Personalizacja z wykorzystaniem placeholderów

W artykule opisano, w jaki sposób możesz spersonalizować wiadomości e-mail, pop-upy i powiadomienia Web Push, aby poprawić doświadczenia klienta oraz wzbogacić swoją analitykę.

Platforma SALESmanago umożliwia personalizację treści e-maili, pop-upów oraz powiadomień Web Push, w tym adresów URL linków zawartych w tego rodzaju komunikatach. Wstawiaj specjalne placeholdery (atrybuty) do treści lub adresów linków, a system zastąpi placeholdery indywidualnymi danymi z Karty Kontaktu.


Spis treści


1. Podstawowe informacje

Personalizacja to potężne narzędzie marketingowe, które pozwala poprawić doświadczenia klienta i wzbogacić analitykę. Możesz dostosowywać treści wysyłane do klientów wykorzystując dane z ich indywidualnych profilów, a także śledzić interakcje Kontaktów z twoją komunikacją marketingową.

Jednym ze sposobów na personalizację komunikacji marketingowej jest zastosowanie specjalnych placeholderów, czyli atrybutów (zapisywanych w formacie: $placeholder$), które system SALESmanago zastąpi indywidualnymi danymi Kontaktu w momencie wysyłki bądź wyświetlenia komunikatu. Tego rodzaju atrybuty możesz zastosować w następujących narzędziach marketingowych:

  • wiadomości e-mail,
  • pop-upy oraz
  • powiadomienia Web Push.

We wszystkich tych narzędziach atrybuty personalizacji mogą być stosowane na dwa sposoby:

  • do personalizacji treści,
  • do personalizacji adresów URL linków.

W tym artykule znajdziesz pełną listę atrybutów (wraz z przykładami), a także instrukcje dotyczące konstruowania ich zaawansowanych kombinacji oraz wyrażeń warunkowych.

WAŻNE: We wszystkich atrybutach (placeholderach) ważna jest wielkość liter. Pamiętaj, aby wstawiać placeholdery dokładnie w takiej formie, w jakiej są podane w tabelach poniżej.

Zwróć również uwagę na formatowanie tekstu: cała formuła placeholdera musi mieć dokładnie takie samo formatowanie.

Możesz jednak sformatować całą formułę placeholdera w dowolny sposób. Możesz również dowolnie sformatować wszelki tekst, który nie jest częścią formuły.

PRZYKŁAD KOMENTARZ
[#if $name$]Drogi $name$![#else]Drogi Nieznajomy![#end] To wyrażenie warunkowe nie zadziała, ponieważ fragment formuły ($name$]) ma odmienne formatowanie (podkreślenie).
Cześć $name.p1$! Ten placeholder nie zadziała, ponieważ fragment formuły (p1) ma odmienne formatowanie (pogrubienie).
Cześć $name.p1$! Ten placeholder zadziała, ponieważ cała formuła ma takie samo formatowanie.
[#if $name$] Drogi Kliencie! [#else] Drogi Nieznajomy![#end] To wyrażenie warunkowe zadziała, ponieważ cała formuła ma takie samo formatowanie. Inaczej sformatowany jest wyłącznie tekst niebędący częścią formuły.
[#if $name$]Drogi $name.p1$![#else]Drogi Nieznajomy![#end] To wyrażenie warunkowe zadziała, ponieważ cała formuła ma takie samo formatowanie. Inaczej sformatowany jest wyłącznie tekst niebędący częścią formuły (w tym $name.p1$).

WSKAZÓWKA: Aby sprawdzić poprawność działania placeholderów bądź wyrażeń warunkowych, wyślij kilka e-maili testowych (najlepiej, aby część odbiorców e-maila testowego spełniała, a część nie spełniała określonych warunków).


2. Lista atrybutów

A. Dane Kontaktów

Rodzaj Atrybutu
Placeholder
Przykład
Sugerowane zastosowanie
Nazwa Kontaktu
Imię i nazwisko
Pierwszy człon w nazwie Kontaktu (zazwyczaj imię)
Drugi człon w nazwie Kontaktu (zazwyczaj nazwisko)
Wołacz z wykorzystaniem pierwszego członu w nazwie (zazwyczaj imię)

UWAGA: Ten placeholder zadziała wyłącznie dla polskich imion

Wołacz z wykorzystaniem pełnej Nazwy Kontaktu (imię i nazwisko)

UWAGA: Ten placeholder zadziała wyłącznie dla polskich imion i nazwisk

$name$
$name.p1$
$name.p2$
$w:name.p1$
$w:name.p1$ $name.p2$
Kupujący: Jan Kowalski
Cześć, Jan!
Drogi Panie Nowak
Witaj Katarzyno!
Witaj Janie Kowalski!
Treść
E-mail
$email$
Prosimy o potwierdzenie, że chcesz otrzymywać nasz newsletter na ten adres e-mail: uzytkownik@example.com
Treść
Firma
$company$
Cieszymy się, że możemy zaliczyć Państwa firmę, Nazwa Firmy, do grona naszych zadowolonych klientów.
Treść
Numer telefonu
$phone$
Możemy zadzwonić pod numer +48 666 666 666, aby potwierdzić Twoje zamówienie.
Treść/URL
Adres (ulica)
$streetAddress$
Nazwa Ulicy
Treść
Miasto
$city$
Sprawdź nadchodzące wydarzenia w mieście Miasto!
Treść/URL
Kod pocztowy
$zipCode$
00-000
Treść/URL
Województwo
$Province$
Czy Województwo już w pełnym rozkwicie? Sprawdź nasze promocje na narzędzia ogrodnicze >>
Treść/URL
Państwo
$country$
Polska – sprawdź naszą ofertę wycieczek!
Treść/URL
Urodziny
$birthday$
Dziś jest wyjątkowy dzień! 06.01 – Twoje urodziny! (format: DD.MM)
Treść
Szczegół Kontaktu
$cst.nazwa_szczegółu$

WAŻNE: Nie używaj w nazwach szczegółów słów “points” ani “tier”, ponieważ system może je zinterpretować inaczej (słowa te występują w formułach placeholderów związanych z Programem Lojalnościowym).

Możemy to zagwarantować – pies pokocha nasze zabawki!
Treść/URL
Szczegół słownikowy
$cst.nazwa_szczegółu_słownikowego.dictionary_property$

WAŻNE: Nie używaj w nazwach szczegółów słownikowych słów “points” ani “tier”, ponieważ system może je zinterpretować inaczej (słowa te występują w formułach placeholderów związanych z Programem Lojalnościowym).

Buty dostępne w rozmiarze: 44
Treść/URL
Liczba punktów w Programie Lojalnościowym
$nazwa_programu.points$
Masz 314 punktów w naszym Programie Lojalnościowym!
Treść; konstrukcje if/else (jeżeli… w innym wypadku…)
Próg Programu Lojalnościowego
$nazwa_programu.tier$
Twój poziom Programu Lojalnościowego: SILVER
Treść; konstrukcje if/else (jeżeli… w innym wypadku…)
ID Kontaktu
$contactID$
a254b80b-fac2-4401-b0a1-6eda1bf45ed9
URL
Zewnętrzne ID Kontaktu
$externalId$
U12345
URL
Scoring Kontaktu
$scoring$
420
Konstrukcje if/else

B. Linki opt-in/opt-out

Rodzaj Atrybutu Placeholder Przykład Sugerowane zastosowanie
PODSTAWOWE
Link opt-in $opt-in$ Kliknij tutaj, aby potwierdzić subskrypcję URL
Link opt-out $opt-out$ Kliknij tutaj, aby zrezygnować z subskrypcji URL
ZAAWANSOWANE
Link opt-in dodający tag do Kontaktu $opt-in: NAZWA_TAGU_DODAWANEGO$ Kliknij tutaj, aby potwierdzić subskrypcję URL
Link opt-in dodający tag do Kontaktu i przekierowujący na stronę $opt-in: NAZWA_TAGU_DODAWANEGO$&redirect=https://… Kliknij tutaj, aby potwierdzić subskrypcję URL
Link opt-out usuwający tag z Kontaktu $opt-out-tags:  NAZWA_TAGU_USUWANEGO$opt-out-add-tags: $ Kliknij tutaj, aby zrezygnować z subskrypcji URL
Link opt-out usuwający tag z Kontaktu i przekierowujący na stronę $opt-out-tags:  NAZWA_TAGU_USUWANEGO$opt-out-add-tags: $&redirect=https://… Kliknij tutaj, aby zrezygnować z subskrypcji URL
Link opt-out usuwający tag z Kontaktu, dodający tag do Kontaktu i przekierowujący na stronę $opt-out-tags:  NAZWA_TAGU_USUWANEGO$opt-out-add-tags: NAZWA_TAGU_DODAWANEGO$&redirect=https://… Kliknij tutaj, aby zrezygnować z subskrypcji URL

WAŻNE: Adresy URL przekierowań muszą zawierać protokół https://, np. https://www.salesmanago.pl/ albo https://salesmanago.pl/ (NIE: www.salesmanago.pl/).

WAŻNE: Pamiętaj, aby przeprowadzić test w celu sprawdzenia działania linku opt-in/opt-out.

PRZYKŁAD: Jeżeli chcesz przetestować działanie linków opt-in oraz opt-out, utwórz Kontakt testowy ze statusem opt-in (do celów testu możesz również przypisać mu tag).

KROK 1: Wyślij dwa e-maile testowe – jeden z linkiem opt-in, drugi z linkiem opt-out – do Kontaktu testowego.

KROK 2: Kliknij na link opt-out i sprawdź, czy status Kontaktu zmienił się na Karcie Kontaktu (a także, w zależności od zastosowanej formuły, czy przekierowanie działa poprawnie i czy tagi zostały odpowiednio dodane/usunięte). Jeżeli wszystko działa poprawnie, przejdź do kroku 3.

KROK 3: Kliknij na link opt-in. Sprawdź, czy na Karcie Kontaktu zmienił się status Kontaktu (a także, w zależności od zastosowanej formuły, czy przekierowanie działa poprawnie oraz czy został dodany tag).


C. Pola danych w Zdarzeniach Zewnętrznych

WAŻNE: Stosujemy angielskie nazwy Zdarzeń Zewnętrznych.

Pole danych w Zdarzeniu Zewnętrznym Formuła placeholdera Przykład dla Zdarzenia Zewnętrznego:
PURCHASE (zakup)
ID $cst.extEvent.RODZAJ_ZDARZENIA.eventId$ $cst.extEvent.PURCHASE.eventId$
Zewnętrzne ID $cst.extEvent.RODZAJ_ZDARZENIA.externalId$ $cst.extEvent.PURCHASE.externalId$
Wartość $cst.extEvent.RODZAJ_ZDARZENIA.value$ $cst.extEvent.PURCHASE.value$
Data $cst.extEvent.RODZAJ_ZDARZENIA.date$ $cst.extEvent.PURCHASE.date$
Produkty $cst.extEvent.RODZAJ_ZDARZENIA.products$ $cst.extEvent.PURCHASE.products$
Opis $cst.extEvent.RODZAJ_ZDARZENIA.description$ $cst.extEvent.PURCHASE.description$
Lokalizacja $cst.extEvent.RODZAJ_ZDARZENIA.location$ $cst.extEvent.PURCHASE.location$
Szczegół 1 $cst.extEvent.RODZAJ_ZDARZENIA.detail1$ $cst.extEvent.PURCHASE.detail1$
Szczegół 2 $cst.extEvent.RODZAJ_ZDARZENIA.detail2$ $cst.extEvent.PURCHASE.detail2$
Szczegół X $cst.extEvent.RODZAJ_ZDARZENIA.detailX$ $cst.extEvent.PURCHASE.detailX$

D. Inne

Rodzaj Atrybutu Placeholder Przykład Sugerowane zastosowanie
Kupon $cst.nazwa_kuponu.coupon$

WAŻNE: Wpisując nazwę kuponu, zwróć uwagę na wielkie i małe litery. Przykładowo, w przypadku kuponu “Wiosna_Lato”, placeholder musi wyglądać następująco:

$cst.Wiosna_Lato.coupon$
Twój kod rabatowy: WIOSNA20 Treść/URL
Data (długa) $date.long$ sobota, 22 lis 2023 Treść
Data (krótka) $date.short$ 2023-09-14 Treść
Czas wysyłki (długi, z sekundami) $time.long$ 10:14:12 Treść
Czas wysyłki (krótki) $time.short$ 10:14 Treść
Zamiana inicjałów na wielkie litery
(PRZYKŁAD: Jeżeli pełna nazwa Kontaktu na Karcie Kontaktu to „JAN KOWALSKI” lub „jan kowalski”, to w wiadomości e-mail nazwa ta zostanie wyświetlona jako „Jan Kowalski”)
$cap:nazwa_pola$

WAŻNE: Jako nazwę pola należy podać tekst formuły placeholdera z tabeli 2.A (Dane Kontaktów). Przykład dla imienia Kontaktu: $cap:name.p1$

Przykład dla pola Firma:

$cap:company$
Wygraweruj za darmo swoje imię: Jan na zakupionym produkcie! Treść
Podgląd
(przykład: Jeżeli obrazy nie wyświetlają się poprawnie, otwórz wiadomość w przeglądarce )
$preview$ https://www.salesmanago.com/email/messageView.htm?conversation=e2c5(…)b9&co=b166(…)7e60 URL (placeholder zostanie zastąpiony pełnym linkiem podglądu)
SHA1 sha1($nazwa_pola$) d4c362(…)6165a1 URL

3. Opcje zaawansowane – wyrażenia warunkowe

Warunek Formuła Przykład
IF (jeżeli)
Przykład użycia: Jeżeli pole odpowiadające atrybutowi nie jest puste, wyświetl tekst
[#if $attribute$]TEKST[#else] [#end]

[#if $name$]Drogi $name.p1$[#else] [#end]

Jeżeli wiadomo, jak nazywa się Kontakt (pole Nazwa na Karcie Kontaktu nie jest puste), zostanie wyświetlone jego imię.

IF… ELSE… (jeżeli… w innym wypadku…)
Przykład użycia: Jeżeli pole odpowiadające atrybutowi nie jest puste, wyświetl tekst; jeżeli jest puste, wyświetl inny tekst
[#if$attribute$]TEKST[#else]INNY TEKST[#end]

[#if $name$]Drogi $name.p1$[#else]Drogi Nieznajomy![#end]

Jeżeli pole Nazwa na Karcie Kontaktu nie jest puste, zostanie wyświetlone imię Kontaktu.
W innym wypadku Kontakt zobaczy zwrot: „Drogi Nieznajomy”.

Zaawansowane IF… ELSE… (jeżeli… w innym wypadku…)
Przykład użycia: Jeżeli atrybut ma konkretną wartość, wyświetl tekst; w innym razie wyświetl inny tekst
[#if $attribute$='wartosc']TEKST[#else]INNY TEKST[#end]

[#if $cst.rodzaj_zwierzęcia$=’pies’]Mnóstwo zabawy dla Twojego psiaka![#else]Mnóstwo zabawy dla Twojego najlepszego przyjaciela![#end]

Jeżeli Kontakt ma psa, zobaczy w wiadomości tekst: „Mnóstwo zabawy dla Twojego psiaka!”. W innym wypadku zobaczy w wiadomości tekst: „Mnóstwo zabawy dla Twojego najlepszego przyjaciela!”.

IF… ELSEIF… ELSE… (jeżeli… w innym wypadku… w jeszcze innym wypadku…)
Przykład użycia: Jeżeli atrybut ma konkretną wartość, wyświetl tekst; jeżeli atrybut ma inną konkretną wartość, wyświetl inny tekst; w innym wypadku, wyświetl jeszcze inny tekst
UWAGA: #elseif może zostać użyte tylko raz w pojedynczej formule.
[#if $attribute$='wartość']TEKST[#elseif $attribute$='inna_wartosc']INNY TEKST[#else]JESZCZE INNY TEKST[#end]

[#if $cst.rodzaj_zwierzecia$=’pies’]Mnóstwo zabawy dla Twojego psa![#elseif $cst.rodzaj_zwierzecia$=’kot’]Mnóstwo zabawy dla Twojego kota![#else]Mnóstwo zabawy dla Twojego najlepszego przyjaciela![#end]

Jeżeli Kontakt ma psa, zobaczy w wiadomości tekst: „Mnóstwo zabawy dla Twojego psa!”

Jeżeli Kontakt ma kota, zobaczy w wiadomości tekst: „Mnóstwo zabawy dla Twojego kota!”

W innym wypadku zobaczy w wiadomości tekst: „Mnóstwo zabawy dla Twojego najlepszego przyjaciela!”.

WSKAZÓWKA: Jeżeli chcesz zastosować bardziej zaawansowane warunki, przeczytaj artykuł: Treści warunkowe >>

Jeżeli potrzebujesz więcej informacji na powyższy temat skontaktuj się z nami: support@salesmanago.com +48 533 600 808
Luty 02 2024 Marzec 12 2024