Odpowiednia baza kontaktów, do których będziesz wysyłać swoje kampanie ma ogromny wpływ na twoją dostarczalność. Dowiedz się jak skutecznie pozyskiwać kontakty, zarządzać swoją bazą oraz wysyłać e-maile w możliwie najbardziej efektywny sposób.
Spis treści:
- Budowanie bazy kontaktów
- Skuteczne pozyskiwanie kontaktów
- Utrzymanie przejrzystości bazy adresów e-mail
- Efektywna wysyłka e-maili
- Dlaczego kupowanie bazy adresów e-mail jest nieopłacalne
1. Budowanie bazy kontaktów
Stworzenie listy e-mailowej pełnej zaangażowanych subskrybentów będzie pierwszym krokiem, a jednocześnie jednym z najbardziej efektywnych elementów twojej kampanii mailingowej. Najskuteczniejszym sposobem na wzrost liczby subskrybentów jest stworzenie przekonujących sposobów prowadzących do zapisania się do otrzymywania twoich treści. Jednak aby lista była aktualna i istotna dla twojego biznesu, musisz o nią stale dbać, usuwając nieaktywne lub niedziałające adresy oraz zapewnić prawidłową segmentację klientów.
2. Skuteczne pozyskiwanie kontaktów
Istnieje wiele sposobów na zbieranie adresów e-mail od swoich klientów:
- Użyj dostosowanych pop-upów z możliwością zapisu – dobrze wyselekcjonowany, dobrze umiejscowiony i dobrze zaprojektowany pop-up szybko spowoduje wzrost liczby subskrypcji.
- Zaoferuj coś w zamian za adres e-mail – jeśli możesz dostarczyć klientowi treści, które uzna za atrakcyjne, możesz być pewien, że w zamian za to przekaże ci adres e-mail.
- Zapewnij kilka miejsc, poprzez które użytkownik może się zapisać – nie tylko stronę główną, ale także boczny pasek na blogu, pop-up, stronę kontaktową.
- Stosuj strony landingowe – kiedy klient zostaje przekierowany na twoją stronę z zewnętrznego źródła i kliknie link, aby dowiedzieć się więcej o twojej firmie, upewnij się, że dotrze bezpośrednio na stronę docelową, która zachęci go do zasubskrybowania.
- Produkty promocyjne – możesz promować swoje produkty promocyjne (takie jak filmy, PDFy, infografiki) na swojej stronie internetowej, w kanałach social media lub za pomocą reklamy display.
- Wykorzystaj swoje media społecznościowe – umieść pola umożliwiające zapis do subskrypcji mailowej w mediach społecznościowych i na blogu.
Wykorzystanie powyższych wskazówek w swojej kampanii mailingowej na pewno wyjdzie ci na dobre, jeśli e-mail podany przez użytkownika jest prawdziwy, a on sam wyraża pełną zgodę na otrzymywanie wiadomości. To właśnie dlatego musisz skupić się na podwójnym potwierdzeniu.
Podwójne potwierdzenie (double opt-in) wymaga od nowego subskrybenta poświadczenia, że faktycznie wypełnił formularz. Po podaniu adresu e-mail w formularzu, na adres wypełniającego wysyłana jest automatycznie wygenerowana wiadomość z linkiem aktywacyjnym. Po kliknięciu tego linku odblokowana zostanie możliwość dostarczania wiadomości na dany adres. Wybierając double opt-in, masz pewność, że osoba, która została dodana do listy, rzeczywiście chce otrzymywać twoje maile. Wpływa to pozytywnie na dostarczalność i jakość listy mailingowej.
3. Utrzymanie przejrzystości bazy adresów e-mail
Aby upewnić się, że twoja lista mailingowa jest zawsze gotowa do użycia, powinieneś zadbać o jej ogólny stan:
- Usuń błędne i nieaktywne kontakty – wysłanie e-maila wcale nie oznacza, że wyląduje on w skrzynce odbiorczej klienta. Zawsze istnieje możliwość, że wiadomość „odbije się” od odbiorcy. Wskaźnik bounce rate można podzielić na hard bounces (stałe niepowodzenia w dostarczaniu, np. gdy adres e-mail nie istnieje) oraz soft bounces (tymczasowe niepowodzenia w dostarczaniu, np. gdy skrzynka odbiorcza jest pełna). W ten sposób otrzymujesz sygnał o tym, czy e-mail jest aktywny i poprawny.
- Pozbądź się adresów wskazujących rolę – adresy ról to administracyjne konta emailowe, służące firmom do gromadzenia przychodzących wiadomości, które powinny być obsługiwane przez konkretną grupę lub dział, np. info@, help@, marketing@, admin@ i tak dalej.
4. Efektywna wysyłka e-maili
Kluczowe w strategii marketingowej jest wychodzenie naprzeciw potrzebom klientów. Segmentacja pomaga w kierowaniu masowych kampanii do mniejszych grup kontaktów o podobnych preferencjach, dzięki czemu zwiększa skuteczność i retencję klientów. Segmentację listy e-mail można przeprowadzić w oparciu o:
- Zachowanie – możesz śledzić kiedy i jakie artykuły, produkty oraz kategorie przegląda klient na stronie, aby dostosować treść i częstotliwość komunikatów.
- Historię zakupów – dostosuj treści kampanii na podstawie tego, jakie produkty klient kupił wcześniej.
- Reakcje na poprzednie kampanie – modyfikuj częstotliwości kampanii na podstawie ilości otwarć kampanii w danym czasie.
Dzięki takiemu podejściu utrzymasz zainteresowanie klientów na dłużej, zmniejszysz odsetek rezygnacji z subskrypcji, a także zwiększysz podstawowe wskaźniki, takie jak OR i CTR. Jest to niezwykle istotne, ponieważ pozytywne opinie na temat kampanii nadają wiarygodności tobie jako nadawcy, a tym samym polepszają twoją dostarczalność.
5. Dlaczego kupowanie bazy adresów e-mail jest nieopłacalne
Rozpoczynając misję budowania listy e-mailowej tak rozległej, jak to możliwe, na pewno natkniesz się na „okazję” zakupu listy od tzw. firmy third-party. Dlaczego nie powinieneś z niej skorzystać?
To ryzykowny biznes – kupując taką listę możesz łatwo wpaść w pułapkę spamu i zostać wpisanym na listę odrzuconych nadawców.
Raczej nie pomoże ci to w realizacji celów email marketingowych, ponieważ osoby, do których należą kupione kontakty z listy, nie będą zainteresowane wysyłanymi przez ciebie treściami. Dlatego, mimo że będziesz miał mnóstwo adresów, nie będziesz w stanie zrobić z nimi nic pożytecznego.