Zrozumienie dostarczalności wiadomości e-mail

Aby lepiej zrozumieć dostarczalność wiadomości, kluczowa jest wiedza na temat tego, kto jest w nią zaangażowany i jak wygląda droga kampanii e-mailowej. Dowiedz się, jakie etapy musi przejść wiadomość, aby ostatecznie trafić do odbiorcy. 


Spis treści

  1. Kto jest zaangażowany w proces dostarczalności?
  2. Droga kampanii mailingowej

1. Kto jest zaangażowany w proces dostarczalności?

W procesie dostarczania wiadomości e-mail biorą udział cztery podmioty – nadawcy, dostawcy usług e-mailowych (ESP), dostawcy poczty e-mail (ISP) oraz odbiorcy. 

  • Nadawca

Nadawca to firma lub osoba, która planuje wysyłkę wiadomości e-mail.

W zależności od tego, czy pierwotny nadawca ma własną infrastrukturę poczty e-mail, czy nie, wiadomość może zawierać różne dane nadawcy: 

    • koperta „od” – ten adres jest wyświetlany w skrzynce odbiorców,
    • adres „od” – wskazuje infrastrukturę odpowiedzialną za wysyłanie wiadomości.
  • ESP

Dostawca usług mailingowych (ESP) to firma oferująca usługi masowego wysyłania wiadomości e-mail. Oprócz infrastruktury używanej do fizycznej wysyłki kampanii posiadają również funkcje pomagające w projektowaniu, personalizacji i analizie kampanii e-mailowej. 

Z punktu widzenia dostarczalności, ważną częścią oferty ESP jest proces rozgrzewania adresu IP związany z dobrą reputacją wysyłającego.

SALESmanago jest dobrym przykładem ESP. 

  • ISP

Dostawca poczty e-mail (ISP) to firma oferująca usługi poczty e-mail. Każdy ISP bez względu na rozmiar, może posiadać własny system antyspamowy i raportowania tzw. czarnej listy, na której znajdują się nadawcy, którzy stosują niedozwolone praktyki mailingowe.

Firmy mogą posiadać własną infrastrukturę poczty e-mail i nie muszą korzystać z usług zewnętrznych ISP. W takim przypadku stosują własne zasady filtrowania przychodzących wiadomości e-mail. 

  • Odbiorca

Odbiorca to osoba, która wyraziła zgodę na otrzymywanie wiadomości e-mail. 

Odbiorcy mogą korzystać z prywatnej, indywidualnej lub biznesowej skrzynki odbiorczej, a także stosować indywidualne filtry, instalować systemy blokujące reklamy lub zdecydować o rezygnacji z subskrypcji w pełni dostosowując skrzynkę odbiorczą pod siebie.


2. Droga kampanii mailingowej

Do zrozumienia co wpływa na to czy odbiorca odczyta twoją wiadomość, potrzebna jest szczegółowa analiza zasad i dobrych praktyk na każdym etapie realizacji wysyłki – od budowania listy mailingowej, poprzez tworzenie i nadanie wiadomości, po ich analitykę i ostateczną ocenę odbiorcy.

Aby kampania dotarła do odbiorców, następujące kroki powinny zostać podjęte:

Jeżeli potrzebujesz więcej informacji na powyższy temat skontaktuj się z nami: support@salesmanago.com +48 533 600 808
Luty 02 2024 Marzec 12 2024