Podstawowe techniki budowania listy mailingowej

Odpowiednia baza kontaktów, do których będziesz wysyłać swoje kampanie ma ogromny wpływ na twoją dostarczalność. Dowiedz się jak skutecznie pozyskiwać kontakty, zarządzać swoją bazą oraz wysyłać e-maile w możliwie najbardziej efektywny sposób.


Spis treści:

  1. Budowanie bazy kontaktów
  2. Skuteczne pozyskiwanie kontaktów
  3. Utrzymanie przejrzystości bazy adresów e-mail
  4. Efektywna wysyłka e-maili
  5. Dlaczego kupowanie bazy adresów e-mail jest nieopłacalne

1. Budowanie bazy kontaktów

Stworzenie listy e-mailowej pełnej zaangażowanych subskrybentów będzie pierwszym krokiem, a jednocześnie jednym z najbardziej efektywnych elementów twojej kampanii mailingowej. Najskuteczniejszym sposobem na wzrost liczby subskrybentów jest stworzenie przekonujących sposobów prowadzących do zapisania się do otrzymywania twoich treści. Jednak aby lista była aktualna i istotna dla twojego biznesu, musisz o nią stale dbać, usuwając nieaktywne lub niedziałające adresy oraz zapewnić prawidłową segmentację klientów. 


2. Skuteczne pozyskiwanie kontaktów

Istnieje wiele sposobów na zbieranie adresów e-mail od swoich klientów: 

  • Użyj dostosowanych pop-upów z możliwością zapisu – dobrze wyselekcjonowany, dobrze umiejscowiony i dobrze zaprojektowany pop-up szybko spowoduje wzrost liczby subskrypcji.
  • Zaoferuj coś w zamian za adres e-mail – jeśli możesz dostarczyć klientowi treści, które uzna za atrakcyjne, możesz być pewien, że w zamian za to przekaże ci adres e-mail. 
  • Zapewnij kilka miejsc, poprzez które użytkownik może się zapisać nie tylko stronę główną, ale także boczny pasek na blogu, pop-up, stronę kontaktową.
  • Stosuj strony landingowe – kiedy klient zostaje przekierowany na twoją stronę z zewnętrznego źródła i kliknie link, aby dowiedzieć się więcej o twojej firmie, upewnij się, że dotrze bezpośrednio na stronę docelową, która zachęci go do zasubskrybowania.
  • Produkty promocyjne – możesz promować swoje produkty promocyjne (takie jak filmy, PDFy, infografiki) na swojej stronie internetowej, w kanałach social media lub za pomocą reklamy display.
  • Wykorzystaj swoje media społecznościowe – umieść pola umożliwiające  zapis do subskrypcji mailowej w mediach społecznościowych i na blogu.

Wykorzystanie powyższych wskazówek w swojej kampanii mailingowej na pewno wyjdzie ci na dobre, jeśli e-mail podany przez użytkownika jest prawdziwy, a on sam wyraża pełną zgodę na otrzymywanie wiadomości. To właśnie dlatego musisz skupić się na podwójnym potwierdzeniu

Podwójne potwierdzenie (double opt-in) wymaga od nowego subskrybenta poświadczenia, że faktycznie wypełnił formularz. Po podaniu adresu e-mail w formularzu, na adres wypełniającego wysyłana jest automatycznie wygenerowana wiadomość z linkiem aktywacyjnym. Po kliknięciu tego linku odblokowana zostanie możliwość dostarczania wiadomości na dany adres. Wybierając double opt-in, masz pewność, że osoba, która została dodana do listy, rzeczywiście chce otrzymywać twoje maile. Wpływa to pozytywnie na dostarczalność i jakość listy mailingowej.


3. Utrzymanie przejrzystości bazy adresów e-mail

Aby upewnić się, że twoja lista mailingowa jest zawsze gotowa do użycia, powinieneś zadbać o jej ogólny stan:

  • Usuń błędne i nieaktywne kontakty – wysłanie e-maila wcale nie oznacza, że wyląduje on w skrzynce odbiorczej klienta. Zawsze istnieje możliwość, że wiadomość „odbije się” od odbiorcy. Wskaźnik bounce rate można podzielić na hard bounces (stałe niepowodzenia w dostarczaniu, np. gdy adres e-mail nie istnieje) oraz soft bounces (tymczasowe niepowodzenia w dostarczaniu, np. gdy skrzynka odbiorcza jest pełna). W ten sposób otrzymujesz sygnał o tym, czy e-mail jest aktywny i poprawny. 
  • Pozbądź się adresów wskazujących rolę – adresy ról to administracyjne konta emailowe, służące firmom do gromadzenia przychodzących wiadomości, które powinny być obsługiwane przez konkretną grupę lub dział, np. info@, help@, marketing@, admin@ i tak dalej. 

4. Efektywna wysyłka e-maili

Kluczowe w strategii marketingowej jest wychodzenie naprzeciw potrzebom klientów. Segmentacja pomaga w kierowaniu masowych kampanii do mniejszych grup kontaktów o podobnych preferencjach, dzięki czemu zwiększa skuteczność i retencję klientów. Segmentację listy e-mail można przeprowadzić w oparciu o:

  • Zachowanie – możesz śledzić kiedy i jakie artykuły, produkty oraz kategorie przegląda klient na stronie, aby dostosować treść i częstotliwość komunikatów.
  • Historię zakupów – dostosuj treści kampanii na podstawie tego, jakie produkty klient kupił wcześniej.
  • Reakcje na poprzednie kampanie – modyfikuj częstotliwości kampanii na podstawie ilości otwarć kampanii w danym czasie.

Dzięki takiemu podejściu utrzymasz zainteresowanie klientów na dłużej, zmniejszysz odsetek rezygnacji z subskrypcji, a także zwiększysz podstawowe wskaźniki, takie jak OR i CTR. Jest to niezwykle istotne, ponieważ pozytywne opinie na temat kampanii nadają wiarygodności tobie jako nadawcy, a tym samym polepszają twoją dostarczalność. 


5. Dlaczego kupowanie bazy adresów e-mail jest nieopłacalne

Rozpoczynając misję budowania listy e-mailowej tak rozległej, jak to możliwe, na pewno natkniesz się na „okazję” zakupu listy od tzw. firmy third-party. Dlaczego nie powinieneś z niej skorzystać?

To ryzykowny biznes – kupując taką listę możesz łatwo wpaść w pułapkę spamu i zostać wpisanym na listę odrzuconych nadawców. 

Raczej nie pomoże ci to w realizacji celów email marketingowych, ponieważ osoby, do których należą kupione kontakty z listy, nie będą zainteresowane wysyłanymi przez ciebie treściami. Dlatego, mimo że będziesz miał mnóstwo adresów, nie będziesz w stanie zrobić z nimi nic pożytecznego. 

Jeżeli potrzebujesz więcej informacji na powyższy temat skontaktuj się z nami: support@salesmanago.com +48 533 600 808
Luty 02 2024 Marzec 12 2024