E-maile, które wysyłasz, często są zagrożone możliwością wylądowania w folderze spam, lub co gorsza – umieszczenia nadawcy na czarnej liście. Zobacz, jak działają dostawcy usług internetowych, aby upewnić się, że unikasz częstych błędów i dowiedzieć się, jak poprawić kondycję swojej listy.
Spis treści:
- Rola dostawców poczty e-mail (ISP)
- Czarna lista
- Analiza współczynnika odrzuceń i spam trapy
- W jaki sposób poprawić jakość swojej bazy danych?
1. Rola dostawców poczty e-mail (ISP)
ISP jest odpowiedzialny za największą część procesu dostarczania wiadomości. W wyniku ciągłego wzrostu ruchu emailowego, ISP wprowadzają coraz bardziej zaawansowane filtry, by dostanie się do skrzynki odbiorczej klienta było jeszcze bardziej utrudnione dla podmiotów, które nie robią tego zgodnie z zasadami, m.in są to:
- limity wysyłania – ograniczanie możliwości wysyłania maili, w zależności od ilości i/lub wagi wiadomości,
- paczkowanie wiadomości – domyślne wysyłanie wiadomości do folderu śmieci lub spamu,
- czarna lista – email wysłany z serwera lub domeny umieszczonej na czarnej liście nie ma szans wylądować w skrzynce odbiorcy,
- blokady – występuje po otrzymaniu zbyt wielu skarg na spam lub zbyt wielu twardych odbić
2. Czarna lista
W temacie blacklistingu ISP mają możliwość wyboru narzędzi do tworzenia czarnych list. Istnieją dwa rodzaje:
- niestandardowe filtry spamu ISP oceniają zebrane informacje za pomocą filtrów treści w systemie „ważonym” z wystarczającą liczbą punktów spamu dla każdego przypadku złego zachowania,
- publiczne czarne listy działają we współpracy z wieloma ISP, z którymi wymieniają się informacjami o nadawcach. ISP stara się nie przekazywać wiadomości spamerskich swoim użytkownikom, a nawet tworzą czarne listy, na które trafiają adresy z większą liczbą informacji zwrotnych o spamerskiej aktywności.
Jeśli wynik spamu stanie się zbyt wysoki, wiadomości natychmiast trafiają do folderu kosza lub mogą być odesłane z powrotem do nadawcy.
3. Analiza współczynnika odrzuceń i spam trapy
Wysłanie wiadomości nie oznacza wcale, że trafi ona pomyślnie do skrzynki odbiorczej klienta. Zawsze istnieje możliwość, że wiadomość odbije się od skrzynki. Istnieją dwa rodzaje odbić, które można mierzyć:
- twarde zwrotki – trwałe niepowodzenie w dostarczaniu, na przykład gdy e-mail nie istnieje, jest nieprawidłowy lub serwer nie istnieje,
- miękkie zwrotki – tymczasowa awaria dostarczalności spowodowana np. pełną skrzynką odbiorczą, zbyt dużym plikiem e-mail, nagłym wzrostem liczby wysyłanych wiadomości lub zbyt wysoką częstotliwością komunikacji dla danego poziomu aktywności użytkownika.
Pułapka spamowa – Jest to po prostu stary, przetworzony e-mail założony przez ISP lub publiczne czarne listy, który nie jest aktywnie używany przez prawdziwą osobę. Służy przede wszystkim do wykrywania nadawców e-mail, którzy próbują wysyłać wiadomości do niezweryfikowanych, czy nieaktywnych użytkowników. Każdy nadawca musi upewnić się, że pułapki spamowe nie znajdują się na jego liście mailingowej, w innym przypadku może to znacznie obniżyć jego reputację.
4. W jaki sposób poprawić jakość swojej bazy danych?
Oto co możesz zrobić, aby utrzymać swoje listy e-mailowe w dobrej kondycji:
- używaj double opt-in,
- pozwól odbiorcom zrezygnować z subskrypcji,
- dostosuj częstotliwość kampanii do zaangażowania indywidualnego klienta,
- nie używaj niezweryfikowanych list mailingowych (wiąże się to z ryzykiem obecności spam trapów),
- automatycznie usuwaj z listy adresy, przy których występuje twarde odbicie,
- korzystaj z systemów posiadających integrację z mechanizmem feedback loop, aby zmniejszyć oznaczania wiadomości jako spam.