Jak nie wylądować w folderze ze spamem?

CZYM JEST SPAM?

Spam jest największym wrogiem marketingowca działającego na kanale E-mail marketing. Spam jest definiowany jako seria niechcianych e-maili reklamowych, przeładowanych informacjami, które odbiorca przekazu uważa za zbędne. Są to  także wiadomości, których odbiorca nie zamawiał ani nie wyraził zgody na jej otrzymywanie. Za spam uważa się wiadomości, których wskaźnik complain (stosunek liczby skarg do liczby wysłanych e-maili) jest większy niż 0.2%.


DLACZEGO WIADOMOŚCI TRAFIAJĄ DO SPAMU?

  • filtry na programach pocztowych – z technicznego punktu widzenia głównym powodem, dla których masowa wysyłka wiadomości jest kwalifikowana jako spam, są filtry zakładane przez użytkowników; chronią one skrzynkę pocztową przed niechcianą i nagminną wysyłką e-maili. Natarczywa wysyłka wiadomości może spowodować, że użytkownik zgłosi je jako spam lub założy filtry na swojej poczcie.
  • niespersonalizowana treść wiadomości – ta sama treść skierowana do masowego grona odbiorców, zawiera  typowe hasła i słowa, które klasyfikowane są przez filtry jako spam.
  • wykupienie bazy adresów od firmy – decydując się na taki krok należy liczyć się z tym, że w podobny sposób postąpiły również inne firmy i na adresy e-mailowe znajdujące sie na liście wysyłane są  nagminnie wiadomości e-mail.
  • brak linku opt-out – wiadomość może zostać zakwalifikowana jako spam ze względu na brak linku wypisującego z mailingów lub w przypadku, gdy jest zawarty w wiadomości, ale niewidoczny (w kreatorach wiadomości e-mail w SALESmanago nie da się utworzyć wiadomości bez takiego linku).
  • wysyłanie wiadomości z adresów lub na adresy ogólne – wysyłka do bazy kontaktów, której znaczna część adresów pochodzi z tej samej domeny może spowodować, że wiadomości zostaną uznane jako spam.
  • wiadomość przeładowana treściami graficznymi – zawieranie w wiadomościach grafik, które nie są powiązane z treścią wiadomości, brak opisów alternatywnych obrazków i opisowych tytułów obrazków, dodawanie załączników sprawiają, że wiadomość zyskuje zbyt duży rozmiar i w efekcie trafia do spamu.
  • brak higieny bazy – ważne jest by baza kontaktów była odświeżana i pomniejszana o adresy, które są już nieaktualne. Oprócz tego, że możesz w wyniku tego otrzymywać zwrotki wiadomości, Twoje maile mogą być przechwycone przez tzw. spam trap. Są to adresy e-mailowe, które zostały specjalnie stworzone po to, by namierzyć, a następnie zablokować osoby, które wysyłają spam. Może to spowodować duże obniżenie statystyk dostarczalności e-maili, a nawet zablokować Twoje przesyłki, uznając je jako spamerskie.
  • mylący temat wiadomości lub temat wiadomości typowy dla spamu – użycie konkretnych słów typu „wygrałeś”, „super”, „mega” lub związane z treściami  niedozwolonymi mogą zostać sklasyfikowane jako spam, jako że są najczęściej używane w wiadomościach kwalifikowanych jako spam.
  • zbyt duża częstotliwość wysyłania wiadomości – użytkownicy zirytowani i przytłoczeni zbyt częstymi wiadomościami mogą zgłosić Twoje wiadomości jako spam.

CO ZROBIĆ ŻEBY TWOJE WIADOMOŚCI NIE KWALIFIKOWAŁY SIĘ JAKO SPAM?

  • higiena bazy kontaktów – usuwaj regularnie nieaktywne kontakty z listy, pozbywaj się z bazy błędnych adresów mailowych, które używane są jako spam trap, ważne jest również, by adresy na liście kontaktów nie pochodziły z tej samej domeny i nie były to adresy ogólne (np. info@, office@, biuro@).

 

  • automatyzacja marketingu – wykorzystuj dane, które posiadasz o użytkowniku do personalizowania wiadomości, dostosowuj jej częstotliwość do oczekiwań indywidualnego użytkownika, w efekcie odbiorcy wiadomości będą dostawać to czego oczekują i kiedy tego potrzebują. Unikaj słów kluczów, które wyłapywane są przez filtry antyspamowe, unikaj również nadawania podejrzanych tytułów wiadomości, które mogą zostać uznane przez filtry jako spam.
    >>personalizacja wiadomości e-mail i komunikatów wyświetlanych na stronie
    >>personalizacja landing page

 

  • segmentacja bazy kontaktów – uporządkuj bazę kontaktów; uważna segmentacja na podstawie scoringu i tagów (dzięki tagom możesz posegmentować kontakty według zainteresowań, płci lub sposobu pozyskania kontaktu) zapewni Ci jeszcze lepsze wyniki sprzedażowe na kanale E-mail marketing. Nadaj taką formę i treść wiadomości dla kontaktów, aby trafiła w punkt do konkretnego grona odbiorców.
    >>podstawowe zasady nadawania scoringu kontaktów
    >>sposoby nadawania tagów

 

 

  • dołączaj link opt-out – zawsze dołączaj do szablonu e-maila link opt-out, wypisujący kontakt z mailingu, zanim wyślesz wiadomość sprawdź, czy działa poprawnie. W kreatorze wiadomości w systemie SALESmanago ukończenie szablonu bez takiego linka jest niemożliwe, zawsze widnieje przypomnienie systemowe, aby dodać taki link.

 

  • wysyłaj e-maile do użytkowników, którzy wyrazili zgodę – zrezygnuj z kupowania baz, w efekcie Twoja baza będzie składała się z kontaktów pozyskanych z zaufanego źródła. Używaj zapisu na zasadzie podwójnego opt-inu, dzięki temu będziesz wysyłał wiadomości do kontaktów, które otwierają linki w e-mailach.

 

  • nie przeciążaj wiadomości załącznikami – im więcej, tym gorzej. Duże grafiki niepowiązane z treścią, załączniki – to wszystko powoduje, że filtry odczytują te wiadomości jako złośliwe.

 

  • nie wysyłaj wiadomości zbyt rzadko – nie jesteś jedyną osobą, która korzysta z kanału e-mail marketing, a to oznacza że użytkownicy otrzymują dużo innych ofert, jeżeli będziesz wysyłać je za rzadko, użytkownik może zapomnieć, że zapisał się na Twój newsletter.