzędzie, którego używasz do generowania i aktualizowania pliku XML, może przetwarzać dane z opóźnieniem. Opóźnienia te mogą się kumulować z opóźnieniami wynikającymi z częstotliwości odświeżania w SALESmanago.
Jeżeli twój model biznesowy wymaga częstych aktualizacji danych o produktach, rozważ używanie Katalogów Produktowych zamiast Feedów Produktowych XML.
- Brak dodatkowych pól: Feedy Produktowe XML nie obsługują przesyłania dodatkowych pól danych do SALESmanago. Oznacza to brak możliwości przesyłania np. wielu zdjęć tego samego produktu, co jest przydatne w przypadku rekomendacji produktów podobnych wizualnie.
- Mapowanie danych: Pola danych w twoim pliku XML muszą zostać zmapowane (dopasowane) do odpowiednich pól danych SALESmanago. Jeżeli twoje dane mają prostą strukturę, możesz skorzystać z AI Sidekick, aby przeprowadzić mapowanie samodzielnie. Jeżeli jednak pola danych w twoim pliku XML nie mają bezpośrednich odpowiedników w SALESmanago (np. wymagają podziału lub scalenia), mapowanie musi zostać wykonane przez nasz zespół Technical Support. Proces ten może potrwać kilka dni roboczych.
Zob. również Sekcję 4 poniżej, gdzie znajdziesz listę wymogów technicznych, które musi spełniać twój plik XML.
3. Narzędzia używane do wygenerowania pliku XML
SALESmanago oferuje elastyczną metodę mapowania, dlatego jeżeli masz już plik XML z danymi produktowymi, prawdopodobnie będziesz w stanie z powodzeniem go przesłać i zmapować. Możesz na przykład ponownie wykorzystać plik XML wygenerowany dla platform takich jak:
- Google Merchant Center (Google Shopping)
- Facebook Catalog (Meta Commerce Manager)
- Amazon Marketplace
Jeżeli nie masz jeszcze pliku XML lub jeżeli twój plik nie jest zgodny z wymaganiami SALESmanago, możesz wygenerować plik XML za pomocą następujących metod:
- Wbudowana funkcjonalność twojej platformy eCommerce – Wiele platform oferuje proste narzędzia czy też kreatory, które pozwalają na wygenerowanie pliku XML przeznaczonego do wykorzystania w innych systemach.
- Wtyczka zewnętrzna – Większość platform eCommerce oferuje wtyczki bądź rozszerzenia umożliwiające łatwe wygenerowanie pliku XML na podstawie twojej bazy danych. Odwiedź appstore twojej platformy i spróbuj wyszukać wtyczkę typu „XML generator”.
- Indywidualne rozwiązanie – Jeżeli twój sklep internetowy jest oparty na unikalnym kodzie, możesz poprosić swój zespół deweloperski o stworzenie narzędzia do generowania feedu produktowego. Jeżeli jednak konieczne jest jakiekolwiek programowanie, warto rozważyć wdrożenie Katalogów Produktowych.
4. Wymagania techniczne
Aby zapewnić bezproblemową integrację z SALESmanago, twój plik XML musi spełniać następujące wymagania techniczne:
- Plik XML musi być zakodowany w systemie UTF-8 lub Windows-1250.
- Plik XML musi być dostępny pod stałym (niezmiennym) adresem URL.
- Plik musi być zgodny ze standardem XML. Możesz to zweryfikować za pomocą walidatora XML, na przykład: https://www.xmlvalidation.com/, https://www.w3schools.com/Xml/xml_validator.asp czy też https://developers.google.com/merchant-review-feeds/xmlvalidation.
-
Plik XML musi być dostępny z adresów IP SALESmanago. W tym celu dodaj adresy IP SALESmanago do swojej whitelisty.
Zobacz listę adresów IP SALESmanago >>
Dowiedz się, jak dodawać adresy IP SALESmanago do whitelisty Cloudflare >>
- Plik XML powinien być generowany cyklicznie, a nie w odpowiedzi na żądanie SALESmanago. W przeciwnym razie Feed może być przetwarzany mniej wydajnie.
5. Obowiązkowe i zalecane pola danych
Poniżej znajdziesz listę wszystkich pól danych, jakie mogą się znaleźć w Feedzie Produktowym XML, podzielonych na obowiązkowe, zalecane i opcjonalne.
Pole | Opis | Ograniczenia | Obowiązkowe? |
---|---|---|---|
ID Produktu | Unikalny identyfikator produktu. Może to być identyfikator produktu z twojej platformy eCommerce, kod SKU, kod EAN bądź inna unikalna wartość. |
Maks. 32 znaki Musi być unikalne |
Obowiązkowe |
Nazwa | Nazwa produktu, zazwyczaj towarzysząca zdjęciu przy wyświetlaniu rekomendacji. | Maks. 100 znaków | Obowiązkowe |
Główna kategoria | Główna (bezpośrednia) kategoria, do której należy produkt, na przykład „Dekolt trójkątny” w ścieżce: Moda → Mężczyźni → Koszulki → Dekolt trójkątny → Produkt. | Maks. 200 znaków | Obowiązkowe |
Cena | Standardowa cena produktu. UWAGA: Wszelkie zniżki i rabaty powinny być wdrażane za pomocą pola danych „cena promocyjna”. |
Wartość numeryczna Maks. 2 miejsca po przecinku |
Obowiązkowe |
URL produktu | Adres URL strony produktu w twoim e-sklepie. Każdy produkt musi mieć unikalny adres URL (zob. Sekcja 6 poniżej). Adresy URL produktów są używane w rekomendacjach do dopasowywania ostatnio oglądanych produktów do indywidualnych odbiorców. |
Maks. 512 znaków Musi być unikalny |
Obowiązkowe |
URL obrazu | Służy do wyświetlania zdjęcia produktu w rekomendacjach. Obrazy nie są pobierane przez SALESmanago, a wyświetlane bezpośrednio z twojego serwera. | Maks. 512 znaków | Obowiązkowe |
Dostępność | Status dostępności produktu: określa, czy produkt jest obecnie dostępny czy też nie. Służy do wykluczania niedostępnych produktów z rekomendacji. | Wartość logiczna (yes/no, 0/1, true/false) | Zalecane |
Cena promocyjna | Niestandardowa (obniżona) cena produktu. Jeżeli to pole jest puste, obowiązuje standardowa cena określona w polu „cena”. |
Wartość numeryczna Maks. 2 miejsca po przecinku |
Zalecane |
Ilość | Liczba dostępnych sztuk produktu. Jeżeli wartość tego pola wynosi „0”, system uznaje produkt za niedostępny. |
Liczba całkowita | Zalecane |
Marka | Marka produktu. | Maks. 512 znaków | Opcjonalne |
Kategorie | Lista dodatkowych kategorii. Zalecane jest uwzględnienie na tej liście również głównej (bezpośredniej) kategorii. Kategorie muszą być oddzielone przecinkami (bez spacji), na przykład: okrycia_wierzchnie,kurtki. |
Maks. 512 znaków | Opcjonalne |
Kolor | Kolor produktu. Wskazówki dotyczące wariantów produktów znajdziesz w Sekcji 6 poniżej. |
Maks. 40 znaków | Opcjonalne |
Opis | Marketingowy opis produktu, wyjaśniający jego funkcję i/lub podkreślający zalety. | Maks. 1024 znaki | Opcjonalne |
Płeć | Płeć, dla której jest przeznaczony dany produkt. Użyj jednej z następujących wartości: -1 – Niezdefiniowana 0 – Kobiety 1 – Mężczyźni 2 – Inne 3 – Dzieci 4 – Unisex |
Liczba całkowita | Opcjonalne |
Producent | Producent produktu. | Maks. 100 znaków | Opcjonalne |
Popularność | Popularność produktu, definiowana indywidualnie przez każdego klienta SALESmanago. Zalecany zakres to od 1 do 100. Popularność może być również wyrażona liczbą zakupów produktu. |
Liczba całkowita | Opcjonalne |
Pora roku | Pora roku, na którą jest przeznaczony dany produkt. | Maks. 40 znaków | Opcjonalne |
Bestseller | Status popularności produktu: określa, czy produkt jest „bestsellerem” czy też nie. | Wartość logiczna (yes/no, 0/1, true/false) | Opcjonalne |
Nowy produkt | Status nowości produktu: określa, czy produkt jest „nowy” czy też nie. | Wartość logiczna (yes/no, 0/1, true/false) | Opcjonalne |
Szczegóły 1-5 | Dodatkowe informacje o produkcie, których nie można przesłać za pomocą innych pól danych. Pola te są kluczowe dla skutecznych i spersonalizowanych rekomendacji. Podczas tworzenia strategii rekomendacji możesz wykorzystywać te pola do filtrowania, wykluczania i sortowania produktów. Przykładowo, jeżeli w jednym z tych pól przechowujesz rozmiary produktów, możesz rekomendować produkty w tym samym rozmiarze, co ostatnio oglądane. Jeżeli używasz jednego z tych pól do przechowywania marży sprzedaży (w procentach), możesz priorytetyzować wyświetlanie produktów, które przynoszą największy zysk. |
Maks. 512 znaków dla każdego szczegółu | Opcjonalne |
6. Obsługa wariantów produktów
Produkty mogą mieć warianty, najczęściej w oparciu o kolor, wzór lub rozmiar. Przykładowo, bluzka (produkt-„rodzic”) może być dostępna w pięciu różnych kolorach (produkty-„dzieci”).
Różne platformy eCommerce obsługują warianty produktów na różne sposoby. Aby zapewnić uniwersalne i zarazem proste rozwiązanie, SALESmanago stosuje płaską strukturę produktów, w której wszystkie produkty są traktowane jednakowo (bez hierarchii rodzic-dziecko). W związku z tym każdy wariant produktu, który chcesz uwzględniać w rekomendacjach i sprzedawać, powinien mieć unikalny identyfikator produktu (ID) oraz unikalny adres URL.
WSKAZÓWKA: Jeżeli masz wątpliwości, czy dany produkt powinien zostać przesłany do SALESmanago, sprawdź, czy posiada własny identyfikator produktu (ID) oraz własną stronę (adres URL). Jeżeli tak, prawdopodobnie powinien zostać uwzględniony w pliku XML.
Niektóre platformy eCommerce tworzą wirtualne produkty nadrzędne (“rodziców”), które nie są wyświetlane w sklepie internetowym ani w wynikach wyszukiwania. W zależności od twojej strategii, dobrym pomysłem może być przesyłanie również tych produktów i wyświetlanie ich w rekomendacjach zamiast wielu wariantów jednocześnie.
Architekt Rekomendacji SALESmanago >> umożliwia tworzenie zaawansowanych strategii rekomendacji, w których możesz precyzyjnie określić, jak będą traktowane warianty produktów.
WSKAZÓWKA: Przechowuj ID “rodzica” w jednym ze szczegółów, aby łatwo wykluczać warianty lub produkty nadrzędne z rekomendacji, korzystając z filtra „zawiera / nie zawiera”.
7. Zasoby
- Zobacz przykładowy plik XML >>, aby sprawdzić, jak powinna wyglądać poprawna struktura XML.
- Skorzystaj z narzędzia Google >>, aby zweryfikować, czy Twój plik XML jest zgodny z wymaganiami Google Shopping.
- Dowiedz się, jak dodać adresy IP SALESmanago do whitelisty w Cloudflare >>
- Poniżej znajdziesz listę wtyczek do generowania plików XML, które często okazują się kompatybilne z SALESmanago:
- Shopify: Simprosys, Exporto
- PrestaShop: Google Shopping, XML Feeds Pro, PriceWars II
- Magento 2: Amasty
- WooCommerce: Google Shopping, Social Sites
- OpenCart 3: GLAMI feed generator > 3.0 + PiXel, Marketplace xml feed pro
- Shoper: Google Shopping, Ceneo, Skąpiec
8. Często zadawane pytania (FAQ)
Co zrobić, jeśli mój plik XML nie przechodzi walidacji (czy to w narzędziu zewnętrznym, czy to podczas mapowania przez AI Sidekick)?
Sprawdź poprawność kodowania, strukturę tagów oraz zgodność pól z wymaganiami (zob. tabelę w Sekcji 5 powyżej).
Jak często odświeżane są Feedy Produktowe XML?
Feedy Produktowe XML mogą być aktualizowane nie częściej niż co 2 godziny. Jeżeli potrzebujesz częstszych aktualizacji danych produktowych, rozważ korzystanie z Katalogów Produktowych.
Co zrobić, jeśli plik XML jest niedostępny z IP SALESmanago?
Upewnij się, że adres URL pliku jest stały (nie ulega zmianom). Dodaj adresy IP SALESmanago do twojej whitelisty bądź sprawdź ich poprawność.
Jak mogę przesyłać do SALESmanago dodatkowe dane produktowe?
SALESmanago pozwala przesyłać dodatkowe dane w polach “szczegół”. Możesz zdefiniować maksymalnie 5 szczegółów. Jeżeli potrzebujesz więcej dodatkowych pól, rozważ korzystanie z Katalogów Produktowych.
Co zrobić, jeśli automatyczne mapowanie za pomocą AI Sidekick nie działa lub działa tylko częściowo?W takim wypadku skontaktuj się z nami pod adresem: support@salesmanago.com.